• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

בענין חיוב שמחה בליל יום טוב ראשון

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
והיית אך שמח (טז טו)

בפסחים
עא. ממעטינן ליל יום טוב ראשון מחיוב שמחה, מדכתיב "אך" שמח. ובטעם הדבר איכא למ"ד שם דזהו משום דבשלמי שמחה בעינן זביחה בשעת שמחה, היינו ששחיטתן תהיה ביו"ט עצמו ולא מערב יו"ט, וממילא בליל יו"ט ראשון אין לו במה ישמח, משום דבלילה אין מקריבין קרבנות, וקרבנות של אתמול אינם כשרים לשמחה. ואיכא למ"ד שם דלא בעינן זביחה בשעת שמחה, ומ"מ נתמעט ליל יו"ט ראשון, משום ש"אין שמחה לפניו".

והקשה בשאגת אריה סי' ס"ח, דא"כ תנהוג אבילות בליל יו"ט ראשון, דהרי מה שאבילות אינה נוהגת ברגל היינו משום דשמחת יו"ט היא עשה דרבים ודוחה לעשה דאבילות שהוא עשה דיחיד, כדאמרינן במו"ק יד: עי"ש, וא"כ בליל יו"ט שאין מצות שמחה יהיה נוהג אבילות.

עוד הקשה שם בסי' ק"ב, דהנה בפסחים סח: אמרינן דאליבא דרבי יהושע ההיתר של מלאכת אוכל נפש ביו"ט, היינו משום דהוי דבר מצוה של שמחה יו"ט, עי"ש. וא"כ בליל יו"ט דשמחה אינה נוהגת בו, מ"ט הותר אוכל נפש. ובאור שמח הלכות יו"ט פ"ו הי"ז כתב, דאפילו אם לא הותרה מלאכת אוכל נפש אלא לצורך שמחה דהויא רק ביום, מ"מ לצורך היום היה מותר לעשות מלאכה גם בלילה, אע"פ שעדיין לא חלה חובת שמחה, כמבואר בירושלמי ר"ה פ"א ה"ח דדבר שמצוותו ביום מכשיריו דוחין את השבת גם בלילה הקודם, וכיון דשרי לעשות מלאכה לצורך מחר, שוב אפילו לאפות ולבשל לצורך הלילה עצמו ג"כ מותר מדין "הואיל וחזי למחר", וגם למאן דלית ליה הואיל ואי מיקלעי אורחים למחר, מ"מ בהואיל כזה דאינו מחוסר מעשה כו"ע מודו. אמנם עדיין קשה דאטו דבר שאינו מתקיים עד הבוקר ואין בו הואיל וחזי למחר, כגון להחם מים בתחילת הלילה באופן שעד שיגיע היום יצטננו, יהיה אסור לעשותו בליל יו"ט.

ובמנחת ברוך סי' ע"ט סוף ענף א' הקשה, דא"כ יהיה מותר לישא אשה בליל יו"ט, שהרי כל הטעם שאין נושאין נשים ביו"ט הוא משום דאין מערבין שמחה בשמחה, ואי נימא דבליל יו"ט ליכא מצות שמחה, שוב יהיה מותר לישא. והנה בכתובות מז. ילפינן דמסתברא מעשה ידי הבת לאביה, דאל"כ איך מצי מסר לה לחופה הא מבטלה ממעשה ידיה, ודחו שם דמסר לה בשבתות וימים טובים, והקשו בתוס' שם, איך יכול למוסרה לחופה ביו"ט הרי אין מערבין שמחה בשמחה, ותירצו דמסר לה שעה אחת קודם יו"ט. ומבואר מדברי התוס' דפשיטא להו שבליל יו"ט ג"כ איכא לדינא דאין מערבין שמחה בשמחה, וכן מבואר במג"א סי' תקמ"ו סק"ד, וקשה הרי ליכא אז דין שמחה. ויש ליישב דהנה בגמ' במו"ק ט. מקשה דכיון שאין מערבין שמחה בשמחה, איך מותר לישא אשה בערב הרגל, הרי שמחת הנישואין נמשכת שבעה ימים לתוך הרגל, ומשני שם "עיקר שמחה חד יומא", היינו דעיקר שמחת הנישואין היא רק יום אחד. ולפי"ז אתי שפיר היטב, די"ל דבאמת בליל יו"ט אין נוהגת שמחה, אמנם מ"מ משום שמחה של היום אסור לישא בלילה, שהרי אם ישא בלילה תמשיך השמחה גם ליום, וכמו שמבואר בגמ' דמטעם זה היה ראוי לאסור גם בערב יו"ט, והכא ליכא למימר כתירוץ הגמ' דעיקר שמחה חד יומא, דהרי עיקר השמחה של היום הראשון היא שנמשכת ביום, דכל הלילה והיום שלאחריו הוו "חד יומא" ועיקר שמחה, וק"ל.
◆ ◆ ◆

