• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכת הלבנה בליל שבת

עוז.ש

Member
האם נכון להנהיג לברך ברכת הלבנה בליל שבת כדי לזכות את רבים שבאים לתפילת ליל שבת קודש [ומסבירים לציבור לא לרקד כשאומרים 'מרקדין']?

האם יש לזה דמיון לברכת האילנות שעושים בשבת עם הציבור ברוב עם כדי לזכות את הרבים שלא יברכו אילולא יעשו זאת בשבת [נראה שיש הבדל כי יש מנהג לברך ברכת האילנות בשבת מה שאין כן בברכת הלבנה בליל שבת קודש, אך בכל זאת המטרה זהה]?
 
ב"ה
שלום וברכה,
יש חילוק מהותי בין ברכת האילנות בשבת, לברכת הלבנה בשבת. ברכת האילנות יש בה דין של זריזין בלבד, ולכן כאשר חל ר"ח ניסן בשבת רוצים לקיים דין זריזין, כבכל שנה, ואז יש סיבה הלכתית שלא לדחות ליום ראשון. משא"ה ברכת הלבנה יש עדיפות להמתין למוצאי שבת כמ"ש במסכת סופרים, בש"ע, ובחזו"ע, ולכן עדיף להמתין למוצאי שבת ואין סיבה לברך בשבת. הסיבה היחידה ההלכתית לברך בשבת, היא כאשר לא היתה אפשרות לברך קודם לכן מחמת העננים, או ששכח ולא בירך, והגיע היום או יומיים האחרונים בשבת, ויש הזדמנות לברך, בזה אומרים לו שיברך בשבת כדי שלא יפסיד.

אמנם לגבי ציבור שמגיעים בהמוניהם בליל שבת, ובשאר ימות השבוע לא מגיעים לצערנו, נראה שאם רובם ככולם מגיעים גם במוצאי שבת, יברכו במוצאי שבת, אבל אם רב הקהל שם מכיר ויודע שאינם מגיעים במוצאי שבת כי אם המעט, ורוב הציבור יפסידו לחלוטין ברכת הלבנה, נראה שתקנה נכונה היא לפי שעה שיברך עימהם בליל שבת ע"מ שלא יפסידו, אלא שקודם לכן הנכון שילך להימלך אצל גדולי הדור ליטול רשות להוראה זו, כדי שלא ילמדו ממנו לעשות כל אחד ככל העולה על רוחו בענייני הנהגה.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון