מתוך ה'מגדלות מרקחים':
והנכם היום ככוכבי השמים לרוב (א י)
בדברים רבה פרשה א' סי' י"ד, אמר לפניו רבש"ע למה לא משלת את בניך בחמה ובלבנה שהם גדולים מכוכבים, אמר לו הקב"ה חייך חמה ולבנה יש להם בושה לעתיד לבוא, מנין דכתיב וחפרה הלבנה ובושה החמה וגו'. ופירשו המפרשים, מפני שעובדי כוכבים עובדים בעיקר לשמש ולירח. וקשה, א"כ מדוע בשיר השירים (ו י) נמשלו ישראל לחמה ולבנה, שנאמר "מי זאת הנשקפה כמו שחר, יפה כלבנה ברה כחמה".
ויש לומר, דשם נמשלו ישראל לחמה ולבנה רק לענין יופי וברירות, כמו שנאמר בכתוב עצמו "יפה כלבנה ברה כחמה". אמנם קשה, דגם כאן לכאורה נמשלו רק לענין ריבוי, כמו שנאמר ככוכבי השמים "לרוב". אכן במדרש רבה שם מבואר שנמשלו לכוכבים לכל דבר, דאמרינן שם "מה הכוכבים הללו מעלות על גבי מעלות כך הן ישראל מעלות ע"ג מעלות, מה הכוכבים הללו אין להם לא חקר ולא מנין כך ישראל אין להם לא חקר ולא מנין, מה הכוכבים שליטין מסוף העולם ועד סופו כך ישראל", ולפי"ז ניחא, דכיון שבא הכתוב לדמותן לכוכבים בכל, לא רצה לדמותן לחמה ולבנה שסופן הוא בושה.
והנכם היום ככוכבי השמים לרוב (א י)
בדברים רבה פרשה א' סי' י"ד, אמר לפניו רבש"ע למה לא משלת את בניך בחמה ובלבנה שהם גדולים מכוכבים, אמר לו הקב"ה חייך חמה ולבנה יש להם בושה לעתיד לבוא, מנין דכתיב וחפרה הלבנה ובושה החמה וגו'. ופירשו המפרשים, מפני שעובדי כוכבים עובדים בעיקר לשמש ולירח. וקשה, א"כ מדוע בשיר השירים (ו י) נמשלו ישראל לחמה ולבנה, שנאמר "מי זאת הנשקפה כמו שחר, יפה כלבנה ברה כחמה".
ויש לומר, דשם נמשלו ישראל לחמה ולבנה רק לענין יופי וברירות, כמו שנאמר בכתוב עצמו "יפה כלבנה ברה כחמה". אמנם קשה, דגם כאן לכאורה נמשלו רק לענין ריבוי, כמו שנאמר ככוכבי השמים "לרוב". אכן במדרש רבה שם מבואר שנמשלו לכוכבים לכל דבר, דאמרינן שם "מה הכוכבים הללו מעלות על גבי מעלות כך הן ישראל מעלות ע"ג מעלות, מה הכוכבים הללו אין להם לא חקר ולא מנין כך ישראל אין להם לא חקר ולא מנין, מה הכוכבים שליטין מסוף העולם ועד סופו כך ישראל", ולפי"ז ניחא, דכיון שבא הכתוב לדמותן לכוכבים בכל, לא רצה לדמותן לחמה ולבנה שסופן הוא בושה.