מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ולא תשבעו בשמי לשקר (יט יב)
בפרקי דרבי אליעזר פרק ל"ח, רבי עקיבא אומר כל העובר על החרם כעובר על השבועה, תדע לך איך כח החרם גדול, מיהושע שהחרים את יריחו ומעל עכן בחרם וכו'. ונראה לפרש מה שהקדים ש"החרם הוא השבועה", דהנה ביהושע (ז כד), "ויקח יהושע את עכן בן זרח ואת בניו ואת בנותיו ואת שורו ואת חמורו וגו', וישרפו אותם באש ויסקלו אותם באבנים", ובסנהדרין מד. אמרינן שלא סקלו ושרפו את בניו ובנותיו, רק הביאום לראות כדי לרדותן. אבל בפרקי דר"א שם איתא שסקלו ושרפו גם את בניו ובנותיו של עכן, ומקשה הא כתיב לא יומתו אבות על בנים, היינו שאין ממיתים בנים בעון אביהם, ומתרץ "על שידעו בדבר ולא הגידו", ע"כ.
והנה בשבועות לט. אמרינן, שעל כל העבירות שבתורה נפרעין מהחוטא בפורענות חמורה, ומשפחתו נענשת בפורענות קלה יותר על מה שמחפין עליו, אבל בשבועה נפרעין ממנו וממשפחתו בפורענות חמורה, דבאותו העונש החמור שיש לחוטא, מענישין גם את משפחתו שמחפה עליו.
ולפי"ז מבואר, דזהו שהקדים בפרקי דרבי אליעזר שם, ש"החרם הוא השבועה", דאם לא כן מדוע נענשו בניו ובנותיו שחיפו עליו בדינא דידיה, היינו סקילה ושריפה, ונהי שידעו בדבר ולא הגידו, מכל מקום הרי בכל עבירות שבתורה בני המשפחה נענשים בעונש קל משל עובר העבירה, אלא מפני ש"החרם הוא השבועה", ובשבועה ענשינן למשפחתו המחפים עליו בדינא דידיה, וא"ש היטב.
ולא תשבעו בשמי לשקר (יט יב)
בפרקי דרבי אליעזר פרק ל"ח, רבי עקיבא אומר כל העובר על החרם כעובר על השבועה, תדע לך איך כח החרם גדול, מיהושע שהחרים את יריחו ומעל עכן בחרם וכו'. ונראה לפרש מה שהקדים ש"החרם הוא השבועה", דהנה ביהושע (ז כד), "ויקח יהושע את עכן בן זרח ואת בניו ואת בנותיו ואת שורו ואת חמורו וגו', וישרפו אותם באש ויסקלו אותם באבנים", ובסנהדרין מד. אמרינן שלא סקלו ושרפו את בניו ובנותיו, רק הביאום לראות כדי לרדותן. אבל בפרקי דר"א שם איתא שסקלו ושרפו גם את בניו ובנותיו של עכן, ומקשה הא כתיב לא יומתו אבות על בנים, היינו שאין ממיתים בנים בעון אביהם, ומתרץ "על שידעו בדבר ולא הגידו", ע"כ.
והנה בשבועות לט. אמרינן, שעל כל העבירות שבתורה נפרעין מהחוטא בפורענות חמורה, ומשפחתו נענשת בפורענות קלה יותר על מה שמחפין עליו, אבל בשבועה נפרעין ממנו וממשפחתו בפורענות חמורה, דבאותו העונש החמור שיש לחוטא, מענישין גם את משפחתו שמחפה עליו.
ולפי"ז מבואר, דזהו שהקדים בפרקי דרבי אליעזר שם, ש"החרם הוא השבועה", דאם לא כן מדוע נענשו בניו ובנותיו שחיפו עליו בדינא דידיה, היינו סקילה ושריפה, ונהי שידעו בדבר ולא הגידו, מכל מקום הרי בכל עבירות שבתורה בני המשפחה נענשים בעונש קל משל עובר העבירה, אלא מפני ש"החרם הוא השבועה", ובשבועה ענשינן למשפחתו המחפים עליו בדינא דידיה, וא"ש היטב.