• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

האם ספרדי יכול לבשל בנט בר נט לכתחילה לאשכנזים

נשאלתי מחייל ספרדי שנמצא בצבא כטבח במטבח האם יכול לבשל ביצים בסיר שבישלו בו בשר בידיעה שחבריו האשכנזים גם אוכלים מזה
וכידוע שלאשכנזים (חלקם) הסוברים שנט בר נט בדיעבד אם בשלו מותר ולספרדים מותר לבשל לכתחילה האם הספרדי שבישל לכתחילה נחשב לאשכנזי כעבר ובישל שמותר לאכול ???
 
זו פלוגתא רבתי!
רבתי ??? זה ודאי שלא !!!
יש מרן (שו''ע) מפורש שמותר גם לכתחילה גם בהלכות פסח וגם באיסור והיתר
וחוץ מכך לא התכונתי כלל לדון אם נט בר נט מותר או אסור שהרי לדידן שהולכים לאורו של מרן זצוק''ל אין צורך להיות כל היום בספקות ומחלוקות וההלכה שמותר לכתחילה עיין הליכות עולם ח''ז ואכמ''ל
ודרך אגב שאלתי אם מותר או אסור ולא שאלתי איך אוכלים ביצה עם חלב או עם גבינה ???;)
 
מה מספר הגליון? פרשה ושנה
פרשת ויקהל פקודי שנת תשע''ז גליון מס' 111

בדרך כלל הרב מדבר על כך לפני כל חג הפסח תעיין בכל עלון של השיעור השבועי שלפני חג הפסח

ושוב פעם זה לא שאני אומר שאין שיטות אחרות אבל הפסק הסופי שהרב פוסק שמותר לכתחילה ואם עכשיו כל מ''ד שיפסוק אחרת נחוש לו לא מצינו ידים ורגלים בהלכה אי אפשר להיות תמיד בצד של הספקות והמחלוקות יש שיטות ודעות ויש הכרעה בהלכה

ואחרי שראינו שהרב כותב שאפשר לכתחילה אני שואל אם לאשכנזי נחשב הדבר בדיעבד שעברו ובישלו אפילו שהספרדי עשה זאת לכתחילה
 
אחר בירור יוצא לפי אשכנזים אם עבר ובישל אפ' בן יומו אסור מה שמותר שאם נתערב המאכל בחלב אז מותר אבל אסור לערבב לכתחילה לדעת הרמ''א טל''ח
 
נערך לאחרונה:
פרשת ויקהל פקודי שנת תשע''ז גליון מס' 111

בדרך כלל הרב מדבר על כך לפני כל חג הפסח תעיין בכל עלון של השיעור השבועי שלפני חג הפסח

ושוב פעם זה לא שאני אומר שאין שיטות אחרות אבל הפסק הסופי שהרב פוסק שמותר לכתחילה ואם עכשיו כל מ''ד שיפסוק אחרת נחוש לו לא מצינו ידים ורגלים בהלכה אי אפשר להיות תמיד בצד של הספקות והמחלוקות יש שיטות ודעות ויש הכרעה בהלכה

ואחרי שראינו שהרב כותב שאפשר לכתחילה אני שואל אם לאשכנזי נחשב הדבר בדיעבד שעברו ובישלו אפילו שהספרדי עשה זאת לכתחילה
פשיטא שכן, עיין בספר טעמו וראו, ושמעתי שיש לו עוד שלא נדפס כפל כפליים.
 
אחר בירור יוצא לפי אשכנזים אם עבר ובישל אפ' בן יומו אסור מה שמותר שאם נתערב המאכל בחלב אז מותר אבל אסור לערבב לכתחילה לדעת הרמ''א תל''ח
במחכ"ת אינו עונה לעניין השאלה, שהרי לספרדי מותר לבשל והגע עצמך אם אשכנזי יבש לצורך חולה וכדו' שמותר הרי אף לבריא מותר לאוכלו, ואם כן מסתברא שמותר אם ספרדי בישל אף לאשכנזי!
 
במחכ"ת אינו עונה לעניין השאלה, שהרי לספרדי מותר לבשל והגע עצמך אם אשכנזי יבש לצורך חולה וכדו' שמותר הרי אף לבריא מותר לאוכלו, ואם כן מסתברא שמותר אם ספרדי בישל אף לאשכנזי!
נכון ! אבל לדעת הרמ''א גם אם כבר בישלו אסור
מה שמותר להרמ''א זה אם כבר ערבב בחלב אז מותר לכן גם אם הספרדי שמותר לו לעשות כן לכתחילה לאשכנזי זה לא יעזור לו משום שזה תלוי בו אם מערב בחלב או לא
 
חזור
חלק עליון