בעל מחבר, מכון הוצאה לאור או לקחת עורך / מעמד / מעצב / דפוס / משווק לבד? - דיון פתוח

בעלי מחברים רבים מתלבטים האם להוציא את חיבורם במכון הוצאה לאור מסודר,
או לנסות לחסוך כסף (בהמשך ארחיב על כך) ולפנות לכל בעל מקצוע בפני עצמו.

אני אפרט את השיקולים לטובת מכון הוצאה לאור (ואקווה שהעורכים וכדו' יגיבו ויכתבו שיקולים הפוכים, כך נזכה לדיון פתוח):
א. נוחות:
בהוצאה לאור מסודרת יש מנהל קשרי לקוחות שעומד לשירות בעל המחבר בכל עת, ומספק לו את כלל שירותי ההוצאה לאור כולל הדרכה ופירוט מקיף על כל שלב. כך שבעל המחבר שמוסר כתב יד/ קובץ וורד, יכול להיות רגוע בכל שלבי ההוצאה לאור עד וכולל השיווק וההפצה ברשתות הספרים. בעוד בעל המחבר יכול לשבת 'תחת גפנו ותאנתו'.
לעומת זאת, אילו בעל המחבר פונה לכל אחד משירותי ההוצאה לאור לבעל מקצוע נפרד, או צריך להתנהל מול אנשי מקצוע רבים, לסכם עם עורך, עם מעמד, עם מעצב גרפי לכריכה ושערים, עם בית דפוס, עם משווק וכו'. בכל אחד מהתחומים בעל המחבר צריך לסכם פרטים מחדש, להתרגל לצורת עבודה וכו'. ויש לו פחות רוגע נפשי.
ב. תוכנית עבודה מקיפה ומסודרת:
במכון הוצאה לאור מסודר יש עובד (מנהל המכון, מנהל עבודה או לקטור) שתפקידו להיפגש עם בעל המחבר, ולשוחח עמו על החיבור. במהלך השיחה מחדדים את הקהל יעד המדויק, ואיך מגיעים לאותו קהל יעד באופן המיטיבי ביותר. בעל המחבר מקבל תוכנית עבודה (והצעת מחיר) מסודרת, הכוללת פירוט מדויק של כלל שלבי ההוצאה לאור. במקביל העובדים במכון מודרכים על ידי אותו עובד כך שאופי החיבור כפי שסוכם עם בעל המחבר נשמר ומחודד בכל תקפו.
לעומת זאת, בפנייה לכל אחד משירותי ההוצאה לאור, בדרך כלל אין חפיפה מלאה בין העובדים, כך שבעוד לדוג' העורך עורך בשפה תורנית כבדה המעמד מעצב בסגנון אקטואלי יותר, או להיפך. או לדגו' המעמד מעצב בהתאם לקהל יעד ליטאי - תורני, ואילו המעצב של הכריכה והשערים מעצב בהתאם לקהל יעד בני עדות המזרח, או להיפך. אחד העובדים בונה אופי המותאם לנוער ואילו רעהו בונה אופי המותאם לצעירי הצאן. והצלחת החיבור בהתאם....
ג. חפיפה ותיאום:
במכון הוצאה לאור, כל עובד מכין את החומר לעובד הבא, העורך שולח קובץ מסודר לעימוד, המעמד שולח קובץ סגור לדפוס. המעצב כריכה ושערים שולח אלמנטים גרפיים למעמד, ומשוחח עם המפיק דפוס לגבי סגנון הכריכה וכדו'.
לעומת זאת, בפנייה לכל אחד משירותי ההוצאה לאור, העורך שולח קובץ שאינו מוכן לעימוד (עיכוב בעבודה ועלות של כמה מאות ש"ח), עיצוב הכריכה והשערים ועימוד הספר אינו תואם. לעיתים העיצוב של הכריכה והשערים אינו תואם לסוג הכריכה שנבחרה (עוגמת נפש מרובה, עיכוב בעבודה, ועלות שמגיעה לעיתים לכמה אלפי ש"ח...). הדפוס לא מבין את הוראות בעל המחבר (שבדר"כ לא נמסרים בשפה מקצועית, כך שהדפוס יכול לטעות, נזק וסכסוך שיכול להגיע לעשרות אלפי ש"ח !!!!).
ד. עלויות:
למכון הוצאה לאור יש עלויות הרבה יותר נמוכות, אמנם המכון מחזיק שירותי משרד וכדו'. אך כיוון שהמחזור גדול, עלות הייצור נמוכה. העורכים יותר מקצועיים יעלים ומהירים, המעמדים והמעצבים הגרפיים מצוידים בספריקטים לשיפור המהירות בעלות של עשרות אלפי ש"ח, הדפוס נותן הנחות להוצאה לאור בהדפסה של בסביבות ה 20%, זאת בנוסף לכך שהוצאה לאור גדולה רוכשת לבד נייר כריכות וכדו', כך שנחסך עוד עלויות תיווך גדולות. עלות השיווק וההפצה נחתכת לעיתים עד כדי חצי.
לעומת זאת עורך פרטי צריך פיצוי על כל השעות שבהם הוא מבוטל, ולכן הוא מוכרח לקחת יקר יותר. המעמדים והמעצבים גרפיים כנ"ל, בתוספת כך שעבודתם הרבה יותר איטית כי אין להם אפשרות להשקיע בספריקטים וכדו'. הדפוס לוקח ממחבר פרטי עוד כמה עשרות אחוזים, הן בשל המחזור הנמוך והן בשל כך שבדר"כ בעבודות של מחבר פרטי יש המון אי הבנה וטעויות הנגרמות מחוסר הבנה בתהליכי ההוצאה לאור. שום חנות לא מסכימה לקחת את הספר, והמשווקים לוקחים יקר. ועוד.....

