• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בעניין חרב הרי הוא כחלל בנגע בראשון

גרינפלד

Well-known member
הרע"ב (עדויות פ"ב מ"א) כתב שכלי שנגע בראשון לטומאה מטמא מת - נעשה גם ראשון,
וכך מקובל לבאר בר"ח שמובא בראשונים בחולין (ב, ב), עי' קוב"ש (פסחים אות סז).

אכן פשטות לשון הר"ח, וכן כמדומה מבואר בכת"י של הר"ח (הובא בהוספות לתוס' הרא"ש חגיגה, ע"י הגר"ד מצגר שליט"א) שכלי שנגע בראשון שבא מטמא מת - נעשה אב.
ולכאורה זה תמוה מאוד; ובאמת הרמב"ן כתב שא"א להעמידה.

ואולי אפשר לבאר שכמו שלר"ת רק כלי מתכות נעשה כמת, והטעם כי במתכת הורגים ויש למתכת שייכות למיתה,
ה"נ לראשונים האחרים בכל כלי - ברגע שנוגע בטומאת מת - מתעורר הקשר שלו למיתה ונהיה אב.
מיהו אבי אבות לא נהיה, רק בנגע במת. וצ"ע אם זה ניתן להאמר.
 
אגב בעניין חרב כחלל, הנה שיטת ר"ת שהוא רק בכלי מתכות, ושיטת הרמב"ם וראשונים נוספים שבכל הכלים חוץ מחרס,
והרמב"ן (ב"ב כ, א) והתוס' הרא"ש (החדשים, נזיר נד, ב), והשטמ"ק (ב"ק כה, ב) מביאים מהירושלמי בפסחים שהוא רק בכלי מתכות.
אכן בחי' ר' מאיר שמחה על הירושלמי כ' שהוא ט"ס בירושלמי, ואדרבה מבואר בירושלמי כהרמב"ם שרק כלי חרס לא,
וכיוון לזה הגראי"ש גריינימן שליט"א (במסכת, אהלות).
 
חזור
חלק עליון