עוד הקשה בשאגת אריה שם סי' ס"ח, דבפסחים קח: אמרינן דשתאן לכל הד' כוסות בבת אחת, ידי יין יצא, ידי ארבעה כוסות לא יצא. ופירש הרשב"ם ידי יין יצא היינו ידי שמחת יו"ט דאמרינן במה משמחו ביין, עכ"ד. וקשה הרי בליל יו"ט אין שמחה נוהגת. עוד הקשה שם, שבמסכת ביצה בכמה מקומות התירו חכמים כמה דברים משום שמחת יו"ט, ולא מפליג בין ליל יו"ט ראשון לשאר היום טוב.

וכתב שם ליישב, דמ"מ מדרבנן נוהגת מצות שמחה גם בליל יו"ט. אמנם כתב שעדיין קשה מהא דאבילות הנ"ל, לדעת הרי"ף דס"ל דאבילות יום הראשון מדאורייתא, ומ"מ אם מת לו מת בליל יו"ט נדחית האבילות, ועל כרחך דאיכא עשה דאורייתא של שמחה בליל יו"ט ראשון, וקשה מדברי הגמ' הנ"ל. [וכן הקושיא מהא דאין מערבין שמחה בשמחה אינה מתיישבת בזה, דהרי דברי התוס' שם קאי מדאורייתא].
◆ ◆ ◆

ולכאורה נראה ליישב, דהנה מצינו דגם בראש השנה איכא חיוב שמחה, וכמו שהוכיח השאגת אריה בסי' ק"ב מהא דאיכא היתר דאוכל נפש אליבא דרבי יהושע דההיתר הוא משום שמחת יו"ט. וכן הא קי"ל דראש השנה ג"כ דוחה אבילות, ועל כרחך דאית ביה מצות שמחה. והנה הדבר תמוה לכאורה, דהרי מצות אכילת שלמי שמחה בודאי ליכא, דהרי אין חיוב לעלות לירושלים בראש השנה, וא"כ מהיכי תיתי לומר דבשאר מיני שמחות איכא דין שמחה מן התורה. ועוד הרי עיקר דין שמחה נאמר בחג הסוכות ובחג השבועות, וחג המצות דלא כתיב ביה שמחה, הביאו התוס' בחגיגה ח. מהספרי ראה פיסקא קל"ט, דילפינן לה מחג השבועות, דכתיב וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים וגו', ללמד שכל מצוות הנוהגות בעצרת נוהגות בפסח ובסוכות, וכן פירש רבינו הלל על הספרי שם, אבל בראש השנה דליכא ילפותא מהיכי תיתי ביה מצות שמחה.

ולכן נראה פשוט שמצות שמחה דילפינן מדכתיב ושמחת בחגך, הכוללת שלמי שמחה וכן כל מיני שמחות, בודאי אינה נוהגת בראש השנה. אלא דמ"מ איכא דין שמחה מדכתיב "יום תרועה יהיה לכם", שהרי מדכתיב "עצרת תהיה לכם" ילפינן בפסחים סח: דין חציו לכם, והיינו שצריך לשמוח ביו"ט באכילה ושתיה, וה"נ בראש השנה דכתיב "יהיה לכם". ומ"מ מצד זה אין החיוב בשלמי שמחה, וכן אין חיוב לשמוח ביותר בכל מיני שמחות כמו ברגלים, רק שלא למנוע אכילה ושתיה, וכן אבילות הוי סתירה גם להדין שמחה הזה, שנוהג גם בראש השנה.

