• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם עדיף תפילה בנץ בלי מניין כהנים או בשעה קצת יותר מאוחרת עם כהנים?

לפו"ר כיון דתפלה בנץ יש בה הידור גדול
ותפלה בלי ברכת כהנים איננה חיסרון אלא אם יש כהנים יש ברכה [ונחלקו גם שיש כהנים אם יש מצוה על הישראל להתברך או לא]
מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה
ובפרט שאין זה ודאי שלא יהיה כהן
ואם תרצה תוכל לשמוע ברכת כהנים בשידור חי
 
עם שאחורי השדה אינם מתברכים
אך אם אאנוס מהני
תלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף לה עמוד א
תני אבא בריה דרב בנימין בר חייא: עם שאחורי כהנים - אינן בכלל ברכה! אלא: כי אתא רבין אמר רבי יעקב בר אידי אמר רבי שמעון חסידא: לא פטר רבן גמליאל אלא עם שבשדות, מאי טעמא - משום דאניסי במלאכה, אבל בעיר - לא. הדרן עלך יום טוב וסליקא לה מסכת ראש השנה.
שולחן ערוך אורח חיים הלכות נשיאת כפים ונפילת אפים סימן קכח סעיף כד
(צג) נג) {ט*} עם שאחורי הכהנים (צד) אינם בכלל ברכה, * (צה) נד) אבל מלפניהם לו <כ> נ] לג'> מב'} ובצדיהם * נה) אפילו מחיצה של ברזל אינה מפסקת; ולאחריהם נמי, * (צו) <כא> אם הם נו) אנוסים, כגון עם שבשדות, שהם טרודים במלאכתן ואינם יכולים לבא, הם בכלל הברכה.
 
תפילה בנץ עדיף.
הרי אפילו תפילה בציבור שלדעת רוב הפוסקים הוא חיוב גמור, ובכ"ז דעת הרבה פוסקים שתפילה בנץ ביחידות עדיפה על תפילה בציבור
וא"כ כ"ש ברכת כהנים שאינה חיוב כלל, ואפילו לדעת החרדים שמצוה על הישראל להתברך, מ"מ אינו חיוב ממש, וגם אי"ז אלא כשנמצא בבית כנסת ושומע, אבל פשיטא שאינו חייב ללכת ולשמוע [אמנם מצוה יש כאן אבל לא חיוב]
 
לכאורה תפילה בנץ היא מעלה גדולה מאוד.
אבל בברכת כהנים יש פוסקים דס"ל דאף לישראל הוי מצוה דאורייתא, וא"כ פשיטא דיתפלל מאוחר יותר.
מעניין אם היה מניין שמרן זצוק"ל היה מברך שם לאחר התפילה כל יום, האם הייתם הולכים לשם אפילו שזה לא היה בנץ? ק"ו לברכתו של הקב"ה.
 
חזור
חלק עליון