עד כאן הצגתי את דעתי, בתוספת גילוי נאות שאני משמש בעבודתי כמנהל מכון הוצאה לאור.
אשמח לשמוע דעות נוספות ואף מנוגדות.
 
מצד אחד יש בזה משהו, מצד שני מי שטיפ טיפה מכיר הוא או חבר את התחום יודע שזה לא כצעקתה ואפשר להוציא ספר בצורה עצמאית על הצד הטוב ביותר והרבה פעמים גם לחסוך כסף.
 
מצד אחד יש בזה משהו, מצד שני מי שטיפ טיפה מכיר הוא או חבר את התחום יודע שזה לא כצעקתה ואפשר להוציא ספר בצורה עצמאית על הצד הטוב ביותר והרבה פעמים גם לחסוך כסף.
א. יש הבדל משמועתי בין טיפ טיפה מכיר לבין ניסיון ומקצועיות. יתכן שהוא או החבר יטעו בהגדרה בדפוס ויגרם נזק של עשרות אלפי ש"ח.
ב. אתה מתחיל מנקודת הנחה שהוצאה לאור יקרה יותר מכל בעל מקצוע בפני עצמו. נקודה שאינה בהכרח נכונה (כמפורט בסעיף ד' ומקצת ב ג').
 
א. יש הבדל משמועתי בין טיפ טיפה מכיר לבין ניסיון ומקצועיות. יתכן שהוא או החבר יטעו בהגדרה בדפוס ויגרם נזק של עשרות אלפי ש"ח.
ב. אתה מתחיל מנקודת הנחה שהוצאה לאור יקרה יותר מכל בעל מקצוע בפני עצמו. נקודה שאינה בהכרח נכונה (כמפורט בסעיף ד' ומקצת ב ג').
א. גילוי נאות: אני מכיר את התחום ועוסק בו שנים רבות.
ב. תכלס, בינינו, בלי שהלקוחות ישמעו, מי שמכיר אין הבדל. (אשמח לדוגמה לטעות בהדפסה שתביא נזק של עשרות אלפי ש"ח)
ג. לא התחלתי עם הנקודה הזו, היא הייתה בסוף. אמרתי שהרבה פעמים אפשר לחסוך כסף בהוצאה עצמאית, וזה ברור וידוע.
 
