• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בצאתכם לשלום - מנהג מרן

לביא

Well-known member
הנה בהלכה ברורה לרב דוד מציין כי מנהג מרן היה לא לומר בצאתכם לשלום.
אך בילקו״י (מה שמובא באחד הנושאים כאן) לא הזכיר מאומה, וכתב למסקנא לומר זאת, בלי להעיר ממנהג מרן.
וזאת אע״פ שבכמה מקומות כן מזכיר מנהג מרן, כמו בהנחת התפילין של יד.

בקישור מסוים לנושא אחר, קשה לומר שרק הרב דוד היה יודע ממנהג מרן בזה והראשל״צ לא.
 
אי אפשר ללמוד מעשה רב מדרכו של מרן זיע"א הלכה למעשה רוב ככל הדברים שמרן לא נהג לעשות הוא משום ביטול תורה, וזה היסוד למה שנהג שלא לומר ג' פעמים שלום עליכם, וכן שלא לומר ז"פ המזמור קודם תקיעת שופר וי"ג מידות בפתיחת ההיכל וכן בעוד מקומות. ורק מי שהוא שקדן כמרן יכול לנהוג כן, ולא לכל אדם. כי המנהג הוא בסיס חשוב בהלכה, דאף במקום מנהג לא ומרים סב"ל וכו'......
 
אי אפשר ללמוד מעשה רב מדרכו של מרן זיע"א הלכה למעשה רוב ככל הדברים שמרן לא נהג לעשות הוא משום ביטול תורה, וזה היסוד למה שנהג שלא לומר ג' פעמים שלום עליכם, וכן שלא לומר ז"פ המזמור קודם תקיעת שופר וי"ג מידות בפתיחת ההיכל וכן בעוד מקומות. ורק מי שהוא שקדן כמרן יכול לנהוג כן, ולא לכל אדם. כי המנהג הוא בסיס חשוב בהלכה, דאף במקום מנהג לא ומרים סב"ל וכו'......
הדברים הנ"ל נכונים.
אבל לעניין "בצאתכם לשלום" שיש דעות שאין לאומרו, ובניו של מרן זצ"ל מביאים את מנהגו כראיה לצד זה, אולי לכאו' אין לומר שזה רק מחמת ביטול תורה.
 
מנין לך? אולי סבר כן מחמת הסיבות שנזכרו בספרים שאין לומר
מחמת ביטול תורה זכור לי שהעידו שאמר רק פעם אחת כל פיסקה ולא חזר ג"פ
וזכורני שמרן שליט"א בשיעורו או בספריו אמר שמרן לא נהג לומר בצאתכם לשלום, כי אנו לא רוצים שהמלאכים ילכו אלא ישארו איתנו וימשיכו ברכה וטובה.
 
כוונתי פשוטה וברורה שלא כל מה שמרן עשה יש ללמוד לכלל !!!!!!! ובוודאי המקום שלא גילה טעמו להביא ופשוט
@בנימין לוריא קיצר איפה שהיה עליו להאריך.
בפשיטות יש דעת החיד״א שיש בעיה עצומה להגיד ״בצאתכם״ כי זה נראה כאילו מגרשם ח״ו. וכשהרב דוד כתב שמרן נהג כהחיד״א, ש״מ שמרן חשש. אע״פ שייתכן שמעיקר הדין ליכא האי חששא.
למה לי לא לחשוש לזה ג״כ? (וכך אני משתדל לנהוג)
שימו לב שבילקוט יוסף כותב מנהגנו לומר ... ואין לבטל המנהג, ע"כ.
וזהו חלק מהשאלה שלי.
הרי בהל׳ תפילין ובנושאים אחרים, הראשל״צ הביא את מנהג מרן כדי להורות כמותו, למה כאן התעלם לגמרי ממנהגו?

(וכמובן שאין לומר, כפי שנאמר בנושא אחר, שהראשל״צ לא ידע ממנהג מרן בעניין.)
(ויש לחלק כמובן בין אמירת שלום עליכם ג׳ פעמים, לבין אמירת בצאתכם)
 
אין ראיה לכולם לנהוג ככה. כנראה טעמו היה מפני ביטול תורה ופשוט.
א. הרב דוד יוסף כתב זאת בהלכה ברורה, כך שלדעת הרב דוד כן יש ראיה מזה.
ב. כפי שכתב הרב @בנימין לוריא זה מוזכר בספרים, ראה בהודעתי שכך דעת החיד״א.
ג. מחילה על הלשון, אך במקום לדחות בקש, יעיין כת״ר בדברי הרב דוד ובדברי הראשל״צ, ואז יגיב.
 
חזור
חלק עליון