יש נידון בחיוב טבילת כלים הנלקחים מן הגוי, שלהרבה ראשונים במתכת הוא דאורייתא, האם זה אוסר להשתמש מדאורייתא קודם הטבילה או לא, ועי' בביאור הלכה (סי' שכג, ז ד"ה מטר) שכתב שמדאורייתא אין איסור.
והחו"ב (ע"ז עה, ב ד"ה הו"א הערב שמש) כתב לדון להוכיח שאסור להשתמש מדאורייתא, מזה שהיה הו"א בגמ' (שם) שצריך הערב שמש כנדה, ובשלמא אם אסור להשתמש קודם שנטהר – מובן מה הנפק"מ, דס"ד שגם אחר הטבילה עד הלילה אסור להשתמש. אבל אי נימא שאין איסור מדאורייתא להשתמש מה הנפק"מ בזה שצריך הערב שמש, ועיי"ש מש"כ לדחות.
ולכאורה היה מקום לתרץ, ושמעתי כן גם בשם הגר"י אדלשטיין שליט"א, שאכן השימוש מחייב טבילה, שאם רוצה להשתמש – חייב לטבול קודם שמשתמש, אלא שבאופן שאינו יכול לטבול – אין איסור להשתמש, כעין המרדכי (הלכות קטנות, רמז תתקמד) הידוע לגבי ציצית, שמי שאינו יכול להטיל חוטים אין לו איסור ללבוש את הבגד. ולפי"ז באופן שרוצה להשתמש בכלי בלילה – לפי ההו"א שצריך הערב שמש חייב לטובלו קודם השקיעה, כדי שבשעת השימוש כבר יהיה טהור, אבל למאי דדרשינן שאין צריך הערב שמש – יכול לדחות הטבילה ללילה.
ומש"כ הביאור הלכה שמדרבנן יש איסור – יתכן שתלוי במחלוקת המג"א והט"ז (סי' יג) אם לגבי ציצית יש איסור מדרבנן ללבוש כשאינו יכול להטיל חוטים.
והחו"ב (ע"ז עה, ב ד"ה הו"א הערב שמש) כתב לדון להוכיח שאסור להשתמש מדאורייתא, מזה שהיה הו"א בגמ' (שם) שצריך הערב שמש כנדה, ובשלמא אם אסור להשתמש קודם שנטהר – מובן מה הנפק"מ, דס"ד שגם אחר הטבילה עד הלילה אסור להשתמש. אבל אי נימא שאין איסור מדאורייתא להשתמש מה הנפק"מ בזה שצריך הערב שמש, ועיי"ש מש"כ לדחות.
ולכאורה היה מקום לתרץ, ושמעתי כן גם בשם הגר"י אדלשטיין שליט"א, שאכן השימוש מחייב טבילה, שאם רוצה להשתמש – חייב לטבול קודם שמשתמש, אלא שבאופן שאינו יכול לטבול – אין איסור להשתמש, כעין המרדכי (הלכות קטנות, רמז תתקמד) הידוע לגבי ציצית, שמי שאינו יכול להטיל חוטים אין לו איסור ללבוש את הבגד. ולפי"ז באופן שרוצה להשתמש בכלי בלילה – לפי ההו"א שצריך הערב שמש חייב לטובלו קודם השקיעה, כדי שבשעת השימוש כבר יהיה טהור, אבל למאי דדרשינן שאין צריך הערב שמש – יכול לדחות הטבילה ללילה.
ומש"כ הביאור הלכה שמדרבנן יש איסור – יתכן שתלוי במחלוקת המג"א והט"ז (סי' יג) אם לגבי ציצית יש איסור מדרבנן ללבוש כשאינו יכול להטיל חוטים.