בודאי שהוצאה לאור בהרבה יותר יקרה. מבדיקה אישית שלי, עבור ספר של חבר שעזרתי לו, (וגם בשבילי שאני יוציא בעתיד בעז"ה...) בכמה מכונים של הוצאה לאור, הגענו לפער של אלפי שקלים בין לפנות לכל בעל מקצוע בפני עצמו לבין מכון שעושה הכל.
אך כל אחד יעשה חשבון לעצמו.... אם הוא יודע טוב להתעסק עם העורך ומעמיד וכו' ודאי ששוה לו לעשות לבד. אבל למי שאין כח לזה, או שיש לו תורם על הספר בסכום שיכסה את זה, ודאי שעדיף לו ללכת למכון. זה חוסך זמן ומאמץ.
וכמובן זה תלוי גם ביעד של הספר, אם הוא אמור להיות בתפוצה של 2000 עותקים או 10000....
 
ב. תכלס, בינינו, בלי שהלקוחות ישמעו, מי שמכיר אין הבדל. (אשמח לדוגמה לטעות בהדפסה שתביא נזק של עשרות אלפי ש"ח)
א. אני חושב שמי שחושב שאין הבדל בין גוף מנוסה לבין מי שלא, זה לא מעיד על ניסיון רב....
ב. אתן דוגמא קטנה, שראיתי בעבר:
לקוח שלח לדפוס קובץ לתיקון, הדפוס לא הבין נכון מה צריך לתקן והלקוח וויתר על העתק שמש. מה שגרם לטעות בשם הספר.
תכלס' הדפוס רב עם הלקוח על התשלום, ובסופו של יום הספרים הלכו לגניזה, 40% ששולם כמקדמה נשארו בדפוס, ו 60% נשאר אצל הלקוח. הם עד עכשיו בדין תורה.....
מדובר במקרה קיצוני... אך פשלות של מאות או כמה אלפים ש"ח, קורים כל היום.
לדוג' ראיתי כמה פעמים טעויות במידות גלופות שהצריכו ייצור גלופות חדשים בעלות של 1,800 ש"ח.
ג. לא התחלתי עם הנקודה הזו, היא הייתה בסוף. אמרתי שהרבה פעמים אפשר לחסוך כסף בהוצאה עצמאית, וזה ברור וידוע.
בדרך כלל (בעיקר בדפוס) ההוצאה לאור זולה יותר מהוצאה עצמאית, כך שאפשר גם לשרוף כך המון כסף, וזאת מבלי לגעת בפשלות שההוצאה לאור חוסכת, ובלווי המקיף....
 
נערך לאחרונה:
בודאי שהוצאה לאור בהרבה יותר יקרה. מבדיקה אישית שלי, עבור ספר של חבר שעזרתי לו, (וגם בשבילי שאני יוציא בעתיד בעז"ה...) בכמה מכונים של הוצאה לאור, הגענו לפער של אלפי שקלים בין לפנות לכל בעל מקצוע בפני עצמו לבין מכון שעושה הכל.
אני מציע לך בהחלט לבחון גם אותנו, במקרים רבים הוצאה לאור זולה יותר מהוצאה עצמאית בסכומים ניכרים.
אם כי, כמובן, יתכן בהחלט שיש הבדל באיכות בין ההוצאה לאור שנתנה לכם את ההצעת מחיר לבין הבעלי מקצוע העצמאיים.
(אתן שוב דוגמא מהדפסה, יתכן שהדפוס נתן הצעת מחיר על נייר 80 גרם וכריכת פרוצס ללא השבחות וההוצאה לאור נתנה על נייר 90 גרם וכריכת סקאי).
תבדוק עם שניהם מציעים עבודה באותו איכות. וכמובן, גם בהו"ל וגם בהוצאה עצמאית יכולים ליפול על מקומות יקרים או פחות מקצועיים.
כך שאין הוצאה לאור או בעל מקצוע פרטי אחד מלמד על הכלל.
 
א. אני חושב שמי שחושב שאין הבדל בין גוף מנוסה לבין מי שלא, זה לא מעיד על ניסיון רב....
ב. אתן דוגמא קטנה, שלוויתי בעבר:
לקוח שלח לדפוס קובץ לתיקון, הדפוס לא הבין נכון מה צריך לתקן והלקוח וויתר על העתק שמש. מה שגרם לטעות בשם הספר.
תכלס' הדפוס רב עם הלקוח על התשלום, ובסופו של יום הספרים הלכו לגניזה, 40% ששולם כמקדמה נשארו בדפוס, ו 60% נשאר אצל הלקוח. הם עד עכשיו בדין תורה.....
מדובר במקרה קיצוני... אך פשלות של מאות או כמה אלפים ש"ח, קורים כל היום.
לדוג' ראיתי כמה פעמים טעויות במידות גלופות שהצריכו ייצור גלופות חדשים בעלות של 1,800 ש"ח.

