• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בעניין חטא קורח ועדתו

גרינפלד

Well-known member
מעינה של תורה מהגה"ק מהר"א זצ"ל מטשכנוב:
אם כמות כל אדם ימתון אלה לא ד' שלחני (טז כט)
איך הרהיב משה עוז לסכן את כל האמונה בנבואתו ובתורה מן השמים, והרי אפשר שיחזרו בתשובה וממילא ימותו כמות כל אדם, שכן אין לך דבר העומד בפני התשובה.
אלא מצינו ברמב"ם שבעל תשובה הריהו כקטן שנולד ונחשב לאדם אחר לחלוטין. לפיכך דייק משה ואמר "ימותון אלה" - חוטאים אלה כמות שהם, בלי תשובה, אם ימותון כמות כל אדם - כי אז "לא ד' שלחני", אבל אם יחזרו בתשובה הרי לא יהיו עוד "אלה" כי אם בריות חדשות.


וראיתי מובא מהכנסת יחזקאל (דעעש) שתירץ ע"פ הגמרא (ע"ז יז, א) שמחטא מינות כל באיה לא ישובון.
אכן יל"ע בזה שלכאורה הגמ' שם רק אומרת שהוא ודאי ימות, אבל יתכן שהוא ימות לא במות משונה.
עוד יל"ד שבגמ' לא מוזכר שחטא קורח ועדתו היה מינות, אלא מהרהר אחר רבו, ומחלוקת;
ויתכן שהכפירה שכאן הייתה כעין אונס.

ועי' בקושיית המשמר הלוי על דברי הרמב"ם (אגרת תימן) שכל מי שכופר - לא עמדו רגליו ורגלי אבותיו על הר סיני, שלכאורה הרי קורח היה וכפר;
ואולי להנ"ל ניחא.​
 
חזור
חלק עליון