• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

בעניין אע"פ שיצא מוציא - בדעת מרן זיע"א

חכם אחד כתב לי קושיא, ואשמח אם חברי הפורום דנן ישאו ויתנו בזה.
בשו"ת יחו"ד ח"ז סי' קצ"א [מצורף] כתב להוכיח דלא קי"ל כדעת מרן השו"ע בסי' רע"ג דלא אמרינן אע"פ שיצא מוציא בבקי, מהא דברכת האירוסין אין החתן מברך אלא החזן או הרב, אע"פ שהחתן בקי. עי"ש.
וצע"ג על הרב דכל רז לא אניס ליה, דאשתמטתיה שכבר עמדו בזה הראשונים וכתבו לפחות 4 טעמים לזה;
המרדכי בכתובות רמז קל"א [בהגהה] כתב: הכי אמר רב שר שלום גאון, מקום שאין בקי לברך ברכת אירוסין או נשואין אלא החתן בלבד מברך לעצמו, אבל אם יש אחר לברך אל יברך החתן 'משום דמיחזי כיוהרא'. כן מצא רש"י בתשובת הגאונים ע"כ. והמנהיג בהלכות אירוסין ונישואין [עמ' תק"מ במהדורת מוה"ק] כתב: ואעפ"י שבכל המצוות העושה המצוה הוא המברך עליה – 'מתוך שהוא טרוד החתן ובהול' לא יוכל לכוין על הברכה עי"ש. והריטב"א בכתובות ז' ע"ב הביא את דברי הרמב"ם בהלכות אישות פ"ג הכ"ג שהחתן או שלוחו מברכים את ברכת האירוסין, וכתב שהרמב"ם לשיטתו דס"ל שזו ברכת המצוות, וכבר דחינו דברים אלו בידים [אלא ברכה זו אינה אלא כעין קידוש על מה שקדשנו הקב"ה יותר משאר האומות בענין פריה ורביה], ומנהג פשוט הוא בכל הארצות שמברך אותה השליח צבור והוא הנכון [ולעיל מיניה כתב שאף המברכים קודם הקידושין [כמנהגנו] אין זה מחייב שהם סוברים שהיא ברכת המצוות, אלא כיון שעומדת במקום ברכת המצות מקדימין אותה להקדים ברכה למעשה עי"ש]. והארח"ח בהלכות קידושין אות כ"א כתב: ועכשו נהגו שלא לברך עד אחר הקידושין וטעם הדבר שאלו היה החתן מקדש מברך אותה היה דין שיברך אותה קודם שיקדש אבל מאחר שלא נהגו לברך אותה החתן עצמו 'כדי שלא לבייש שאינו בקי בה' ומברך אותה אחר בשבילו אין האחר מברך עד אחר הקדושין דילמא הדרי בהו ויבוא לידי ברכה לבטלה ע"כ. אלא דאנן לא חיישינן לזה, ואע"פ שהרב מברך – מברך עובר לעשייתן, ולא חוששים דילמא הדרי בהו. אולם לא ניתן להביא כלל ראיה מענין ברכת הקידושין לענין אע"פ שיצא מוציא בבקי.
 

קבצים מצורפים

  • 20240317_085502.jpg
    20240317_085502.jpg
    512.8 KB · צפיות: 2
  • 20240317_085507.jpg
    20240317_085507.jpg
    455.1 KB · צפיות: 2
בהורמנותיה דהראש"ל שליט"א, ולאחר הקיד'ה חמש מאות, ואחר אלף אלפי המחילות. לפי הכללים שלימדנו מורנו הרב שליט"א שמותר לחלוק 'עם שכל' ולפי 'תורת החילוק'. יש לתמוה על מה שכתב בענין אע"פ שיצא מוציא, בילקוט יוסף שבת א ד' סי' רצ"ו, שהביא 'ראיה' שהמנהג דאמרינן אע"פ שיצא מוציא 'גם בבקי', ממה שכתבו האחרונים לגבי ברכת השופר והמגילה, שמי שיצא מוציא ומברך, אע"פ שהשני יודע לברך, וזהו צילום מה שכתב בזה.
image (5).pngimage (6).pngimage (7).png
ומזה למד מורנו הרב שליט"א לענין קידוש והבדלה שג"כ מוציא בבקי, משום שכך המנהג, ובמקום מנהג לא אמרינן סב"ל.

