• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכות ק"ש

NKC

Well-known member
אדם שיודע שיגיע לגאל ישראל יעבור זמן ברכות ק"ש, האם יכול להתחיל הברכות דלפני בשם ומלכות?
 
אדם שיודע שיגיע לגאל ישראל יעבור זמן ברכות ק"ש, האם יכול להתחיל הברכות דלפני בשם ומלכות?
זאת אומרת שהשאלה היא אם יודע שזמן ברכות ק"ש נגמר בשעה x והוא יודע שלוקח לו 3 דקות להכל. אז האם יתחיל עם ברכה בשם ומלכות את הכל למרות שיודע שנשאר לו רק 2 דקות עד סיום זמן ברכות ק"ש?

לענ"ד השאלה איננה מתחילה. בזמנים כאלו מצומצמים שהשעון לא בטוח מכוונים והאיזורים שונים, אתה רוצה לדקדק בזמן ברכות ק"ש בדקות?
 
יש מחלוקת בענין זה אם ברכות ק"ש מעכבות זו את זו דהיינו שאם בירך חלק וחלק לא גם אלה שבירך לא יצא בהם ידי חובה והוי ברכות לבטלה עיין בטור ובב"י סימן ס' ובאחרונים שם (במשנה ברורה סק"ו ובביאור הלכה) פסק שיצא מיהו משמע שדיבר בדיעבד אבל לכתחילה אולי יש לחוש לסב"ל ולא לברך) ע"ש
 
השאלה אם דקה שתיים זה מעכב את הברכה
ודוג' לדבר זכור לי דברי הרב הגרב"צ א"ש בענין זמן ק"ש, דאם נאנס ולא קרא ק"ש עד סוף זמנה, וכן לא קרא ברכות בתורה, כתב הרב דיברך קודם ברכות התורה ואע"פ שיעבור זמן ק"ש בכמה רגעים, שאין השעונים שלנו מכוונים בדיוק. וכ"ש בזה דיש הרבה פוסקים דס"ל דאפשר לברך לאחר ד' שעות.
כתבתי בדרך אפשר ואשמח לשמוע צדדים בזה...
 
השאלה אם דקה שתיים זה מעכב את הברכה
ודוג' לדבר זכור לי דברי הרב הגרב"צ א"ש בענין זמן ק"ש, דאם נאנס ולא קרא ק"ש עד סוף זמנה, וכן לא קרא ברכות בתורה, כתב הרב דיברך קודם ברכות התורה ואע"פ שיעבור זמן ק"ש בכמה רגעים, שאין השעונים שלנו מכוונים בדיוק. וכ"ש בזה דיש הרבה פוסקים דס"ל דאפשר לברך לאחר ד' שעות.
כתבתי בדרך אפשר ואשמח לשמוע צדדים בזה...
מעניין, לי ידוע רק ההלכה ברורה שכתב שאם יודע שלא יגיע לזמן עד גאל ישראל לא יברך כלל
 
השאלה אם דקה שתיים זה מעכב את הברכה
ודוג' לדבר זכור לי דברי הרב הגרב"צ א"ש בענין זמן ק"ש, דאם נאנס ולא קרא ק"ש עד סוף זמנה, וכן לא קרא ברכות בתורה, כתב הרב דיברך קודם ברכות התורה ואע"פ שיעבור זמן ק"ש בכמה רגעים, שאין השעונים שלנו מכוונים בדיוק. וכ"ש בזה דיש הרבה פוסקים דס"ל דאפשר לברך לאחר ד' שעות.
כתבתי בדרך אפשר ואשמח לשמוע צדדים בזה...
לכאורה אם הוא לא יודע בדיוק את הזמן המדויק כיון שיש אומרים שאפשר לברך ברכות ק"ש עד חצות יוכל לברך מספק ספיקא אבל אם ברור לו שעבר הזמן לא יברך
 
אבל לא אומרים ספק ספיקא בברכות, וזה לא דאורייתא.
ילקוט יוסף פסוקי דזמרה וקריאת שמע הערות סימן נח - מהלכות קריאת שמע אות ו
ולדעת הרמב"ם והרמב"ן והרמ"ה וסיעתם ברכות אלו, והן ברכות קריאת שמע, וקריאת שמע, מדאורייתא, מהני ספק ספיקא לגבי ברכות אלה
 
כמדומה שבמנחה נפסק שצריך לומר את רוב הברכות בזמן, אז גם כאן לפחות יצטרך לומר את שתי הברכות שלפניה בזמנה.
אפשר בדיעבד גם להתחיל אחרי השקיעה, רק לא אחרי צאת הכוכבים. (וגם אם התחיל לפני השקיעה, יכול להמשיך, אך אם כבר הגיע צאת הכוכבים לא יעשו חזרה).
 
אפשר בדיעבד גם להתחיל אחרי השקיעה, רק לא אחרי צאת הכוכבים. (וגם אם התחיל לפני השקיעה, יכול להמשיך, אך אם כבר הגיע צאת הכוכבים לא יעשו חזרה).
הוא אשר אמרתי.. שיאמר את רוב התפילה לפני צאת הכוכבים שזה הזמן בדיעבד
 
חזור
חלק עליון