• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

בענין שריפת הבתים של עיר הנדחת

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ואת כל שללה תקבוץ אל תוך רחובה ושרפת באש את העיר ואת כל שללה כליל לה' אלקיך והיתה תל עולם לא תבנה עוד (יג יז)

הנה
ממה שעיר הנידחת נעשית "תל עולם", מבואר שגם את הבתים של עיר הנדחת שורפים. וקשה, הרי מחובר של עיר הנדחת אינו טעון שריפה, כדתניא בסנהדרין קיג. "היו בה אילנות מחוברין מותרים", ופירש רש"י הטעם משום דכתיב תקבוץ ושרפת, שאינו מחוסר אלא קביצה, יצא זה שמחוסר תלישה, וכן הוא בחולין פט. שעפר של עיר הנדחת מותר, מהטעם הנ"ל דמחוסר תלישה. וא"כ מ"ט שורפים את הבתים הרי הם "מחוברים".

והשואל בשו"ת הרשב"א סי' אלף רל"ג כתב, דהטעם ששורפין את הבתים הוא משום דהוי "תלוש ולבסוף חיברו", דחשיב כתלוש. וכן כתב רבינו יהונתן מלוניל בסוף סנהדרין, דהטעם שהעיר נעשית תל עולם הוא "כיון שקורות הבתים והעליות והדלתות ומפתן הבתים צריך להפיל ולקבץ אותם לתוך רחובה ולשרוף", וכיון דכבר היו תלושין אין זה נחשב מחוסר תלישה, אלא מחוסר קביצה לחודא.

ויש לעיין בזה, האם תלוש ולבסוף חיברו חשיב מחוסר תלישה, דהנה בסנהדרין מו: איתא דעץ מחובר שתלו עליו את המחויב תליה, אינו טעון קבורה, משום דמחוסר קציצה, אבל עץ תלוש טעון קבורה, ורבי יוסי סובר דגם עץ תלוש הנעוץ בקרקע אינו טעון קבורה משום דמחוסר תלישה. מבואר לכאורה שנחלקו האם תלוש ולבסוף חיברו חשיב "מחוסר תלישה". וא"כ קשה לדעת רבי יוסי דגם זה חשוב מחוסר תלישה, א"כ מ"ט צריכים לשרוף את הבתים של עיר הנדחת. [והנה ברשב"א בגיטין כא: מבואר דגט שכתבו על תלוש ולבסוף חיברו פסול, משום דחשיב מחוסר קציצה, ונראה מדבריו שם דזה אפילו לחכמים לגבי עץ שתולים בו, משום דעץ שתולים בו לא מיירי בביטלו לקרקע, והיכא דלא ביטלו לכו"ע תלוש ולבסוף חיברו הוי תלוש כמבואר בחולין טז: עי"ש, ולפי"ז הכא לגבי עיר הנידחת דבתים הרי הם קבועים ומבוטלים לקרקע, לכו"ע חשיב מחוסר תלישה]. וצ"ל כמ"ש השואל בשו"ת הרשב"א שם, דהכא משום חומרא דעבודה זרה חשיב "תלוש", וכעין זה מצינו בדברי הכס"מ מעילה פ"ה ה"ה בדעת הרמב"ם, דהא דהמשתחוה לבית אסרו הוא אפילו למ"ד בעלמא דתלוש ולבסוף חיברו חשוב כמחובר, מ"מ הכא הוי כתלוש, משום חומרא דע"ז, וצ"ל דדבר זה הוא מדאורייתא, וצ"ע. ואולי זה גופא נלמד מדכתיב והיתה תל עולם, דמשמע שהבתים נחרבים, והיינו משום דהתורה החמירה בעבודה זרה להחשיבם כתלוש.
◆ ◆ ◆

אמנם מדברי הרשב"א שם נראה שביאר באופן אחר, שכתב שם דהא דהבתים של עיר הנדחת נאסרים אי"ז משום דהוי תלוש ולבסוף חיברו, "אלא גזירת דין שדנה התורה את העיר בשריפה, ואת כל שללה בקביצה ברחוב ובשריפה", עכ"ל.

וביאור הדברים דבקרא כתיב "ושרפת באש את העיר ואת כל שללה", והוו להו ב' דינים, שריפת העיר, ושריפת שללה, וכל הדין של מחוסר קביצה נאמר לגבי "שללה" דביה כתיב "ואת כל שללה תקבוץ", אבל בעיר עצמה לא איכפת לן במחוסר קביצה, דהוי דין שריפה בפני עצמו וגם במחובר, וכ"כ בדבר אברהם ח"ב סי' י"ב אות י"א. [ולפי זה קשה מ"ט עפר עיר הנידחת אינו אסור כמבואר בחולין שם, וצ"ל דהעפר אינו חשוב "עיר עצמה", אלא רק שללה, ד"עיר" היינו הבתים, כן כתב בדבר אברהם שם].

