הבה"ג לא מנה את "אנכי ה' אלוקיך" במנין המצוות.
והרמב"ם (עשה א) מוכיח שכן נמנה, מהגמ' במכות (כ"ג ב'-כ"ד א') שמבואר שם שיש 613 מצות, כי כתוב "תורה ציווה לנו משה", תורה בגימטריא 611,
ו"אנכי" ו"לא יהיה לך" מפי הגבורה שמענו, וא"כ יש 613;
הרי חזינן ש"אנכי" ממנין המצוות.
והרמב"ן מתרץ לשיטת הבה"ג, שאכן "אנכי" לא נמנה, רק ב"לא יהיה לך" ישנם ב' מצוות:
לא לעשות ע"ז ["לא יהיה לך... לא תעשה לך"],
ולא לעבוד ע"ז ["לא תשתחווה להם ולא תעבדם"].
ועיי"ש מה שהקשה על הרמב"ם.
[ומה שהגמ' הביאה את "אנכי" - זה רק בשביל לבאר את המציאות שדברה זו [והבאה אחריה] - נאמרה מפי הגבורה].
ועי' ברמב"ן (לא תעשה ה) מה שביאר את שיטתו, ונוקט שזו מחלוקת תנאים, האם "לא יהיה לך אלהים אחרים" ו"לא תעשה לך פסל" - הוא לא לעשות או לא לעבוד.
והרמב"ם (עשה א) מוכיח שכן נמנה, מהגמ' במכות (כ"ג ב'-כ"ד א') שמבואר שם שיש 613 מצות, כי כתוב "תורה ציווה לנו משה", תורה בגימטריא 611,
ו"אנכי" ו"לא יהיה לך" מפי הגבורה שמענו, וא"כ יש 613;
הרי חזינן ש"אנכי" ממנין המצוות.
והרמב"ן מתרץ לשיטת הבה"ג, שאכן "אנכי" לא נמנה, רק ב"לא יהיה לך" ישנם ב' מצוות:
לא לעשות ע"ז ["לא יהיה לך... לא תעשה לך"],
ולא לעבוד ע"ז ["לא תשתחווה להם ולא תעבדם"].
ועיי"ש מה שהקשה על הרמב"ם.
[ומה שהגמ' הביאה את "אנכי" - זה רק בשביל לבאר את המציאות שדברה זו [והבאה אחריה] - נאמרה מפי הגבורה].
ועי' ברמב"ן (לא תעשה ה) מה שביאר את שיטתו, ונוקט שזו מחלוקת תנאים, האם "לא יהיה לך אלהים אחרים" ו"לא תעשה לך פסל" - הוא לא לעשות או לא לעבוד.