בדרך כלל (בעיקר בדפוס) ההוצאה לאור יקרה יותר מהוצאה עצמאית, כך שאפשר גם לשרוף כך המון כסף, וזאת מבלי לגעת בפשלות שההוצאה לאור חוסכת, ובלווי המקיף....
א. יש לך לוגו יפה וחמוד, ועדיין.
ב. דוגמה יפה, לכן אמרתי מי שמכיר את התחום גם בידיעה בעלמא ולא אחד שאין לו יד ורגל. אגב, הייתי מצפה שאם הוא לקח ליווי של מכון כ"כ מקצועי אז שהם ידריכו אותו בעניין.
בדרך כלל (בעיקר בדפוס) ההוצאה לאור יקרה יותר מהוצאה עצמאית, כך שאפשר גם לשרוף כך המון כסף, וזאת מבלי לגעת בפשלות שההוצאה לאור חוסכת, ובלווי המקיף....
מאמין שרצית לכתוב זולה יותר, וזה כנראה גם לא נכון.

נקודה קטנה לגבי מה שכתבת בהודעה הראשונה בשרשור. שהעורך יערוך לליטאי בעוד הגרפיקאי לספרדי המעמד לנוער והדפוס לילדים, בעלי מקצוע מהתחום יודעים להבדיל בין קהלי היעד ולהתאים את העבודה.


אתה יודע מה? בוא נגיד שאני אברך כולל בירושלים. ליטאי. 40. נשוי + 8. ביום אברך בכולל חשוב ובערב משיב בישיבה קטנה, ואני רוצה להוציא ספר חידושים שלי על סוגיה ספציפית שכל עולם התורה דן בה ומתחבר אליה.
יש לי קלסר של כתבי יד, ומכאן שתי דרכים.
או ללכת למכון הו"ל מוכר ומקצועי, למסור להם את הכת"י והם מנהלים את התהליך עד הספר הכרוך, לפרנס גם את העובדים וגם את ההנהלה התיווכים הפרסומות ושות'.
או ללכת לקלדנית איכותית (ויש הרבה) ולשלם נטו על העבודה, ממנה לבחור ביחד עם חבר טוב גרפיקאי ומעמד מתחום ספרי הקודש ולשלם נטו על העבודה, משם הגרפיקאי ילווה אותי לדפוס ויעזור לי איתו (אם הוא מעמד וותיק ומקצועי הוא כבר ידע לבד איזה דפוס מתאים ומה בדיוק) ולשלם על ההדפסה נטו.
בוא תשכנע אותי (כזכור לך, אברך שמכיר את התחום) תשכנע אותי לשלם למכונים גם על העבודה וגם על ההנהלה הפרסום התיווך וכו, ולא רק לעובדים על העבודה.

לדעתי הרווח היחיד בהוצאה לאור זה השקט להתנהל מול בן אדם אחד. שלא יובן לא נכון, זה רווח עצום, אבל מפה ועד לנסות להכניס עוד רווחים - זה כבר לא רלוונטי.
 
הייתי מצפה שאם הוא לקח ליווי של מכון כ"כ מקצועי
אדגיש, לא מדובר על לקוח שלי.
מדובר על מקרה שנתקלתי בסיור בבתי דפוס (אותו אני מבצע מספר פעמים בשבוע) וניסיתי לעזור.

וזה כנראה גם לא נכון.
את העובדה הזו כל אחד יכול לבדוק, תנסה....

