• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ברוך הוא וברוך שמו על ברכות הדלקת החנוכיה

שלום וברכה וחג חנוכה שמח

הנכון לבני הבית ואורחים היוצאים ידי חובה בהדלקת החנוכיה של בעל הבית לעמוד ליד בעל הבית המברך ברכות החנוכה ולהקשיב לברכות, ולא יענו ברוך הוא וברוך שמו רק יענו אמן לברכותיו.


דעת מרן זיע"א ידועה שאין לענות ברוך הוא וברוך שמו בברכה שיוצא בה ידי חובה, משום שכיון שעניית ברוך וברוך שמו אינה חובה, חשיב כהפסק בברכה שהוא צריך לברכה ויוצא בה מדין שומע כעונה, ובברכות החנוכיה שמברך בעל הבית ופוטר בה כל בני ביתו לדידן הספרדים, ולאשכנזים פוטר את אשתו שאשתו גופו, נכון שלא לענות ברוך הוא וברוך שמו, ולכוון בברכת בעל הבית כאלו הוא מברכה ולכן לא יענה ברוך הוא וברוך שמו, ואף שאם לא שמע את הברכה יצא ידי חובה מדין אכסנאי וסמוך על שלחן אביו והחובה של נר איש וביתו, מכל מקום כל היכא דאפשר נכון לעמוד אצל המברך ולהקשיב ולכוון לצאת בברכות, וממלא לכתחילה אין לענות ברוך הוא וברוך שמו וכאמור.

בברכה רבה וחג שמח
 
ואף שאם לא שמע את הברכה יצא ידי חובה מדין אכסנאי
יש להוסיף בזה שישנה מחלוקת ראשונים אם מי שיצא יד''ח ע''י הדלקת אשתו אם צריך לברך ברכות הראיה, דלדעת הרמב''ם הרא''ה המיוחס לר''ן המאירי והריא''ז אם מדליקים עליו בביתו יש לו לברך. אך דעת הטור הסמ''ג הר''ן והרשב''א והצדה לדרך שאין לו לברך וכ''ד הב''י. ומכיון שהדבר שנוי במחלוקת יש להשתדל להיות נוכח בשעת ההדלקה כדי לצאת יד''ח בברכות ואם הוא אכסנאי ישתדל להיות נוכח בשעת הדלקתו ויבקש ממנו שיוציא אותו יד''ח בברכת שעשה ניסים.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון