• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

השב להודעה

בשו"ע סי' ר"נ נפסק מהגמ' בשבת שיש מצווה להשכים להכין ביום שישי צרכי שבת מהפסוק "והיה ביום השישי והכינו את אשר יביאו".

ודן הביאה"ל, האם זה מן התורה; וכתב שלכאורה מוכח שאינו דאורייתא, לפי הראשונים ששלש סעודות דרבנן, ודחה שגם אם ג' סעודות דרבנן - מ"מ מדאורייתא יש לאכול בשבת משהו, כמבואר בביצה ב' ב' שאסור שיו"ט יכין לשבת, עכ"ד.

והנה יל"ע שבסי' רפ"ח כשדן הביאה"ל האם איסור תענית בשבת הוא מדאורייתא - לא הביא מש"כ כאן שיש חובה לאכול מדאורייתא.

ושמעתי שיל"ד שמצד הביאה"ל כאן מספיק לאכול בלילה ואין צריך גם ביום, ויל"ע בזה.

[ועי' או"ש שאכן נוקט שהאיסור לצום מדאו' בשבת - הוא רק כל היממה].


והנה בדברי הביאה"ל נראה להדיא שזה חיוב, עיי"ש לגבי דחיית מצוות אחרות מחמת זה;

אמנם היה נראה לדון שאין הוכחה מהגמ' בביצה דף ב' שהחיוב לאכול הוא מדאורייתא, כי יתכן שהכוונה שיש קיום מצווה מדאו'.

וכעי"ז יש בנתיבות שלום על הספרי שדורש על הפסוק "וביום שמחתכם" - אלו השבתות, שלא מוכח מכאן שיש חיוב שמחה בשבת, אלא הוא מציאות ששבת הוא יום שמחה.

וא"כ יתכן ששבת סעודתה חשובה, וממילא אסור שיו"ט יכין לה.


חזור
חלק עליון