ונפקא מינה בין ב' הביאורים, דלפירוש הר"י מלוניל צריך לתלוש הקורות של הבתים ולקבוץ אותם אל תוך רחובה ושם לשרוף, ולהרשב"א נשרפים במקומם, דשריפתה מדין "עיר" ולא מדין "שללה". ועוד נפקא מינה בבתים שבתוכה שהם מחוברים מעיקרן כגון בית הבנוי בכותל מערה עי' חולין שם, דלהר"י מלוניל אין טעונים שריפה, ולהרשב"א טעונים שריפה.
◆ ◆ ◆

ובעיקר החידוש הנ"ל בדעת הרשב"א, דאיכא ב' דינים בעיר הנידחת, שריפת העיר, ושריפת השלל, ושריפת העיר עצמה אינה בגדרי שללה של העיר, כתב בדבר אברהם שם דלפי"ז גם בתים של עיר הנידחת השייכים לבני עיר אחרת טעונים שריפה, אע"פ שמצד "שללה" אין שורפין ממון של בני עיר אחרת הנמצא בעיר הנידחת, מ"מ הכא הוי דין אחר של שריפת "העיר" עצמה.

ובזה יש לבאר דברי מהרש"ל בביאורו על הסמ"ג [עמודי שלמה עשה ט"ו] שכתב להסתפק במה שעושים את העיר הנידחת ל"תל עולם", האם גם חלק מיעוט העיר שלא עבדו בכלל, או דרק המקום של אותם שעבדו עושין אותה תל עולם, ומסיים שלפי הסברא עושין את כל העיר תל עולם ולא תבנה עוד, והמיעוט יעקרו למקום אחר, עכ"ד. ולכאורה תמוה מאי מספקא ליה, הרי נכסי צדיקים שבתוכה של עיר הנידחת ג"כ נשרפים, וא"כ הבתים שבעיר הנידחת עצמה הו"ל נכסי צדיקים שבתוכה ואמאי לא ישרפו. ולהנ"ל ניחא, דנכסי צדיקים ילפינן מקרא דכתיב "החרם אותה ואת כל אשר בה", וזה נאמר על השלל, אך שריפת העיר עצמה הוי דין אחר ובזה לא מצינו ריבוי לבתי צדיקים, ולכן מספקא ליה האם טעונים שריפה. ומ"מ מסיק שהם טעונים שריפה, דאדרבה כיון דהגדר הוא שריפת בתי העיר א"כ לא תליא כלל בבעלים האם הם צדיקים או רשעים, דסו"ס הו"ל "העיר", וכמו שנתבאר דאף בתים השייכים לאנשי עיר אחרת נשרפים, כיון דזהו העיר עצמה ואין שריפתה מצד נכסי בני העיר, וכל שכן בתי צדיקים שבתוכה.​
 
ונראה מדבריו שם דזה אפילו לחכמים לגבי עץ שתולים בו, משום דעץ שתולים בו לא מיירי בביטלו לקרקע,​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
וביותר היה אפשר לומר דבכל עץ של תליה אין כאן "ביטול" לקרקע, דהרי מיד היה עומד להנטל בשביל להקבר, אכן באמת אם היה מתבטל לא היה דין קבורה וא"כ איך מתחיל מה שעומד להנטל, ולכן צ"ל דאיירי באופן שבלא"ה לא ביטלו.​
 
ואולי זה גופא נלמד מדכתיב והיתה תל עולם, דמשמע שהבתים נחרבים, והיינו משום דהתורה החמירה בעבודה זרה להחשיבם כתלוש.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
אך לכאורה יש לעיין, הרי הכא לענין גט לכאורה אינו תלוי בדין תלוש ולבסוף חיברו כלל, דאין הטעם משום דהוי "מחובר", אלא משום דמחוסר קציצה, ובאמת במעשה חושב על השעה"מ אישות פ"ג ה"ג אות רכ"ג הקשה על השואל בתשובת הרשב"א דאפילו אם תלוש ולבסוף חיברו הוי כתלוש, מ"מ מה מועיל הא סו"ס הוי מחוסר קציצה, וצ"ל דהכוונה היא כך, דאם הוא חשוב כמחובר, א"כ יש חשיבות למעשה הקציצה, שהוא עושהו ממחובר לתלוש, וחשוב מחוסר מעשה, אבל אם לפי הדין הוא חשוב כבר כתלוש, אין זה נחשב מחוסר מעשה דאין זה מעשה חשוב, ולכן כיון דמשום חומרא דע"ז חשיב כתלוש, שוב אי"ז נחשב מחוסר תלישה, ועי' ברשב"א בגיטין שם שדן האם מחוסר תלישה תלוי בגדרי תלוש ולבסוף חיברו, עי"ש היטב.​
 
ועוד נפקא מינה בבתים שבתוכה שהם מחוברים מעיקרן כגון בית הבנוי בכותל מערה עי' חולין שם, דלהר"י מלוניל אין טעונים שריפה, ולהרשב"א טעונים שריפה.​
והוסף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ויתכן דאין שייך מציאות של שריפה בבית העשוי מאבנים או בכותל מערה, [ועי' באילת השחר על התורה כאן שהקשה איך שייך שריפה בבית הבנוי מאבנים]. והנה אפילו אם נימא דאין שייך שריפה באבנים, מ"מ יאסרו בהנאה אפילו אם אין שייך בהם שריפה. אך יש לדון האם מ"מ יש בהם מצות איבוד באופן שיכולים לאבדם.

