• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

השב להודעה

הטור בסי' תפ"ג מביא כמה שיטות מה עושה מי שאין לו יין לליל הסדר,

לרב נטרונאי גאון ורוב הראשונים עושה קידוש על המצה, ודנו מה הסדר שעושה;


ובסוף מביא הטור:

ורב יוסף בר רב [עי' בהערות לטור (שירת דבורה) הביאו שהגירסא בעיטור לפנינו שרב יוסף בר רב זה המשך לשיטה הקודמת] ורב האי גאון כתבו מי שאין לו יין מקדש על הפת בלילי שבתות ויו"ט חוץ מלילי פסח שהרי אמרו ולא יפחתו לו מד' כוסות.


ולכאורה צריך ביאור מה הראיה מהמשנה,

וכנראה הראיה שאם בדיעבד אפשר לעשות על קידוש על הפת,

מדוע צריך לתת לעני ארבע כוסות?

שיתנו לו שלוש, ויעשה קידוש על המצה.


ועי' בלשון הבעל העיטור קודם לכן, ובב"י ד"ה כתב בעל העיטור,

ולכאורה משמעות בעל העיטור שקיים דין כוס ראשון אפי' כשעושה על מצה, [ויל"ע בכוונת הבית יוסף אם בא לאפוקי מזה],

וכן מוכח להנ"ל, דהיינו שאי נימא שבארבע כוסות מלבד הדין מצווה על הכוס, יש גם דין שתייה, עי' חי' מרן רי"ז הלוי,

אם כן מה הראיה של רב האי גאון, אולי אסור לפחות לו מארבע כוסות כי את הדין שתייה לא יקיים.


ואשמח אם יוסיפו בזה.


חזור
חלק עליון