ישראל היהודי
Member
א. מתני' דנגעים [פרק ד' משנה ד']: שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת, עִקָּרָן מַשְׁחִיר וְרֹאשָׁן מַלְבִּין, טָהוֹר. עִקָּרָן מַלְבִּין וְרֹאשָׁן מַשְׁחִיר, טָמֵא וכו'.
האם לא מפורש שעיקר השערות, זה ראשן, מדוע לא הביאה הגמ' בנזיר ראיה מזה?
ב. מתני' דפרה [פרק ב' משנה ה']: הָיוּ בָהּ שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת שְׁחוֹרוֹת אוֹ לְבָנוֹת בְּתוֹךְ גֻּמָּא אַחַת, פְּסוּלָה. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אֲפִלּוּ בְתוֹךְ כּוֹס אֶחָד. הָיוּ בְתוֹךְ שְׁנֵי כוֹסוֹת וְהֵן מוֹכִיחוֹת זוֹ אֶת זוֹ, פְּסוּלָה. רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, אֲפִלּוּ אַרְבַּע, אֲפִלּוּ חָמֵשׁ, וְהֵן מְפֻזָּרוֹת, יִתְלֹשׁ. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, אֲפִלּוּ חֲמִשִּׁים. רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן בְּתֵירָא אוֹמֵר, אֲפִלּוּ אַחַת בְּרֹאשָׁהּ וְאַחַת בִּזְנָבָהּ, פְּסוּלָה. הָיוּ בָהּ שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת, עִקָּרָן מַשְׁחִיר וְרֹאשָׁן מַאְדִּים, עִקָּרָן מַאְדִּים וְרֹאשָׁן מַשְׁחִיר, הַכֹּל הוֹלֵךְ אַחַר הַנִּרְאֶה, דִּבְרֵי רַבִּי מֵאִיר. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, אַחַר הָעִקָּר:
האם אין מחלוקת ר"מ וחכמים תלויה בדיוק בדיון של הגמ' בנזיר?
אני בטוח שיש אפשרות ליישב, ולחלק בחילוקים, השאלה היא, מדוע לא נגעו בזה אפילו בתורת הערה, כרגע חיפשתי בילקוט ביאורים של מתיבתא, ולא מצאתי שם רמז לזה, וקשה בעיניי, שכל גדולי עולם לא הביאו שני משניות אלו, ולו ברמז, ואשמח אם מישהו ימצא לי מי שהעיר בזה.
האם לא מפורש שעיקר השערות, זה ראשן, מדוע לא הביאה הגמ' בנזיר ראיה מזה?
ב. מתני' דפרה [פרק ב' משנה ה']: הָיוּ בָהּ שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת שְׁחוֹרוֹת אוֹ לְבָנוֹת בְּתוֹךְ גֻּמָּא אַחַת, פְּסוּלָה. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אֲפִלּוּ בְתוֹךְ כּוֹס אֶחָד. הָיוּ בְתוֹךְ שְׁנֵי כוֹסוֹת וְהֵן מוֹכִיחוֹת זוֹ אֶת זוֹ, פְּסוּלָה. רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, אֲפִלּוּ אַרְבַּע, אֲפִלּוּ חָמֵשׁ, וְהֵן מְפֻזָּרוֹת, יִתְלֹשׁ. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, אֲפִלּוּ חֲמִשִּׁים. רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן בְּתֵירָא אוֹמֵר, אֲפִלּוּ אַחַת בְּרֹאשָׁהּ וְאַחַת בִּזְנָבָהּ, פְּסוּלָה. הָיוּ בָהּ שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת, עִקָּרָן מַשְׁחִיר וְרֹאשָׁן מַאְדִּים, עִקָּרָן מַאְדִּים וְרֹאשָׁן מַשְׁחִיר, הַכֹּל הוֹלֵךְ אַחַר הַנִּרְאֶה, דִּבְרֵי רַבִּי מֵאִיר. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, אַחַר הָעִקָּר:
האם אין מחלוקת ר"מ וחכמים תלויה בדיוק בדיון של הגמ' בנזיר?
אני בטוח שיש אפשרות ליישב, ולחלק בחילוקים, השאלה היא, מדוע לא נגעו בזה אפילו בתורת הערה, כרגע חיפשתי בילקוט ביאורים של מתיבתא, ולא מצאתי שם רמז לזה, וקשה בעיניי, שכל גדולי עולם לא הביאו שני משניות אלו, ולו ברמז, ואשמח אם מישהו ימצא לי מי שהעיר בזה.
נערך לאחרונה: