מתוך ה'מגדלות מרקחים':
והיתה תל עולם לא תבנה עוד (יג יז)
בספר משנת חכמים סי' כ"א, כתב לדון היכא שעבר ובנה עיר הנידחת, ועבר בלאו של "לא תבנה עוד", האם איכא איסור לשבת בעיר. ומסיק שם דרק קנס מדרבנן איכא, עי"ש. ובמנחת חינוך מצוה תס"ה הביא דבריו, וכתב דכיון דכתיב "והיתה תל עולם" וזה הוא מצות עשה, א"כ מן התורה מחויב להרוס ולנתוץ הבתים הללו, בכדי לקיים העשה של תל עולם, דהך עשה נשאר גם לאחר שבנו אותה.
וקשה דא"כ מ"ט כתב הרמב"ם ע"ז פ"ד ה"ח שהבונה את עיר הנדחת לוקה, הרי הוי ליה לאו הניתק לעשה של "והיתה תל עולם". ואין לומר דהוי לאו שקדמו עשה שלוקין עליו, כמבואר במכות טו. דאיכא למ"ד דבכה"ג דיכולים לקיים העשה קודם הלאו אינו נחשב ניתק לעשה, דמ"מ קשה לפי"מ שכתב הכס"מ נערה בתולה פ"א ה"ז דקי"ל דלאו שקדמו עשה אין לוקין עליו, וכ"כ המאירי מכות יג. וטו. דלהלכה אין לוקין על לאו שקדמו עשה, ואעפ"כ פסק המאירי בסנהדרין קיב. דלוקין על הלאו של "לא תבנה עוד".
ולכאורה מוכח מזה, דלאחר שכבר בנה את העיר הנידחת שוב ליכא להעשה דתל עולם ואינו מחויב להרוס, ובטעם הדבר אולי י"ל, דכיון שחזר ונבנה שוב אי אפשר לקיומי והיתה תל עולם, דבעינן תל של עיר הנידחת, ובזמן שהיה בנוי נסתלק ממנו שם "תל" ושוב לא יועיל להחריב, דאין זה תל של "עיר הנידחת" אלא התל של הבתים החדשים, וצ"ע.
והיתה תל עולם לא תבנה עוד (יג יז)
בספר משנת חכמים סי' כ"א, כתב לדון היכא שעבר ובנה עיר הנידחת, ועבר בלאו של "לא תבנה עוד", האם איכא איסור לשבת בעיר. ומסיק שם דרק קנס מדרבנן איכא, עי"ש. ובמנחת חינוך מצוה תס"ה הביא דבריו, וכתב דכיון דכתיב "והיתה תל עולם" וזה הוא מצות עשה, א"כ מן התורה מחויב להרוס ולנתוץ הבתים הללו, בכדי לקיים העשה של תל עולם, דהך עשה נשאר גם לאחר שבנו אותה.
וקשה דא"כ מ"ט כתב הרמב"ם ע"ז פ"ד ה"ח שהבונה את עיר הנדחת לוקה, הרי הוי ליה לאו הניתק לעשה של "והיתה תל עולם". ואין לומר דהוי לאו שקדמו עשה שלוקין עליו, כמבואר במכות טו. דאיכא למ"ד דבכה"ג דיכולים לקיים העשה קודם הלאו אינו נחשב ניתק לעשה, דמ"מ קשה לפי"מ שכתב הכס"מ נערה בתולה פ"א ה"ז דקי"ל דלאו שקדמו עשה אין לוקין עליו, וכ"כ המאירי מכות יג. וטו. דלהלכה אין לוקין על לאו שקדמו עשה, ואעפ"כ פסק המאירי בסנהדרין קיב. דלוקין על הלאו של "לא תבנה עוד".
ולכאורה מוכח מזה, דלאחר שכבר בנה את העיר הנידחת שוב ליכא להעשה דתל עולם ואינו מחויב להרוס, ובטעם הדבר אולי י"ל, דכיון שחזר ונבנה שוב אי אפשר לקיומי והיתה תל עולם, דבעינן תל של עיר הנידחת, ובזמן שהיה בנוי נסתלק ממנו שם "תל" ושוב לא יועיל להחריב, דאין זה תל של "עיר הנידחת" אלא התל של הבתים החדשים, וצ"ע.