• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

השב להודעה

נו מצוין, זה בדיוק תואם את מה שכתבתי לא הבנתי מה אתה רוצה

דרך אגב, שיטת הפר''ח בקונטרס דבי שמשי שמיל הוא 24 דק', וא''כ צאת הכוכבים הוא 120 דקות (!!) אחר השקיעה, קצת מופרך... ופלג המנחה יהיה 20 דק' אחרי (!) השקיעה, דבר שלא יתכן, כי לרוב הפוסקים: רש''י, רמב''ם, ר' יונה ועוד זמן תפילת מנחה הוא עד השקיעה בלבד, ולא יותר.

אבל ה''תרתי דסתרי'' הזה בדברי הפר''ח הוא מופרך לגמרי, כי לשיטתו יוצא שההבדל בין מנחה קטנה (שמונים מעה''ש עד צה''כ) הוא כ5 דק' בלבד (!) והרי פלג המנחה כשמו כן הוא, צריך להיות ''חצי'' המנחה, חצי הזמן שבין מנחה קטנה לשקיעה/צאת הכוכבים.


זה לא מדויק, כי הכה''ח כתב כן גם לגבי מנחה קטנה, כי פלג המנחה בהכרח חייב להיות חצי הזמן שבין מנחה קטנה לשקיעה/צאה''כ, וכ''ז נוגד לגמרי את הגמ' שפלג המנחה הוא 10:45 זמניות אחרי תחילת היום ונפסק כן בשו''ע. מסתמא דעת הכה''ח להקל בזה גם לענין סוף זמן תפילה, ומ''ש בסימן פט להחמיר מעה''ש עד צה''כ אפשר שהוא רק לכתחילה או מהיות טוב, אבל מעיקר הדין ס''ל דאפשר לסמוך עך הגר'א בדרבנן, ובפרט שמ''ש לענין פלה''מ הוא ע''פ מנהג י-ם שהיה בזמנו, ע''פ הגרימ''ט זצ''ל, והוא סובר לחשב כל זמני היום לפי הגר''א, חוץ מסוזק''ש, וטוב להחמיר גם בסוז''ת

ובפרט, תמוה ביותר לומר שיהיו 2 מערכות של שעות זמניות, אחת לזמן ק''ש ותפילה, ואחת לזמן מנח''ק ופלה''מ וכו' והראשון שהמציא את זה הוא הפר''ח בקונטרס דבי שמשי, ולא נמצא שום פוסק שסבר כמותו, מלבד באלו שחששו לחומרא בלבד לב' השיטות כמו הכה''ח הנ''ל ושמא הסתפקו הלכה כמי וכו' כמו שיש חוששים לגאונים בע''ש ולר''ת במו''ש, וצ''ע.

תדע, דהכה''ח בהלכות חנוכה, כותב לחשב פלג המנחה לפי צאה''כ, וצ''ע


לא זכיתי להבין כלל את דבריך

בקיצור: לא יתכן כלל בשופו''א, שצאה''כ יהיה 72 דק' אחרי השקיעה, ומאידך פלג המנחה יהיה 3 דק' לפני השקיעה


חזור
חלק עליון