אולם יש חילוק רב בין שופר ומגילה לקידוש והבדלה, שהרי בשופר ומגילה השני שיוצא ידי חובה - לא יודע לעשות את 'המצוה' עצמה, שהיא לתקוע בשופר וכן לקרוא את המגילה, וכיון שלא יודע את זה - הברכה 'נגררת' אחרי המצוה. משא"כ בקידוש והבדלה שהשני יודע 'את כל' הברכות - בזה לא שמענו שהמנהג שמוציאים גם בבקי. ואין ללמוד זה מזה. וכבר כתב חילוק זה בשו"ת אגודת אזוב [יעבץ, תרמ"ה] בדף י"ח ע"ג שכתב בטעם המנהג וז"ל דוקא כשאין המברך עושה המצוה אלא הברכה לבד והשומע עושה המצוה [או כגון שהברכה היא עצמה המצוה כגון קידוש והבדלה או ברכות השחר], אבל אם אין השומע יודע לעשות המצוה וצריך האחר לעשות המצוה ולכוין להוציאו יכול הוא לברך ג"כ דכיון שהוא עושה מצוה להוציא את חבירו בתקיעתו הוא יברך ויוציאנו ג"כ בברכתו עי"ש.
עוד חילוק כתב הערך השולחן בסי' תקפ"ה אות ג' [עפ"י דברי שו"ת בית דוד בסי' שצ"ג] שכיון שהתוקע כבר יצא יד"ח חיישינן שימלך ולא יעשה את המצוה אם השומע יברך, ועי"ש שהביא ראיות לחשש זה של שמא ימלך ושתיקנו ברכה למי שלא היתה שייכת לו הברכה מעיקרא מחשש זה, וה"ה הכא אף שהשומע בקי תיקנו את הברכה לתוקע ולא לשומע.

וא"כ הדר דינא שבקידוש והבדלה אין לנו עדות הפוסקים על המנהג דלא כדעת מרן, וא"כ יש לנו לפסוק בזה כדעת השו"ע, וכפי שפסק בהלכה ברורה הנ"ל.
 
בהורמנותיה דהראש"ל שליט"א, ולאחר הקיד'ה חמש מאות, ואחר אלף אלפי המחילות. לפי הכללים שלימדנו מורנו הרב שליט"א שמותר לחלוק 'עם שכל' ולפי 'תורת החילוק'.
היה לך לקצר מעט, שלפחות נחשוב שאתה רציני בכבוד שאתה חולק למרן הראשון לציון.
אולם יש חילוק רב בין שופר ומגילה לקידוש והבדלה, ... אגודת אזוב ... הערך השולחן
אותם אחרונים שלא הזכירו כן, היו צריכים לכתוב מפורש שכל הכוונה לשומע שלא יודע בעצמו לעשות את המצוה. או שיש חששא מחודשת שמא ימלך. במיוחד מסתבר דאילו ס"ל הכי היו מדגישים כן, שלא נחשוב שחולקים על הש"ע. זה לא מובן מאליו, ומדלא חילקו כן לכאורה ש"מ דלא ס"ל הכי.
 
אותם אחרונים שלא הזכירו כן, היו צריכים לכתוב מפורש שכל הכוונה לשומע שלא יודע בעצמו לעשות את המצוה. או שיש חששא מחודשת שמא ימלך. במיוחד מסתבר דאילו ס"ל הכי היו מדגישים כן, שלא נחשוב שחולקים על הש"ע. זה לא מובן מאליו, ומדלא חילקו כן לכאורה ש"מ דלא ס"ל הכי.
כבר אמר הראש"ל שליט"א שצריך ללמוד 'תורת החילוק', וחבל שאתה לא מתבונן היטב היטב.
אנו דנים מה 'המנהג' והאם הוא סותר את מרן השו"ע. לא דנים מה דעת 'האחרונים בביאור המנהג'. תתבונן היטב היטב בחילוק דק זה.
גם אם הרבה אחרונים יבארו את המנהג שהוא נגד השו"ע - כל עוד זה לא 'מוכרח', ויש אחרונים שביארו שהמנהג כן מסתדר עם השו"ע - א"א 'לעקור' את דברי השו"ע בסי' רע"ג בתואנה של 'מנהג נגד מרן'. בשביל לעקור דברי השו"ע צריך 'מנהג ברור ומוחלט' ולא מנהג שיש בו כמה וכמה הבנות.
ובפרט שביאור זה כתבוהו גדולי חכמי הספרדים שהם הבית דוד והערך השולחן שדבריהם חשובים מאוד אצלנו, ולדעתם אין המנהג סותר את דברי השו"ע, ולא יהא אלא ספק במנהג - הדרינן לפסק מרן שקיבלנו הוראותיו.
וראיה ברורה לזה - שהרי לא מצאנו את הפוסקים כותבים בהלכות קידוש והבדלה שאין המנהג כמרן השו"ע, ולמה רק בהלכות שופר ומגילה כתבו כן??? וע"כ כדכתיבנא שאין המנהג הזה נגד מרן כלל.
 
