• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בעניין שבועת קטן

גרינפלד

Well-known member
החזו"א (ב"ק סי' כ ס"ק כ) כתב לגבי נידון המדרש רבה והרמב"ם אם יש גזל הגר בקטן שגזל ונשבע לשקר - שלכאורה קשה שקטן אינו בר חיובא במצוות,
ותירץ, דמיירי במופלא הסמוך לאיש, ולכן חייב לכפר על שבועתו לשקר, לתת לכהן השבת הגזל [ועיי"ש שלגבי האשם נסתפק].

ויש כאן חידוש גדול בדברי החזו"א, שלכאורה רק לגבי שבועה דלהבא התרבה קטן המופלא הסמוך לאיש, כמו בנדר,
וחזינן לכאורה בחזו"א שאין הבדל בין השבועות לגבי זה.

וכעין דברי החזו"א מצאנו לכאורה בתשובות מהר"ם חלאווה (סי' קיג) שדן אם משביעים קטן בבית דין,
וכתב שאין מחייבין קטן, ואפי' אם מופלא הסמוך לאיש דאורייתא - מ"מ אי אפשר לחייבו בדין.

וכמובן שאין זה סותר לרמב"ם ומדרש רבה, כיון ששבועת הפיקדון זה גם בקפץ ונשבע, עי' ב"ק (קו, א).
 
וכעין דברי החזו"א מצאנו לכאורה בתשובות מהר"ם חלאווה (סי' קיג) שדן אם משביעים קטן בבית דין,
וכתב שאין מחייבין קטן, ואפי' אם מופלא הסמוך לאיש דאורייתא - מ"מ אי אפשר לחייבו בדין.
וז"ל:
עוד שאלת אם משביעין ב"ד למי שאינו בן י"ג שנה ויום אחד, אם הוא מחוייב שבועה, והרי הוא יודע בטיב משא ומתן כגדול.
תשובה לעולם אין מזקיקין אותו לדין עד שיהא בן י"ג שנה ויום אחד, דגבי משפט איש כתיב ביה, ואפי' למאן דאמר מופלא סמוך לאיש דאורייתא, בהא מודה שאין ב"ד משביעין אותו דלאו בר מעבד דינא הוא עד שיהא גדול.
 
והנה בדברי המהר"ם חלאווה היה אפשר אולי לדחוק, דס"ל כרמ"א (חו"מ סי' פז ס"ק טז) שמהני שבועה מראש שיטען רק האמת,
וא"כ זה שבועה דלהבא, ועל זה דן שנחייב את הקטן.

אבל בחזו"א לא שייך לומר כן, כיון שעל כזו שבועה - אין חיוב גזל הגר בפשטות.
 
וכמובן שאין זה סותר לרמב"ם ומדרש רבה, כיון ששבועת הפיקדון זה גם בקפץ ונשבע, עי' ב"ק (קו, א).
שלכאורה למסקנת דבריו למעשה לא משביעים כי אינו בר חיובא,
א"כ תקשה היכי משכח"ל גזל הגר;
והתשובה פשוטה - בקפץ ונשבע.
 
וכעין דברי החזו"א מצאנו לכאורה בתשובות מהר"ם חלאווה (סי' קיג) שדן אם משביעים קטן בבית דין,
וכתב שאין מחייבין קטן, ואפי' אם מופלא הסמוך לאיש דאורייתא - מ"מ אי אפשר לחייבו בדין.
וחזינן לכאורה ששייך שבועה דלשעבר במופלא הסמוך לאיש, ומוזהר על זה.
 
חזור
חלק עליון