• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

השב להודעה

קטע הבא הוא

מתוך בהלכה ובאגדה. וכאשר שאלתי את המחבר השיב לי שאף על ארטיק אין לברך.

גלידה או ג'לי


שאלה: האוכל גלידה או ג'לי לקינוח סעודה, האם יברך עליה "שהכל" או לא?




תשובה: ישנה מחלוקת גדולה האם מברכים על הגלידה בסעודה או לא, על כן הנכון לצאת מן הספק ולברך על דבר אחר כסוכריה, שוקולד או סוכר, ויפטור את הגלידה. ואם אין לו דבר אחר, עדיף להביא את הגלידה לאחר ברכת המזון, ויברך עליה לכל הדעות. אולם, אם כבר הביאו את הגלידה בסעודה, או שנמצא באולם שמחות והגלידה הובאה לפניו עתה, ואין לו דבר אחר לברך עליו, לא יברך על הגלידה "שהכל", כי "ספק ברכות להקל".




הפוסקים נחלקו האם הגלידה נחשבת כמאכל או כמשקה, כי מאחר ולא לועסים אותה כאוכל אפשר שנחשבת למשקה, והרי על משקה לא מברכים בסעודה. ומאידך יש אומרים שכיון שהטעם שלא מברכים על משקה בסעודה, בגלל שהוא בא לעזור לעיכול המאכל ולכן הוא טפל לפת, אבל גלידה שלא באה למטרה זו אלא לקינוח בלבד, אינה טפלה, ולכן יברך עליה. ומרן הראשון לציון רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל בגיליון שבשו"ת יביע אומר (הנדפס מחדש חלק ה סוף סימן יח הערה 10) הכריע שלא יברך, כי "ספק ברכות להקל". ומכל מקום, אף האומרים לברך על הגלידה בתוך הסעודה, מודים שאם שתה קודם לכן יין, לא יברך על הגלידה, שכיון שהיין פוטר את כל המשקים, הרי שאם הגלידה נחשבת כמשקה, כבר נפטרה בברכת היין. על כן, אם הביאו גלידה בסעודת ליל שבת או בסעודת הבוקר, גם לדעתם לא יברך, שכיון שקידש על היין או טעם ממנו, נפטרה הגלידה מברכתו. (עיין ה"ב ח"ט קצה. ועיין חזו"ע ברכות עמוד עד. ודו"ק)



אפ' לעיין בהליכות ברכות סי' קעז שמביא את הדעות. כדי לדעת אם זה לכו''ע.


הר' מוצפי אומר שהכל תלוי אם כעת זה עומד אז מברך ואם לא אלא נוזלי ולא מוצק לא יברך



יש שאלה אחרת אם אדם אוכל גלידה עם ציפוי שוקולד כמו נשנושים מה שנקרא אם צריך להפריד.

הרב יצחק לא מחלק אלא יברך אך אני לא יודע אם אפשר לדייק מדבריו בלוין.

והר' יהודה בן דוד אמר לו שיכתוב על זה בס'

אך הליכות ברכות וברכה ונאמנה כתבו שיפריד את הציפוי ואז יברך שלא יהיה טפל הנפטר לטפל כמוב' במשנב סי' ריב


חזור
חלק עליון