ומעתה נראה דכל המיעוט של ליל יו"ט ראשון, הוא רק מהמצות שמחה המיוחדת ברגלים, דביה נתמעט "אך", אבל עכ"פ לא גרע מראש השנה דלית ביה הך מצות שמחה, ומ"מ איכא דין שמחה שלא להתאבל ולאכילה ושתיה. ובזה מיושבת הקושיא איך בליל יו"ט נדחית האבילות. וכן מ"ט דוחה אוכל נפש. דכל דין שישנו בראש השנה, פשיטא דנוהג גם בליל יו"ט.

אמנם ביראים סי' רכ"ז כתב, "שמחה בחג המצות וראש השנה לא כתיב, מנלן מהיקש דר' יונה בשבועות י. אלה תעשו לה' במועדיכם א"ר יונה הוקשו כל המועדות זה לזה, ויום הכיפורים אף על פי שהוא בכלל המועדים אינו בכלל שמחה דהא כתיב ביה ועניתם את נפשותיכם", עכ"ל. ולפי"ז משמע לכאורה דהוי ילפותא ממצות שמחה דברגלים א"כ מצות שמחה ממש נוהגת בראש השנה. והא דאין חיוב לאכול שלמי שמחה צ"ל דחלק זה של המצוה שהוא תלוי בקרבנות הוי כמו ראיה וחגיגה דנוהג רק ברגלים, וממה דלא ציותה התורה לעלות אלא ג' פעמים בשנה מוכח דאין חיוב זה נוהג בראש השנה. ולפי"ז הדרא קושיא לדוכתה דליל יו"ט ראשון שנתמעט ממצות שמחה, מ"ט איכא ביה דחית אוכל נפש וכן מ"ט דוחה אבילות.
◆ ◆ ◆
 
המשך:
והגר"ח מבריסק זצ"ל [מובא בעמק ברכה שמחה סי' א'] ובמנחת ברוך שם ועוד אחרונים, כתבו ליישב דהא דנתמעט ליל יום טוב הראשון משמחה, היינו דוקא מאכילת שמחת שלמי שמחה, אבל משאר מיני שמחות, אנשים בראוי להם ביין ונשים בבגדי צבעונים, דהוו נמי מן התורה, לא נתמעט, וחייבים בהם אפילו בליל יום טוב הראשון. ולפי"ז א"ש כל הקושיות הנ"ל, דמבואר דאיכא דין שמחה בליל יו"ט ראשון, דבשאר מיני שמחות חוץ מאכילת שלמי שמחה, שפיר נוהג גם בליל יו"ט ראשון. וטעם החילוק דהנה למ"ד דס"ל דאין זביחה אלא בשעת שמחה, ומבואר בגמ' הנ"ל דלפי"ז היינו טעמא דנתמעט ליל יו"ט הראשון משמחה, א"כ בודאי המיעוט הוא רק משלמי שמחה, אבל איכא חיוב בשאר מיני שמחות. אבל גם למ"ד דלא בעינן זביחה בשעת שמחה, מ"מ המיעוט הוא שאינו חייב לזבוח בערב הרגל שאינו זמן שמחה, בעבור הלילה. ובאמת כן משמע בתוס' שכתבו דהא דצריך ריבוי לליל יו"ט האחרון, "משום דשמיני רגל בפני עצמו הוא, והוה אמינא שלא יהיה מחוייב לזבוח שמחה ביום שביעי לצורך שמיני, כמו שאינו מחוייב בערב יום טוב לצורך הלילה". ולכאורה דבריהם גם למ"ד דלא בעינן זביחה בשעת שמחה, וכן משמע מלשונם "שלא יהיה מחוייב" ולא משמע שיהיה פסול, ומ"מ ביארו דהטעם משום דאינו מחויב לזבוח בערב יו"ט, וכ"כ באבני נזר או"ח סי' תכ"ג לדקדק מדברי התוס'.