ועי' בתוספתא פי"ד ה"ב שבעיר הנדחת את שדרכו לשרוף ישרף ואת שדרכו לשפוך ישפך, היינו דמשקין של עיר הנידחת שאינן בני שריפה ישפכו, ויש לעיין האם מקיים בהאיבוד מצוה דאורייתא, דשריפה היינו דוקא בדבר שדרכו בכך אבל בדבר שאין דרכו בשריפה המצוה לאבדו בדרך איבודו, או דבאמת לא שייך בזה מצות איבוד, רק דמ"מ כיון דאסור בהנאה ממילא ישפך שלא יבואו בו לידי תקלה, וכדין כל איסורי הנאה דטעונים עכ"פ קבורה משום תקלה.

אמנם באור שמח הלכות עבודה זרה פ"ד הי"א כתב דהאיסור הנאה של עיר הנידחת הוא בתולדה מדין השריפה, והוכיח כן ממה ששער נשים צדקניות ועפר של עיר הנידחת מותרים בהנאה, משום דאינן טעונים שריפה כיון שהם מחוסרים תלישה, והרי המיעוט של מחוסרים תלישה הוא רק מהשריפה, אבל מנלן דמותרים בהנאה, ועל כרחך דכל האיסור הוא רק מחמת הדין שריפה, וכיון שאין דין שריפה ממילא מותר בהנאה, ולפי"ז אי נימא דבמשקין של עיר הנידחת לא שייך שריפה, ואין מצוה של איבוד בשפיכה, ממילא היו צריכים להיות ג"כ מותרים בהנאה, ועל כרחך דהאיבוד הוא דין לאבדם במקום השריפה.

אך יש לדון בהוכחת האו"ש הנ"ל, די"ל דזהו להיפך, דהדין שריפה הוא מחמת האיסור הנאה, והלימוד שמחוסר תלישה מותר בהנאה, משום דאילו היה אסור בהנאה ממילא היה טעון שריפה.

עכ"פ לפי התוספתא הנ"ל דמשקין של עיר הנידחת ישפכו, כמו כן יהיה הדין בבית של אבנים דאינו בר שריפה, מ"מ יהיה בו מצות איבוד בכל דבר, או עכ"פ איסור הנאה. [שו"ר במצפה שמואל שם שביאר דהתוספתא קאי על יריחו, ולא על עיר הנידחת שדינה דוקא בשריפה].​
 
ובעיקר החידוש הנ"ל בדעת הרשב"א, דאיכא ב' דינים בעיר הנידחת, שריפת העיר, ושריפת השלל, ושריפת העיר עצמה אינה בגדרי שללה של העיר, כתב בדבר אברהם שם דלפי"ז גם בתים של עיר הנידחת השייכים לבני עיר אחרת טעונים שריפה, אע"פ שמצד "שללה" אין שורפין ממון של בני עיר אחרת הנמצא בעיר הנידחת, מ"מ הכא הוי דין אחר של שריפת "העיר" עצמה.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
וכתב שם דאפשר שהוא הדין בתים של הקדש הנמצאים בתוכה טעונים שריפה, אמנם לכאורה אי אפשר לשורפן משום דכתיב לא תעשון כן לה' אלקיכם, ואין לומר דמצות שריפת עיר הנידחת דוחה איסור זה, שהרי כתבי הקודש של עיר הנידחת אינה נשרפים כמבואר במשנה בסנהדרין קיא: והטעם מבואר שם בדף קיג. דהוי משום הלאו של לא תעשון כן, א"כ הוא הדין בהקדש דהשורף עצי הקדש לוקה משום לא תעשון כן כמבואר במכות כב. עי"ש.

אכן מ"מ נפק"מ דהבית של הקדש יאסר בהנאה מדין עיר הנידחת, אע"ג דלא שייך לקיים בו דין שריפה וכנ"ל, מ"מ הרי בהך דינא של שריפת "העיר" עצמה, איכא ג"כ איסור הנאה, וכדמוכח בשו"ת הרשב"א שם שביאר בזה את דברי התוספתא שהמקדש בבתים של עיר הנידחת אינה מקודשת, מפני שאסורים בהנאה, ומוכח דכמו ששללה אסור בהנאה, כך העיר עצמה ג"כ החלק שטעון שריפה מדין "עיר" ג"כ אסור בהנאה, וזה שייך שפיר גם בשל הקדש וכנ"ל. ועי' בבית הלוי ח"א סי' מ"ח אות י' שכתב דהבתים נאסרים בהנאה מהאי טעמא דכתיב "ושרפת את העיר".​
 
חזור
חלק עליון