• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

גדר איסור סוטה לבעלה

גרינפלד

Well-known member
החזו"א (אהע"ז סי' קלב סק"ה) חקר בגדר איסור סוטה לבעלה; ועולה מדבריו שלשה צדדים:
  1. קנס [וכזאת היה נראה לכאורה במשנה בסוטה היא נתנה עינה במה שאינו שלה - שלה ניטל הימנה, כמו בנחש; אכן יתכן שזה כעין טעמא דקרא ולא גדר, ועי' רמב"ן ורבינו בחיי (סוף פר' יתרו) ובחינוך (מצוה צה) שלכל מצוה יש כמה וכמה טעמים].
  2. כיון שנטמאה תחתיו - אין כבוד בעלה בה.
  3. מוכח מיבמות (צה, א) שהגדר הוא שכיון שהתורה אסרה לאשה להלקח לשני אנשים - אם חוזרת לבעלה זה מזכיר שאשה זו נלקחה לשנים.
 
כיון שנטמאה תחתיו - אין כבוד בעלה בה.​
ולכאורה היה אפשר להוכיח כצד זה, ממה שכתבו הראשונים (עי' רשב"א יבמות נו, ב [עיי"ש היטב בלשונו, וריטב"א שם ובקידושין עז, ב על הגמ' שזונה נקרא מוסיף כיון ששם זנות פוסל בישראל) שגדר איסור סוטה לבעל כעין איסור זונה לכהן.

עוד לכאורה היה מוכח כן, מהמבואר ביבמות (נו, ב) שאשת כהן נעשית סוטה גם באונס,
ולכאורה לשאר טעמי החזו"א אין סיבה שכהן יהיה יותר חמור.

ומה שהוכיח החזו"א מיבמות (צה, א) יתכן שיש שני דינים;
עוד יתכן ששם בגמ' זה ק"ו, שהוא מידה בתורה ללא סברות.
וע"פ שני המהלכים הללו יתיישב קושיית החזו"א שם על המהרי"ק שאומרת מותר - נאסרת משום מעילת מעל.​
 
משך חכמה (בראשית פרק ג פסוק טז):
ואל אשך תשוקתך וכו'. בגמרא עירובין דף ק, ב חשיב עשרה קללות שנתקללה, וחשיב מנודה לכל אדם דאסירה לבי תרי. הכוונה שאינו מדבר ממה שאסור מצד הדת והשבע מצוות, רק חשיב כולהו מילי אשר הם מסוג הנמוסי והדרך ארץ - צא וחשוב! ואם כן, מצד הטבע והנימוס, שהאשה אסורה לשניים, והאיש מותר לישא הרבה, דאם אשה תנשא לשניים יבטל יישוב העולם, כי יאבד הייחס, לא ידע אביו את בנו ומי הוליד, ויהרס כל מוסדות הישוב, כי מי יעמול על זרע בני בלי שם?! ומפני זה אמרו דשכיבת חמותו אינה אוסרה, דלפי רעיון המוסרי של הברייתא פרק קמא דסוטה (ט, א): היא נתנה עיניה (במה שאינו ראוי לה, מה שביקשה לא ניתן לה) ומה שבידה נטלוהו ממנה, הוא מה שהיא נאסרת לבעלה, הרי למד בקל וחומר דשכיבת חמותו אוסרתו באשתו, וכמו דיליף בקל וחומר [יבמות צה, א]. אבל לטעם זה, הוא דזה רק דסוטה נאסרת משום שיבטל היחס כיון שמזנית תחת בעלה, לא יתודע יחס הבנים לאביהם, אם כן בטל הקל וחומר, ולכן אינה נאסרת אשתו בזנותו עם חמותו, ודו"ק. אבל קודם החטא היו עולים למטה שניים וירדו שלושה, אם כן לא שייך זה, שידע תיכף את בנו, ופשוט. ולכן בעבדים דלית להו חייס (יבמות לב, א), לכן אין להם אישות ודו"ק.
 
חזור
חלק עליון