אנו דנים מה 'המנהג' והאם הוא סותר את מרן השו"ע. לא דנים מה דעת 'האחרונים בביאור המנהג'. תתבונן היטב היטב בחילוק דק זה.
אתה דנת בדעת האחרונים "בביאור" המנהג, ואתה אומרים שלא דנים בזה?
גם אם הרבה אחרונים יבארו את המנהג שהוא נגד השו"ע - כל עוד זה לא 'מוכרח', ויש אחרונים שביארו שהמנהג כן מסתדר עם השו"ע - א"א 'לעקור' את דברי השו"ע בסי' רע"ג בתואנה של 'מנהג נגד מרן'. בשביל לעקור דברי השו"ע צריך 'מנהג ברור ומוחלט' ולא מנהג שיש בו כמה וכמה הבנות.
כתבתי לך שבפשטות האחרונים שלא עשו חילוקים הסכימו שיש כזה מנהג מוחלט. כתבתי לך מילתא דמסתברא ואתה מתעלם.
אותם אחרונים שלא הזכירו כן, היו צריכים לכתוב מפורש שכל הכוונה לשומע שלא יודע בעצמו לעשות את המצוה. או שיש חששא מחודשת שמא ימלך. במיוחד מסתבר דאילו ס"ל הכי היו מדגישים כן, שלא נחשוב שחולקים על הש"ע. זה לא מובן מאליו, ומדלא חילקו כן לכאורה ש"מ דלא ס"ל הכי.
ובפרט כשמדברים על דבר שהוא מנהג כללי, פחות מסתבר שיש בו חילוקים, שהמנהג נאמר רק בא' ולא בב', אא"כ כתבו להדיא. ולא כתבו.

וראיה ברורה לזה - שהרי לא מצאנו את הפוסקים כותבים בהלכות קידוש והבדלה שאין המנהג כמרן השו"ע, ולמה רק בהלכות שופר ומגילה כתבו כן??? וע"כ כדכתיבנא שאין המנהג הזה נגד מרן כלל.
לא ברורה ולא בטיח, לעיל הביא מהחיד"א והבא"ח ועוד שמשמע מדבריהם שכך המנהג גם בקידוש והבדלה, נכון לא מוכרח, אלב מסתבר, וגם החסד לאברהם הזכיר כזה מנהג, אף שהעדיף לא לעשות כן.
ומה גם שהפוסקים ידעו לדבר ואם הטעמים שהזכרת כ"כ מחודשים כדכתיבנא, צריכים לומר כן להדיא.
 
בחי"א עצמו שעליו הסתמך המ"ב וכן הילקוט יוסף - מבואר שיש חילוק בין קידוש לבין שופר,
שהרי בהלכות שופר כתב החיי אדם חלק ב-ג (הלכות שבת ומועדים) כלל קמא סעיף ז:
ומכל מקום אם כבר יצא התוקע, הנכון שיברך השומע לעצמו ולא התוקע. ואין נוהגין כן.
אולם בהלכות קידוש העתיק את דברי השו"ע -
חיי אדם חלק ב-ג (הלכות שבת ומועדים) כלל ו סעיף ו:
יכול אדם לקדש לאחרים אף על פי שאינו אוכל עמהם. ואפילו כבר קידש וכבר יצא וקיימא לן דכל שאין מחוייב בדבר אין מוציא, מכל מקום כיון שזו מצוה המוטלת על כל ישראל וכל ישראל ערבין [זה לזה], ולכן יכול לקדש בשבילן אם אינן יודעים לקדש.

אטו נאמר שיש סתירה בחי"א? מדוע בהלכות קידוש לא כתב 'ואין נוהגין כן'? אלא ע"כ שגם הוא ס"ל לחלק ביניהם.
 
חזור
חלק עליון