ובאבני נזר שם כתב, דלפי זה אם אירע שיש לו בשר קדשים של נדרים ונדבות שנשחטו מערב יו"ט, אזי באמת הוא מחויב בליל יו"ט ראשון לאכול בשר קדשים, דכל המיעוט הוא רק שאינו חייב לשחוט מערב יו"ט וכנ"ל, אבל היכא דאית ליה, חייב גם באכילת שלמי שמחה.

אך לכאורה יש לדון בזה, דהנה בגמ' פסחים שם פריך למ"ד דבעינן זביחה בשעת שמחה, דא"כ היכא דחל יו"ט הראשון בשבת אי אפשר לקיים מצות שמחה כיון שהקרבת שלמי שמחה אינה דוחה שבת, וא"כ היאך תנן ד"ההלל והשמחה שמונה", הא זמנין סגיאין שחל יו"ט ראשון בשבת. ומבואר שלמ"ד דלא בעינן זביחה בשעת שמחה לא קשה, משום דבאמת חייבים לזבוח מערב יו"ט בשביל היו"ט [ודוחק לומר דבאמת גם להך מ"ד אינו מחויב לזבוח מערב שבת, ומ"מ מיתוקמא השמחה שמונה היכא דיש לו מערב שבת]. הרי דאיכא חיוב לזבוח גם מערב יו"ט לצורך יו"ט, ואע"פ שלצורך ליל יו"ט ראשון אין חיוב לזבוח, היינו משום דזמן זה נתמעט משום דלעולם אי אפשר לקיים בו שמחה אם לא על ידי זביחה מערב יו"ט, ולכן לא חייבה התורה זמן זה, אבל היום של יו"ט ראשון שבעלמא שייך בו זביחה, אזי התורה חייבה בו שמחה, ושוב גם במקרה שחל בשבת, מחויב לזבוח מערב שבת בעבור זה.

ומעתה יוצא לפי"ז, דגם לפי דברי האחרונים הנ"ל, אין הגדר פטור מלהשתדל מערב יו"ט, אלא גדר הפטור הוא ה"זמן" של ליל יו"ט ראשון, אלא דהטעם לפטור זה הוא משום שלעולם אי אפשר לקיים בו החיוב אלא על ידי השתדלות מערב יו"ט. וכיון שכן נראה דהוא הדין איפכא, דאם נזדמן לו בשר קדשים שנשחט מערב יו"ט אינו מחויב לאכלו, דעל חלק זה של המצוה באכילת קדשים איכא פטור בזמן של ליל יו"ט ראשון, וכנ"ל. וכן יש לומר עוד נפק"מ, בזמן היתר במות, למ"ד בזבחים קכ. דשחיטת לילה כשירה בבמה, א"כ יכול לקיים בליל יו"ט עצמו מצות שמחה באכילת קדשים, ע"י שישחוט בלילה, [ואפילו למ"ד דבעינן זביחה בשעת שמחה, הרי הזביחה שפיר יכולה להיות בזמן שמחה], ומ"מ לפי הנ"ל דהמיעוט הוא בעצם ה"זמן", לא יתחייב בזה.
◆ ◆ ◆

ובטעם הדבר שהשאגת אריה מיאן בחילוק האחרונים הנ"ל, יש לבאר דהנה מדברי הרמב"ם משמע דענין השמחה באכילת קדשים, וענין השמחה בשאר מיני שמחות, הם ב' חלקים נפרדים באותה המצוה, שכתב בהלכות חגיגה פ"א ה"א "והשמחה האמורה ברגלים היא שיקריב שלמים וכו' ואלו הם הנקראים שלמי שמחת חגיגה, שנאמר וזבחת שלמים ואכלת שם ושמחת לפני ה' אלקיך", ובהלכות יו"ט פ"ו הי"ז כתב, "וחייב אדם להיות בהן שמח וטוב לב הוא ובניו ואשתו ובני ביתו וכל הנלוים עליו, שנאמר ושמחת בחגך וגו', אע"פ שהשמחה האמורה כאן היא קרבן שלמים כמו שאנו מבארין בהלכות חגיגה, יש בכלל אותה שמחה לשמוח הוא ובניו ובני ביתו כל אחד ואחד כראוי לו", עכ"ל. מבואר דעיקר המצוה היא בשלמים, כדילפינן בספרי שמחה שמחה מהר עיבל, ובכלל המצוה ג"כ שאר מיני שמחות.

