יש ויש -זה פשוט מסברא שכתב כבודו
שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפלת המנחה סימן רלג סעיף א
מי (א) שהתפלל תפלת המנחה א) ב] א} לאחר ו' שעות (ב) ומחצה א ב} ולמעלה, [א] א'] יצא. ב ג] ועיקר זמנה מט' שעות ומחצה ולמעלה ד] עד הלילה לרבנן, ולרבי יהודה עד פלג המנחה (ג) שהוא עד סוף י"א שעות חסר רביע. הגה: ג א') ומשערי' שעות אלו ה] לפי ענין היום, ואף אם היום ארוך משערינן לי"ב שעות והם נקראים ד ו] שעות זמניות, וכן כל מקום ששיערו חכמים בשעות, (ד) {א} משערינן לשעות אלו (רמב"ם בפי' המשנה בפ"ק דברכות), ואסיקנא, (ה) דעבד כמר, עבד; ודעבד כמר, עבד; והוא שיעשה (ו) ה ז] לעולם כחד מינייהו, שאם עושה כרבנן ומתפלל מנחה עד הלילה, שוב אינו יכול להתפלל ערבית מפלג המנחה ולמעלה; ואם עושה כר' יהודה ומתפלל ערבית מפלג המנחה ולמעלה, צריך ליזהר שלא יתפלל מנחה (ז) ב'] באותה שעה; ועכשיו שנהגו להתפלל תפלת מנחה (ח) עד הלילה, אין להתפלל תפלת ערבית (ט) קודם שקיעת החמה; {ב} ואם בדיעבד התפלל תפלת ערבית ג'] מפלג המנחה (י) ו ולמעלה, יצא. (יא) ח] ובשעת הדחק, יכול להתפלל תפלת ערבית ט] מפלג המנחה ולמעלה. הגה: ולדידן במדינות אלו שנוהגין להתפלל ערבית מפלג המנחה, אין לו להתפלל (יב) מנחה אחר כך; ובדיעבד (יג) או בשעת הדחק, יצא אם מתפלל מנחה עד הלילה * (יד) ז דהיינו עד צאת הכוכבים (בית יוסף בשם אהל מועד ורשב"א).
פסקי תשובות אורח חיים סימן רלג
ג. להתפלל מנחה ומעריב בזה אחר זה (לאחר פלג המנחה, או לאחר השקיעה)
שם: ועיקר זמנה וכו' עד הלילה לרבנן ולר' יהודה עד פלג המנחה וכו' ואסיקנא דעבד כמר עבד ודעבד כמר עבד והוא שיעשה לעולם כחד מיניהו וכו', ובשעת הדחק יכול להתפלל ערבית מפלג המנחה ולמעלה. ובמ"ב (סקי"א) רצה לומר, אף אם דרכו תמיד להתפלל מנחה אחר פלג וכו' ומ"מ אין להקל בזה רק אם עכ"פ14 באותו יום התפלל מנחה קודם פלג וכו'.
ובציבור15 שיהיה טורח לקבצם שנית לתפלת ערבית ויתבטל תפלת ציבור לגמרי הקילו האחרונים אפילו באותו יום גופא להתפלל מנחה ומיד16 אח"כ מעריב (ובימים של ספירת העומר עיין בסי' תפ"ט סעי' ב' ומש"כ שם אות17 י"ב).
פסקי תשובות הערות סימן רלג הערה 16
16. והנה, העולם נהגו להקל בזה, וסמכו על לשון הב"י והב"ח דכתבו כן דלענין תפילה הקלו, וגם סמכו על המוכח ממנהגי האר"י ז"ל שנהג כן להתפלל מנחה עם השקיעה ומעריב כשעדיין לפני צאה"כ, וכמ"ש בשע"ת סי' רל"ה סק"ב וכה"ח סקי"ב, אמנם כבר כתב בקיצשו"ע סי' ע' סעי' א' "אשרי מי שמתפלל ערבית בציבור בלילה ובין מנחה למעריב עוסק בתורה לחבר הלילה עם היום בתורה שהוא ענין גדול", ואם אפשר להמתין לכהפ"ח עד אחר השקיעה ודאי עדיף טפי, ודמוכח במשנ"ב סי' רס"ז סק"ג.