• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

האם "בקריעת חליפה" יש משום בל תשחית?

איש חיל

Active member
בתורה כתוב לא תשחית את עצה, האם איסור דבל תשחית דאורייתא שייך גם במי ששובר חפצים או קורע את חליפתו סתם.
כי ברמב"ם בספר המצוות מצוה נז משמע שהוא מן התורה שכ' שהזהירנו מהשחית האילנות... וכן כל הפסד נכנס תחת לאו זה כגון מי שישרוף בגד לריק או ישבור כלי גם כן עובר משום לא תשחית ולוקה.
ומאידך הרמב"ם בהל' מלכים פ"ו הלכה י כ' "ולא האילנות בלבד אלא כל המשבר כלים וקורע בגדים והורס בניו....עובר בלא תשחית ואינו לוקה אלא מכת מרדות מדבריהם" מבוא יוצא מדבריו שהוא איסור דרבנן.
רק יש לראות שאם קורע בגד בחמתו יש בו גם חשש דהוי כעובד ע"ז, שבת קה ע"ב.
 
כשיש צורך בדבר, אין בל תשחית, כי זה התשמיש של הבגד, לצורכו של האדם.
אבל יל"ע אם צורך פוליטי גם נחשב.

ויל"ע גם באבל שקורע חליפה, כשמספיק לקרוע את החולצה.
להזכירכם דברי הגמ' בשבת קה: דשרי ליה לאיניש לקרוע בכדי למירמא אימתא אבני ביתיה, ולענ"ד הוא הדין בנידון דידן על אף שהוא בצד הפוליטי הנגדי של רוב המשתמשים באתרא קדישא הדין.
 
להזכירכם דברי הגמ' בשבת קה: דשרי ליה לאיניש לקרוע בכדי למירמא אימתא אבני ביתיה, ולענ"ד הוא הדין בנידון דידן על אף שהוא בצד הפוליטי הנגדי של רוב המשתמשים באתרא קדישא הדין.
אתה מתכוון שכוונתו הייתה להטיל אימה?
 
להזכירכם דברי הגמ' בשבת קה: דשרי ליה לאיניש לקרוע בכדי למירמא אימתא אבני ביתיה, ולענ"ד הוא הדין בנידון דידן
נכון לראות את המשך הגמ' והמהרש"א.
ז"ל הגמ' שם "דקא עביד למירמא אימתא אאינשי ביתיה כי הא דרב יהודה שליף מצבייתא רב אחאבר יעקב תבר מאני תבירי וכו'
וכתב המהרש"א "והנהו רבנן דקא עבדי בחמתם למרמי אימתא אאינשי בייתיהו היינו נמי בדבר דלא שייך בל תשחית דשלף מצבייתא ותבר מני תבירי" עכ"ל.
דון מינה ואוקי באתרין.
 
נכון לראות את המשך הגמ' והמהרש"א.
ז"ל הגמ' שם "דקא עביד למירמא אימתא אאינשי ביתיה כי הא דרב יהודה שליף מצבייתא רב אחאבר יעקב תבר מאני תבירי וכו'
וכתב המהרש"א "והנהו רבנן דקא עבדי בחמתם למרמי אימתא אאינשי בייתיהו היינו נמי בדבר דלא שייך בל תשחית דשלף מצבייתא ותבר מני תבירי" עכ"ל.
דון מינה ואוקי באתרין.
בטוחני שאותו הקורע לא הצטייד באותו היום במיטב מחלצותיו... הוא תכנן באותו הבוקר לקרוע את חליפתו והתלבש בהתאם...
בכל אופן ברבינו חננאל שם משמע שבכל אופן לא נחשב לקלקול, ולכאו' הקורע יש לו על מה שיסמוך...
 
חזור
חלק עליון