יוסף דהן
Well-known member
רבותי צריך לעבוד על המניעים שיהיו לשם ה' בלבד
ולכן אביא קטע מס' אבות ישראל
וממילא כ''א יזכור שאין לנו לדבר למה פלונ' כתב כך עד שלא יעיד עליו יודע תעלומות אלא רק אנו נדע באמת אם כוונותינו לשם שמים.
אבות ישראל - על פרקי אבות
מחלקת הלל ושמאי
בְּסֵפֶר "מָאוֹר וָשָׁמֶשׁ" (פָּרָשַׁת קֹרַח) הִקְשָׁה, מַדּוּעַ לֹא אָמְרָה הַמִּשְׁנָה "מַחְלֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם זוֹ מַחְלֹקֶת בֵּית שַׁמַּאי וּבֵית הִלֵּל", לָמָּה נָקְטָה דַּוְקָא אֶת "שַׁמַּאי וְהִלֵּל"?
אֶלָּא, שַׁמַּאי וְהִלֵּל חָלְקוּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, שֶׁכֵּן זֶה אָמַר 'הֲלָכָה כָּךְ הִיא', וְזֶה אָמַר 'לֹא כָּךְ, אֶלָּא כָּךְ הִיא הַהֲלָכָה', וְלֹא הָיְתָה כַּוָּנָתָם לְשׁוּם פְּנִיָּה בָּעוֹלָם כְּלָל אֶלָּא רַק לְשֵׁם שָׁמַיִם. לֹא כֵּן תַּלְמִידֵיהֶם, דְּהַיְנוּ בֵּית שַׁמַּאי וּבֵית הִלֵּל, לְמַרְבֵּה הַמְּחִילָה הָיוּ נִמְצָאִים בֵּינֵיהֶם כַּמָּה וְכַמָּה תַּלְמִידִים שֶׁכַּוָּנָתָם הָיְתָה לְאֵיזֶה פְּנִיָּה, שֶׁזֶּה אָמַר "הָרַבִּי שֶׁלִּי גָּדוֹל בְּיוֹתֵר וְאִישׁ אֱלֹקִים הוּא", וְזֶה אָמַר "הָרַבִּי שֶׁלִּי גָּדוֹל בְּיוֹתֵר", וְהָיְתָה הַמַּחֲלֹקֶת מְעֹרֶבֶת בְּגֵאוּת וְגַדְלוּת וּבִפְנִיּוֹת אֲחֵרוֹת, וְלָכֵן לֹא נִקְרֵאת מַחְלֹקְתָם מַחְלֹקֶת לְשֵׁם שָׁמַיִם.
וּמְסַפְּרִים שֶׁלִּפְנֵי כְּמָאתַיִם שָׁנָה, הָיְתָה מַחְלֹקֶת דּוֹמָה בֵּין רַבִּי יְהוֹנָתָן אַייְבְּשִׁיץ, וּבֵין רַבִּי יַעֲקֹב עֶמְדִּין [הַיַּעְבֵּ''ץ], רַבִּי יְהוֹנָתָן הָיָה נוֹתֵן קְמִיעִים לַחוֹלִים וְלַזְּקוּקִים שֶׁהָיוּ בָּאִים אֶל בֵּיתוֹ, וְאִלּוּ רַבִּי יַעֲקֹב עֶמְדִּין הִתְנַגֵּד לְכָךְ נֶחְרָצוֹת, וְסָבַר שֶׁיֵּשׁ בָּזֶה מִשּׁוּם עֲבוֹדָה זָרָה...
עַד מְהֵרָה הֵחֵלּוּ לְהָגִיס בַּקְּדֵרָה גַּם תַּלְמִידֵיהֶם שֶׁל שְׁנֵי הַצַּדִּיקִים שֶׁהִשְׁתַּמְּשׁוּ בִּרְכִילוּת וְלָשׁוֹן הָרַע, וְהִבְעִירוּ אֶת הַמְּדוּרָה. לְאַחַר שָׁנִים שֶּׁהָלְכוּ אוֹתָם שְׁנֵי גְּדוֹלִים לָעוֹלָם שֶׁכֻּלּוֹ טוֹב, בָּאוּ בַּחֲלוֹם לְאֶחָד מִגְּדוֹלֵי הַדּוֹר וְאָמְרוּ לוֹ: אָנוּ שׁוֹכְנִים אַחַר כָּבוֹד בְּגַן עֵדֶן הָעֶלְיוֹן, וְנֶהֱנִים מִזִּיו הַשְּׁכִינָה. אֲבָל כָּל הַתַּלְמִידִים שֶׁבָּחֲשׁוּ בַּקְּדֵרָה וְלִיבּוּ אֶת אֵשׁ הַמַּחֲלֹקֶת, יָרְדוּ לַגֵּיהִנּוֹם לְדוֹרֵי דּוֹרוֹת!!!
