• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

האם שייך בארבעת המינים פסול "הקריבהו נא לפחתך"

הנה מצאנו שפסול "הקריבהו נא לפחתך" נאמר גם ביין לקידוש כמבואר בב"ב צ"ז ע"ב, ובביאה"ל סי' ער"ב ס"א ד"ה אין מקדשין הביא שדעת הרמב"ן שאפי' בדיעבד לא יצא, והביאה"ל מפקפק בזה שאולי אסור רק לכתחילה, ונשאר בצ"ע. וכן מצינו במשנ"ב סי' תרע"ג סק"ג שאם נמצא עכבר בשמן הוא מאוס ואסור להשתמש בו לנר חנוכה, ומבואר במשנ"ב סי' קנ"ד ס"ק מ"ט-נ' שהוא משום "הקריבהו נא לפחתך", ובדרשו סי' תרע"ג הערה 6 הביאו בשם השדי חמד חלק ט' מערכת חנוכה אות ד' שכל דבר שאסור משום "הקריבהו נא לפחתך" כתב הכת"ס או"ח סי' פ"ח שאין יוצאים בו יד"ח אפי' בדיעבד, ע"כ. ויל"ע האם גם בארבעת המינים יש פסול "הקריבהו נא לפחתך" כגון אם קיבלו ריח רע. ואשמח אם יוסיפו בזה.
שו"ר במיקרופדיה תלמודית הובא בשם הבעה"מ סוכה יד: מדה"ר שלולב היבש, שפסול מפני שאינו הדר (ראה סוכה כ"ט ע"ב), שסובר שיש בו משום 'הקריבהו נא לפחתך', ופסול אף ביום השני, והרמב"ן במלחמות שם ט"ו ע"א חולק וסובר שאינו מאוס, ומשמע שאם היה מאוס, היה הרמב"ן מודה. אכן יל"ד שבארבעת המינים המאיסות נמדדת לפי הנראה ולא דומה לקידוש ולשמן לנר חנוכה ששם המצווה היא ע"י השתמשות בכילוי הדבר, שאז דנים לפי ריח או אם עכבר המאיסו לאכילה. ובזה ניחא הא דאיתא בגמ' סוכה ל"ו ע"ב שיש ב' לשונות אם ניקבו עכברים אתרוג, האם כשר ביום השני. מיהו הרמ"א סי' תרמ"ט ס"ה פוסק שצריך להסיר ניקור העכברים, וכתב המשנ"ב ס"ק ל"ז שהוא רק לכתחילה, מיהו בשעה"צ אות ל"ד מביא שיטות שפסול אפי' בדיעבד. ובדרשו הערה 64 הביאו שפת אמת סוכה ל"ו ע"ב שמסתפק שהדס וערבה שניקבוהו עכברים לא נחשב מאוס, כי רק אתרוג שראוי לאכילה הוא נחשב שנמאס לאכילה, וכן בשו"ת בית דוד (שאלוניקי סי' תמ"ז) שניקור עכברים אינו פוסל בלולב. שו"ר שהרמב"ן מוכיח מנקבוהו עכברים שלא חשו בו משום הקריבהו נא לפחתך, ויל"ע אם כוונתו ששניהם לא מאוסים או שכוונתו שלמרות שהוא מאוס אינו פסול, ויותר משמע כצד הא'.
ובס"ד ראיתי ביו"ט שהכפות תמרים סוכה ל"ו ע"ב הקשה בסוף הדיבור איך אפשר להכשיר אתרוג שאכלוהו עכברים בשאר הימים, והרי שמן שהיה בו עכבר אסור להדליקו בבית הכנסת, והביא שי"א שגם באתרוג אסור, וכתב לצדד שכשהעכבר נימוח בתוך השמן, מאיס טפי, עכ"ד, חזינן שהיה פשוט לו מסברא שיש "הקריבהו נא לפחתך" בארבעת המינים.​
 