אמנם בשאגת אריה סי' ס"ה כתב, דבאמת המצוה היא רק שחייבין לשמוח בכל מיני שמחה שיכול בהם, וממילא כיון דמצינו שגם שמחה של בשר שלמים חשיבא שמחה בהר עיבל, ממילא הוי ג"כ בכלל חיוב שמחה, דהרי זה מין ממיני השמחה שמחוייבים בהם, [ולפי"ז אי"ז ילפותא של גזירה שוה מהר עיבל, רק כיון שמצינו שדבר זה נקרא שמחה, ממילא הוי מין ממיני השמחות]. ולפי"ז אין כאן ב' חלקים, אלא הכל חלק אחד לשמוח בכל מיני שמחות.

ומעתה נראה דכל חילוק האחרונים שהמיעוט בליל יו"ט ראשון הוא רק מהדין שמחה באכילת קדשים, ולא מהדין של שאר מיני שמחות, שייך אליבא דמה שנראה מלשון הרמב"ם הנ"ל דהוו ב' חלקים נפרדים. אבל לדעת השאגת אריה לשיטתו ליכא למימר הכי, דהרי הכל דין אחד, ואילו רק היה החיוב לשמוח בשאר מיני שמחות, אזי ממילא בכלל זה ג"כ אכילת קדשים שהרי היא מין ממיני השמחה, וכמו שנתבאר.​
 
אמנם ביראים סי' רכ"ז כתב, "שמחה בחג המצות וראש השנה לא כתיב, מנלן מהיקש דר' יונה בשבועות י. אלה תעשו לה' במועדיכם א"ר יונה הוקשו כל המועדות זה לזה, ויום הכיפורים אף על פי שהוא בכלל המועדים אינו בכלל שמחה דהא כתיב ביה ועניתם את נפשותיכם", עכ"ל.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ועי' ב"י או"ח סי' תקמ"ח שהביא בשם תורת האדם הך הקישא דכל המועדות לענין אבילות בראש השנה. וצ"ל דאע"ג דיוהכ"פ לא הוקש לרגלים לענין שמחה כמ"ש היראים הנ"ל משום דאיכא חיוב עינוי, מ"מ לענין שלא להתאבל דזה שייך בו נוהג גם ביוהכ"פ, וצ"ע. ולפי"ז ג"כ מיושבת הקושיא הנ"ל מאבילות בליל יו"ט ראשון, דעכ"פ לא גרע מיוהכ"פ דלית ביה שמחה, ומ"מ הוקש לאיסור אבילות.​
 
ובאמת כן משמע בתוס' שכתבו דהא דצריך ריבוי לליל יו"ט האחרון, "משום דשמיני רגל בפני עצמו הוא, והוה אמינא שלא יהיה מחוייב לזבוח שמחה ביום שביעי לצורך שמיני, כמו שאינו מחוייב בערב יום טוב לצורך הלילה".​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
והנה אליבא דאמת נתרבה לל יו"ט האחרון לשמחה, ואפילו למ"ד דבעינן זביחה בשעת שמחה, דהא בערב יו"ט אחרון ג"כ הוי זמן שמחה, ובשיעורי הגר"ד פוברסקי זצ"ל שם הקשה, הרי שמיני עצרת הוא רגל בפני עצמו, וא"כ מה מהני ששחטו בשביעי של סוכות, הרי אין זה זביחה בשעת שמחה של חג זה.

וביאר שם, דלא בעינן זביחה בשעת שמחה של חג זה, רק שיהיה זביחה בשעת שמחה, וגם שעת שמחה של חג אחר מהני, דהעיקר הוא רק שיחול על זה שם שלמי שמחה, ע"י דהזביחה בשעת שמחה.