שהעורך יערוך לליטאי בעוד הגרפיקאי לספרדי המעמד לנוער והדפוס לילדים, בעלי מקצוע מהתחום יודעים להבדיל בין קהלי היעד ולהתאים את העבודה.
א. לא כל בעל מקצוע יודע להבדיל בין קהלי היעד. לדוג' לא כל גרפיקאי מוכשר מבין גם בשיווק ספרי קודש....
ב. כאשר שני בעלי המקצוע לדוג' המעמד והמעצב, אינם עובדים יחד באופן קבוע, בדרך כלל התקשורת בינהם חלשה יותר, ומתנהלת בתיווכו של בעל המחבר, שלא תמיד יודע ומבין להגדיר דקויות של ניואנסים בשיווק והפצה.


אתה יודע מה? בוא נגיד שאני אברך כולל בירושלים. ליטאי. 40. נשוי + 8. ביום אברך בכולל חשוב ובערב משיב בישיבה קטנה, ואני רוצה להוציא ספר חידושים שלי על סוגיה ספציפית שכל עולם התורה דן בה ומתחבר אליה.
יש לי קלסר של כתבי יד, ומכאן שתי דרכים.
או ללכת למכון הו"ל מוכר ומקצועי, למסור להם את הכת"י והם מנהלים את התהליך עד הספר הכרוך, לפרנס גם את העובדים וגם את ההנהלה התיווכים הפרסומות ושות'.
או ללכת לקלדנית איכותית (ויש הרבה) ולשלם נטו על העבודה, ממנה לבחור ביחד עם חבר טוב גרפיקאי ומעמד מתחום ספרי הקודש ולשלם נטו על העבודה, משם הגרפיקאי ילווה אותי לדפוס ויעזור לי איתו (אם הוא מעמד וותיק ומקצועי הוא כבר ידע לבד איזה דפוס מתאים ומה בדיוק) ולשלם על ההדפסה נטו.
בוא תשכנע אותי (כזכור לך, אברך שמכיר את התחום) תשכנע אותי לשלם למכונים גם על העבודה וגם על ההנהלה הפרסום התיווך וכו, ולא רק לעובדים על העבודה.
קבעת קביעה כי אם תפנה לכל בעל מקצוע בנפרד תשלם נטו על העבודה, ואילו תפנה להוצאה לאור תשלם גם על הנהלה ופרסום.
קביעה זו אינה נכונה, וכדלקמן:
א. כל בעל מקצוע משקיע בשיווק ופרסום, או כסף או זמן, ובדרך כלל שניהם. (מאיפה נודע לך על המעצב הגרפי? הוא השקיע הרבה שתדע על קיומו. וגם אם ספציפית אתה מכיר אותו אישית, יש לקוחות אחרים שבהם הוא משקיע בפרסום וזה מתחלק בין כולם).
ב. יש בדיחה על סופרי סת"ם שהם מרוויחים 100 ש"ח לשעה, 200 ש"ח ליום עבודה, 300 ש"ח לשבוע ו 100 $ לחודש....
בדרך כלל אצל בעלי המקצוע הפרטיים זה ככה, יש להם המון שעות מתות, ולכן הם חייבים לקחת 150 ש"ח לשעה, כדי לכסות את ה 3 שעות שהם ישבו ריק. לעומת זאת בהוצאה לאור יש ספרים רבים, ובדרך כלל אין אפילו לא דקה מתה.
לשם דוגמא, אחד העובדים אצלנו, קיבל בשוק הפרטי 150 ש"ח לשעה, אבל לא תמיד היה לו עבודה.
הוא התחיל לעבוד אצלנו בשכר של 70 ש"ח לשעה, כך שנותר לנו רווח יפה גם אנו גובים הרבה פחות מ 150 ש"ח לשעה.
ג. בתור אחד שמקבל כל יום ספרים להדפסה ממעמדים וגרפיקאים, לא! הם לא תמיד יודעים לאיזה דפוס שווה ללכת. בטח שהם לא מזמינים חומרים (נייר, כריכות, וכדו') לבד בשביל להוזיל עליות.

לדעתי הרווח היחיד בהוצאה לאור זה השקט להתנהל מול בן אדם אחד. שלא יובן לא נכון, זה רווח עצום, אבל מפה ועד לנסות להכניס עוד רווחים - זה כבר לא רלוונטי.
הרווח של השקט הנפשי הוא אכן רווח עצום!
אך הוא לא סותר שמלבדו יש רווחים נוספים, וכפי שפירטתי בהודעה הראשונה באשכול!
 
חזור
חלק עליון