נערך לאחרונה:
הנה מצאנו שפסול "הקריבהו נא לפחתך" נאמר גם ביין לקידוש כמבואר בב"ב צ"ז ע"ב, ובביאה"ל סי' ער"ב ס"א ד"ה אין מקדשין הביא שדעת הרמב"ן שאפי' בדיעבד לא יצא, והביאה"ל מפקפק בזה שאולי אסור רק לכתחילה, ונשאר בצ"ע. וכן מצינו במשנ"ב סי' תרע"ג סק"ג שאם נמצא עכבר בשמן הוא מאוס ואסור להשתמש בו לנר חנוכה, ומבואר במשנ"ב סי' קנ"ד ס"ק מ"ט-נ' שהוא משום "הקריבהו נא לפחתך", ובדרשו סי' תרע"ג הערה 6 הביאו בשם השדי חמד חלק ט' מערכת חנוכה אות ד' שכל דבר שאסור משום "הקריבהו נא לפחתך" כתב הכת"ס או"ח סי' פ"ח שאין יוצאים בו יד"ח אפי' בדיעבד, ע"כ. ויל"ע האם גם בארבעת המינים יש פסול "הקריבהו נא לפחתך" כגון אם קיבלו ריח רע. ואשמח אם יוסיפו בזה.
שו"ר במיקרופדיה תלמודית הובא בשם הבעה"מ סוכה יד: מדה"ר שלולב היבש, שפסול מפני שאינו הדר (ראה סוכה כ"ט ע"ב), שסובר שיש בו משום 'הקריבהו נא לפחתך', ופסול אף ביום השני, והרמב"ן במלחמות שם ט"ו ע"א חולק וסובר שאינו מאוס, ומשמע שאם היה מאוס, היה הרמב"ן מודה. אכן יל"ד שבארבעת המינים המאיסות נמדדת לפי הנראה ולא דומה לקידוש ולשמן לנר חנוכה ששם המצווה היא ע"י השתמשות בכילוי הדבר, שאז דנים לפי ריח או אם עכבר המאיסו לאכילה. ובזה ניחא הא דאיתא בגמ' סוכה ל"ו ע"ב שיש ב' לשונות אם ניקבו עכברים אתרוג, האם כשר ביום השני. מיהו הרמ"א סי' תרמ"ט ס"ה פוסק שצריך להסיר ניקור העכברים, וכתב המשנ"ב ס"ק ל"ז שהוא רק לכתחילה, מיהו בשעה"צ אות ל"ד מביא שיטות שפסול אפי' בדיעבד. ובדרשו הערה 64 הביאו שפת אמת סוכה ל"ו ע"ב שמסתפק שהדס וערבה שניקבוהו עכברים לא נחשב מאוס, כי רק אתרוג שראוי לאכילה הוא נחשב שנמאס לאכילה, וכן בשו"ת בית דוד (שאלוניקי סי' תמ"ז) שניקור עכברים אינו פוסל בלולב. שו"ר שהרמב"ן מוכיח מנקבוהו עכברים שלא חשו בו משום הקריבהו נא לפחתך, ויל"ע אם כוונתו ששניהם לא מאוסים או שכוונתו שלמרות שהוא מאוס אינו פסול, ויותר משמע כצד הא'.​
א. לפי בעל המאור פסול הדר הוא רק ביום הראשון ?
ב. שם בגמרא כתוב שאתרוג שניקבוהו עכברים אי''ז הדר ולא הקריבהו נא וכו' ואולי הוא ק''ו.
ג. שם יש שתי לישנות ולדבריך הם חולקים האם יש הקריבהו או אולי האם באכילת עכברים יש חיסרון כזה.
ד.מסברא היה מקום לדון שדוקא דבר הנאכל כמו קידוש או שמן לנר יש הקריבהו אבל מעשה הגבהה באתרוג אין כאן הקריבהו אבל במאור מבואר לאכך.
 
ב. שם בגמרא כתוב שאתרוג שניקבוהו עכברים אי''ז הדר ולא הקריבהו נא וכו' ואולי הוא ק''ו.
לכאורה זה לא מפורש בגמ', וגם הבאתי זאת רק לראיה שהמשנ"ב אומר שזה רק לכתחילה.
ב. שם בגמרא כתוב שאתרוג שניקבוהו עכברים אי''ז הדר ולא הקריבהו נא וכו' ואולי הוא ק''ו.
ג. שם יש שתי לישנות ולדבריך הם חולקים האם יש הקריבהו או אולי האם באכילת עכברים יש חיסרון כזה.
לא עיינתי היטב בגמ', וכתבתי לפו"ר. ואשמח לקבל הארות והערות נוספות.
ד.מסברא היה מקום לדון שדוקא דבר הנאכל כמו קידוש או שמן לנר יש הקריבהו אבל מעשה הגבהה באתרוג אין כאן הקריבהו אבל במאור מבואר לאכך.
זו סברא יפה.
 