אמנם בפשוטו יש לומר, דהנה היראים בסי' תכ"ג כתב דאיכא למימר דשמחה בחג המצות [דלא כתיב בגופיה שמחה, ועי' בזה לעיל] ילפינן ליה מדכתיב "שלש רגלים תחוג לי בשנה", למדנו מצות חגיגה בחג המצות, ומדכתיב "ושמחת בחגך" יש לומר שכל מקום שיש חגיגה יש שמחה, עכ"ל.

ומקור לזה דמשוינן שמחה לחגיגה, מצינו בירושלמי סוכה פ"ד ה"ד למעט דאין חיוב שמחה בליל יו"ט ראשון, מדכתיב "ושמחת בחגך", משאתה מתחייב בחגיגה אתה מתחייב בשמחה.

ומעתה מיושב, דהא קי"ל דנהי דשמיני עצרת רגל בפני עצמו הוא לענין פז"ר קש"ב, מ"מ הרי לענין חגיגה תשלומין דראשון הוא כדילפינן בחגיגה ט. מדכתיב בחודש השביעי תחגו אותו, ומעתה לפי"ד הירושלמי והיראים הנ"ל דשמחה תליא בחגיגה, כיון דלענין חגיגה גם יו"ט האחרון נתרבה לתשלומין, ממילא גם לענין שמחה חד הוא עם חג הסוכות, ושפיר חשיב זביחה בשעת שמחה של חג זה.​
 
ובאבני נזר שם כתב, דלפי זה אם אירע שיש לו בשר קדשים של נדרים ונדבות שנשחטו מערב יו"ט, אזי באמת הוא מחויב בליל יו"ט ראשון לאכול בשר קדשים, דכל המיעוט הוא רק שאינו חייב לשחוט מערב יו"ט וכנ"ל, אבל היכא דאית ליה, חייב גם באכילת שלמי שמחה.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
והנה החזו"א או"ח סי' קכ"ד למסכת פסחים דף עא. ד"ה והא, חקר בדין חיוב שמחה האם חייב לאכול בשר שלמי שמחה גם ביום וגם בלילה, או דסגי בפעם אחת ביום, או ביום או בלילה. והנה אי נימא הכי, א"כ כל הריבוי של ליל יו"ט הוא רק "לקולא" שיכולים לצאת יד"ח גם בליל יו"ט, והרי זה לא נתמעט לפי הנ"ל, דהא אם אכל בליל יו"ט שפיר יצא ורק אינו מחויב לזבוח מאתמול, ועל כרחך לפי"ז דהחיוב ב' פעמים, גם בלילה וגם ביום.​
 
ומעתה נראה דכל חילוק האחרונים שהמיעוט בליל יו"ט ראשון הוא רק מהדין שמחה באכילת קדשים, ולא מהדין של שאר מיני שמחות, שייך אליבא דמה שנראה מלשון הרמב"ם הנ"ל דהוו ב' חלקים נפרדים. אבל לדעת השאגת אריה לשיטתו ליכא למימר הכי, דהרי הכל דין אחד, ואילו רק היה החיוב לשמוח בשאר מיני שמחות, אזי ממילא בכלל זה ג"כ אכילת קדשים שהרי היא מין ממיני השמחה, וכמו שנתבאר.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ואמנם לפי"ד האבני נזר דכל המיעוט הוא רק מחיוב השתדלות מערב יו"ט, אפשר דזה שייך גם אם אין כאן ב' דינים, דממילא נמצא חילוק בין אכילת קדשים שהיא צריכה השתדלות מערב יו"ט לבין שאר הדינים, [ובאמת נימא דגם לשאר מיני שמחה אין חייב לטרוח מערב יו"ט], אבל לפי מה שנתבאר דנתמעט ה"זמן", על כרחך לומר כנ"ל דהם ב' חלקים נפרדים בהמצוה, ורק החלק של אכילת קדשים נתמעט.​
 
חזור
חלק עליון