ולכן אביא קטע מס' אבות ישראל
וממילא כ''א יזכור שאין לנו לדבר למה פלונ' כתב כך עד שלא יעיד עליו יודע תעלומות אלא רק אנו נדע באמת אם כוונותינו לשם שמים.
אבות ישראל - על פרקי אבות
מחלקת הלל ושמאי
בְּסֵפֶר "מָאוֹר וָשָׁמֶשׁ" (פָּרָשַׁת קֹרַח) הִקְשָׁה, מַדּוּעַ לֹא אָמְרָה הַמִּשְׁנָה "מַחְלֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם זוֹ מַחְלֹקֶת בֵּית שַׁמַּאי וּבֵית הִלֵּל", לָמָּה נָקְטָה דַּוְקָא אֶת "שַׁמַּאי וְהִלֵּל"?
אֶלָּא, שַׁמַּאי וְהִלֵּל חָלְקוּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, שֶׁכֵּן זֶה אָמַר 'הֲלָכָה כָּךְ הִיא', וְזֶה אָמַר 'לֹא כָּךְ, אֶלָּא כָּךְ הִיא הַהֲלָכָה', וְלֹא הָיְתָה כַּוָּנָתָם לְשׁוּם פְּנִיָּה בָּעוֹלָם כְּלָל אֶלָּא רַק לְשֵׁם שָׁמַיִם. לֹא כֵּן תַּלְמִידֵיהֶם, דְּהַיְנוּ בֵּית שַׁמַּאי וּבֵית הִלֵּל, לְמַרְבֵּה הַמְּחִילָה הָיוּ נִמְצָאִים בֵּינֵיהֶם כַּמָּה וְכַמָּה תַּלְמִידִים שֶׁכַּוָּנָתָם הָיְתָה לְאֵיזֶה פְּנִיָּה, שֶׁזֶּה אָמַר "הָרַבִּי שֶׁלִּי גָּדוֹל בְּיוֹתֵר וְאִישׁ אֱלֹקִים הוּא", וְזֶה אָמַר "הָרַבִּי שֶׁלִּי גָּדוֹל בְּיוֹתֵר", וְהָיְתָה הַמַּחֲלֹקֶת מְעֹרֶבֶת בְּגֵאוּת וְגַדְלוּת וּבִפְנִיּוֹת אֲחֵרוֹת, וְלָכֵן לֹא נִקְרֵאת מַחְלֹקְתָם מַחְלֹקֶת לְשֵׁם שָׁמַיִם.
וּמְסַפְּרִים שֶׁלִּפְנֵי כְּמָאתַיִם שָׁנָה, הָיְתָה מַחְלֹקֶת דּוֹמָה בֵּין רַבִּי יְהוֹנָתָן אַייְבְּשִׁיץ, וּבֵין רַבִּי יַעֲקֹב עֶמְדִּין [הַיַּעְבֵּ''ץ], רַבִּי יְהוֹנָתָן הָיָה נוֹתֵן קְמִיעִים לַחוֹלִים וְלַזְּקוּקִים שֶׁהָיוּ בָּאִים אֶל בֵּיתוֹ, וְאִלּוּ רַבִּי יַעֲקֹב עֶמְדִּין הִתְנַגֵּד לְכָךְ נֶחְרָצוֹת, וְסָבַר שֶׁיֵּשׁ בָּזֶה מִשּׁוּם עֲבוֹדָה זָרָה...
עַד מְהֵרָה הֵחֵלּוּ לְהָגִיס בַּקְּדֵרָה גַּם תַּלְמִידֵיהֶם שֶׁל שְׁנֵי הַצַּדִּיקִים שֶׁהִשְׁתַּמְּשׁוּ בִּרְכִילוּת וְלָשׁוֹן הָרַע, וְהִבְעִירוּ אֶת הַמְּדוּרָה. לְאַחַר שָׁנִים שֶּׁהָלְכוּ אוֹתָם שְׁנֵי גְּדוֹלִים לָעוֹלָם שֶׁכֻּלּוֹ טוֹב, בָּאוּ בַּחֲלוֹם לְאֶחָד מִגְּדוֹלֵי הַדּוֹר וְאָמְרוּ לוֹ: אָנוּ שׁוֹכְנִים אַחַר כָּבוֹד בְּגַן עֵדֶן הָעֶלְיוֹן, וְנֶהֱנִים מִזִּיו הַשְּׁכִינָה. אֲבָל כָּל הַתַּלְמִידִים שֶׁבָּחֲשׁוּ בַּקְּדֵרָה וְלִיבּוּ אֶת אֵשׁ הַמַּחֲלֹקֶת, יָרְדוּ לַגֵּיהִנּוֹם לְדוֹרֵי דּוֹרוֹת!!!