לכאורה זה לא מפורש בגמ', וגם הבאתי זאת רק לראיה שהמשנ"ב אומר שזה רק לכתחילה.

לא עיינתי היטב בגמ', וכתבתי לפו"ר. ואשמח לקבל הארות והערות נוספות.

זו סברא יפה.
מה לא מפורש?
אמר רב אתרוג שאכלוהו עכברים איז הדר בערך זה לשון הגמרא
 
מה לא מפורש?
אמר רב אתרוג שאכלוהו עכברים איז הדר בערך זה לשון הגמרא
לכאורה צדקו דבריך, מיהו ברש"י ד"ה אלא לרב מבואר שלתירוץ ב' אין המכוון לקרא ד"פרי עץ הדר" אלא 'מצווה הדורה בעינן', ורש"י מסיים עם הגמ' בדף כ"ט ע"ב שגם באר הימים צריך "הדר", ושם רש"י ד"ה בשלמא יבש כתב שהכוונה הידור מצווה, וכן בד"ה יבש כתב דבעינן מצווה מהודרת דכתיב "ואנוהו", ואמנם התוס' הקשו עליו מהגמ' בדף ל"א ע"א שמבואר שיבש פסול משום "פרי עץ הדר", עי' במאירי כ"ט ד"ה ואחר שביארנו, שכתב שהסוגיא בדף ל"א נשארה בקושיא, ובודאי מה שאמרה הגמ' "הדר", זה כרש"י, ועיי"ש מה שביאר בזה. ולפי"ז מיושבת דעת הבעה"מ שכתב שיבש פסול משום הקריבהו, והקשה הרמב"ן שהרי הגמ' אומרת "הדר", ויתכן שהבעה"מ סבר כרש"י והמאירי [אלא שס"ל שכשאינו הדור לגמרי פסול משום הקריבהו]. מיהו מלשון הבעה"מ מבואר לא כן, רק זה יכול להיות ביאור על פי דרכו.​
 
נערך לאחרונה:
לכאורה צדקו דבריך, מיהו ברש"י ד"ה אלא לרב מבואר שלתירוץ ב' אין המכוון לקרא ד"פרי עץ הדר" אלא 'מצווה הדורה בעינן', ורש"י מסיים עם הגמ' בדף כ"ט ע"ב שגם באר הימים צריך "הדר", ושם רש"י ד"ה בשלמא יבש כתב שהכוונה הידור מצווה, וכן בד"ה יבש כתב דבעינן מצווה מהודרת דכתיב "ואנוהו", ואמנם התוס' הקשו עליו מהגמ' בדף ל"א ע"א שמבואר שיבש פסול משום "פרי עץ הדר", עי' במאירי כ"ט ד"ה ואחר שביארנו, שכתב שהסוגיא בדף ל"א נשארה בקושיא, ובודאי מה שאמרה הגמ' "הדר", זה כרש"י, ועיי"ש מה שביאר בזה. ולפי"ז מיושבת דעת הבעה"מ שכתב שיבש פסול משום הקריבהו, והקשה הרמב"ן שהרי הגמ' אומרת "הדר", ויתכן שהבעה"מ סבר כרש"י והמאירי [אלא שס"ל שכשאינו הדור לגמרי פסול משום הקריבהו].​
ביישוב דברי רש''י יש כמה דרכים באחרונים
אבל לענ''ד הדרך הפשוטה היא שבאמת יסוד הדברים הוא זה אלי ואנווהו רק כאן שהתורה כתבה הדר זה בא לגלות שהזה אלי הוא לעיכובא.
 
ביישוב דברי רש''י יש כמה דרכים באחרונים
אבל לענ''ד הדרך הפשוטה היא שבאמת יסוד הדברים הוא זה אלי ואנווהו רק כאן שהתורה כתבה הדר זה בא לגלות שהזה אלי הוא לעיכובא.
מיהו המאירי נוקט לא כן. ויישר כח על הערות המחכימות.
 
חזור
חלק עליון