• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם למסור הרצאה זה מלאכה שאסורה בערב שבת מן המנחה ולמעלה בערב שבת?

יוסיף אור

Active member
שלום וברכה, יש אדם שהוא בעל מום שמוסר הרצאות על התמודדות עם קושי בחיים וכו לבני נוער, ואחד מבתי הספר שבאים לשבות בירושלים ביקשו ממנו למסור הרצאה ביום שישי בשעה 4 וחצי שזה רבע שעה לפני זמן מנחה קטנה וההרצאה תגלוש גם לזמן מנחה קטנה בערך עד חמש וחצי , כידוע זמן מנחה קטנה אסור במלאכה.. הוא מקבל שכר על ההרצאה.. השאלה האם למסור הרצאה זה מלאכה האסורה בערב שבת ? אשמח לעזרה... חיפשתי הרבה בספרים ולא מצאתי פשיטותא..
 
שלום וברכה, יש אדם שהוא בעל מום שמוסר הרצאות על התמודדות עם קושי בחיים וכו לבני נוער, ואחד מבתי הספר שבאים לשבות בירושלים ביקשו ממנו למסור הרצאה ביום שישי בשעה 4 וחצי שזה רבע שעה לפני זמן מנחה קטנה וההרצאה תגלוש גם לזמן מנחה קטנה בערך עד חמש וחצי , כידוע זמן מנחה קטנה אסור במלאכה.. הוא מקבל שכר על ההרצאה.. השאלה האם למסור הרצאה זה מלאכה האסורה בערב שבת ? אשמח לעזרה... חיפשתי הרבה בספרים ולא מצאתי פשיטותא..
שאלה מעניינת....
אבל בפשטות אסור, דעיקר מלאכה שנאסרה היא משום שיהיה פנוי לצורכי שבת, וא"כ מ"ש משאר מלאכות.
 
לענ"ד פשוט שמותר, ממה נפשך, שהרי זה ודאי יותר דומה לפרקמטיא מאשר למלאכה ופרקמטיא מותרת , וגם אם נאמר שזו מלאכה, הרי שזו מלאכת עראי (זה לא באופן קבוע) שמותרת אפילו בשכר (סימן רנא' סעיף א' ברמ"א, משנ"ב ס"ק ה', כה"ח ס"ק י', ילקו"י עמ' שצז', הלכ"ב עמ' תנט').
 
נערך לאחרונה:
לענ"ד פשוט שמותר, ממה נפשך, שהרי זה ודאי יותר דומה לפרקמטיא מאשר למלאכה ופרקמטיא מותרת , וגם אם נאמר שזו מלאכה, הרי שזו מלאכת עראי (זה לא באופן קבוע) שמותרת אפילו בשכר (סימן רנא' סעיף א' ברמ"א, משנ"ב ס"ק ה', כה"ח ס"ק י', ילקו"י עמ' שצז', הלכ"ב עמ' תנט').
יישר כח, גם אני חשבתי על הכיוון הזה, אבל אני לא כל כך בטוח שהכוונה במלאכת ארעי זה שהיא חד פעמית אני מסתפק בזה
 
יישר כח, גם אני חשבתי על הכיוון הזה, אבל אני לא כל כך בטוח שהכוונה במלאכת ארעי זה שהיא חד פעמית אני מסתפק בזה
צודק, אחר העיון זה נראה יותר כמו סוג המלאכה, אבל פשיטא שהרצאה היא במקרה החמור בגדר עראי, וודאי לא מלאכת קבע. ויותר מחוור אצלי שהוא כמו פרקמטיא שהרי אין כאן שום מלאכה.
 
חזור
חלק עליון