• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם ספרדי יכול לבשל בנט בר נט לכתחילה לאשכנזים

נשאלתי מחייל ספרדי שנמצא בצבא כטבח במטבח האם יכול לבשל ביצים בסיר שבישלו בו בשר בידיעה שחבריו האשכנזים גם אוכלים מזה
וכידוע שלאשכנזים (חלקם) הסוברים שנט בר נט בדיעבד אם בשלו מותר ולספרדים מותר לבשל לכתחילה האם הספרדי שבישל לכתחילה נחשב לאשכנזי כעבר ובישל שמותר לאכול ???
 
זו פלוגתא רבתי!
רבתי ??? זה ודאי שלא !!!
יש מרן (שו''ע) מפורש שמותר גם לכתחילה גם בהלכות פסח וגם באיסור והיתר
וחוץ מכך לא התכונתי כלל לדון אם נט בר נט מותר או אסור שהרי לדידן שהולכים לאורו של מרן זצוק''ל אין צורך להיות כל היום בספקות ומחלוקות וההלכה שמותר לכתחילה עיין הליכות עולם ח''ז ואכמ''ל
ודרך אגב שאלתי אם מותר או אסור ולא שאלתי איך אוכלים ביצה עם חלב או עם גבינה ???;)
 
מה מספר הגליון? פרשה ושנה
פרשת ויקהל פקודי שנת תשע''ז גליון מס' 111

בדרך כלל הרב מדבר על כך לפני כל חג הפסח תעיין בכל עלון של השיעור השבועי שלפני חג הפסח

ושוב פעם זה לא שאני אומר שאין שיטות אחרות אבל הפסק הסופי שהרב פוסק שמותר לכתחילה ואם עכשיו כל מ''ד שיפסוק אחרת נחוש לו לא מצינו ידים ורגלים בהלכה אי אפשר להיות תמיד בצד של הספקות והמחלוקות יש שיטות ודעות ויש הכרעה בהלכה

ואחרי שראינו שהרב כותב שאפשר לכתחילה אני שואל אם לאשכנזי נחשב הדבר בדיעבד שעברו ובישלו אפילו שהספרדי עשה זאת לכתחילה
 
אחר בירור יוצא לפי אשכנזים אם עבר ובישל אפ' בן יומו אסור מה שמותר שאם נתערב המאכל בחלב אז מותר אבל אסור לערבב לכתחילה לדעת הרמ''א טל''ח
 
נערך לאחרונה:
פרשת ויקהל פקודי שנת תשע''ז גליון מס' 111

בדרך כלל הרב מדבר על כך לפני כל חג הפסח תעיין בכל עלון של השיעור השבועי שלפני חג הפסח

ושוב פעם זה לא שאני אומר שאין שיטות אחרות אבל הפסק הסופי שהרב פוסק שמותר לכתחילה ואם עכשיו כל מ''ד שיפסוק אחרת נחוש לו לא מצינו ידים ורגלים בהלכה אי אפשר להיות תמיד בצד של הספקות והמחלוקות יש שיטות ודעות ויש הכרעה בהלכה

ואחרי שראינו שהרב כותב שאפשר לכתחילה אני שואל אם לאשכנזי נחשב הדבר בדיעבד שעברו ובישלו אפילו שהספרדי עשה זאת לכתחילה
פשיטא שכן, עיין בספר טעמו וראו, ושמעתי שיש לו עוד שלא נדפס כפל כפליים.
 
אחר בירור יוצא לפי אשכנזים אם עבר ובישל אפ' בן יומו אסור מה שמותר שאם נתערב המאכל בחלב אז מותר אבל אסור לערבב לכתחילה לדעת הרמ''א תל''ח
במחכ"ת אינו עונה לעניין השאלה, שהרי לספרדי מותר לבשל והגע עצמך אם אשכנזי יבש לצורך חולה וכדו' שמותר הרי אף לבריא מותר לאוכלו, ואם כן מסתברא שמותר אם ספרדי בישל אף לאשכנזי!
 
במחכ"ת אינו עונה לעניין השאלה, שהרי לספרדי מותר לבשל והגע עצמך אם אשכנזי יבש לצורך חולה וכדו' שמותר הרי אף לבריא מותר לאוכלו, ואם כן מסתברא שמותר אם ספרדי בישל אף לאשכנזי!
נכון ! אבל לדעת הרמ''א גם אם כבר בישלו אסור
מה שמותר להרמ''א זה אם כבר ערבב בחלב אז מותר לכן גם אם הספרדי שמותר לו לעשות כן לכתחילה לאשכנזי זה לא יעזור לו משום שזה תלוי בו אם מערב בחלב או לא
 
חזור
חלק עליון