• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

היחס הנכון ליבול מהיתר מכירה לצד יבול ממקורות אחרים / הרב שמעון ללוש

אברך מבני ברק

Well-known member
היחס הנכון ליבול מהיתר מכירה לצד יבול ממקורות אחרים
חלק א - מהתחלה עד שעה ועשרים ושתים דקות - רקע נידון השמיטה בכלל והיתר המכירה בפרט, ואח"כ כל המשא ומתן ופירוק הטענות על ההיתר מכירה
חלק ב - משעה ועשרים ושלוש דקות עד הסוף - מסקנת הדברים בהיבט התורני בכלל, ובהיבט ההלכתי בפרט, וכן בדעת מרן רבנו הגדול זיע"א, ודעת מרן הראש"ל שליט"א להלכה ולמעשה, לעמך בית ישראל, ולבני התורה.



 
אין לי את הזמן לצפות בוידאו, רק באתי להעיר שבנושא זה יש סתירה בין מכתב הגר"ע יוסף שכתב בכת"י לרבים להחמיר ולקנות בהכשר מהודר, ומאידך גיסא בוידאו אמר לנכדו שיקל בהיתר מכירה וימסור גם לחבריו (האברכים!) שחבל על כספם, וכן העיד הרב יצחק יוסף שאביו אכל בעצמו היתר מכירה, וצ"ע ואולי יש לחלק.
 
אין שום סתירה בין הדברים, עיין ילקוט יוסף שביעית החדש עמוד תתט, שם מרן שליט"א הביא את קושייתך שכך הקשו בזמנו את מרן זיע"א ומרן ענה בכתי"ק שמותר לכתחלה ורק המהדרין יחמירו לעצמם, והובא כל זה בילקו"י שם.
וכאן המקום לעורר מחאה על הסרטון שפורסם עם איזה משוגע. בר מינן.
 
שפתיים יישק להרה"ג שמעון ללוש על דבריו הבהירים.
כיהודא ועוד לקרא, אף אני הקטן הייתי אצל מרן הראש"ל לפני כשבוע, ומרן העיד בפני שמרן זיע"א היה אוכל היתר המכירה לכתחלה בביתו.
ואף סיפר שפעם ראה שאחד מבני הבית נתן לו עגבניה ואחר שהלך (אותו בן בית) מרן קרא לנהגו אבי הי"ו ואמר לו תראה איזה עגבניה כמושה הביא לי זה, לך תתן לי מהיתר המכירה את הסחורה סוג א.
 
אין שום סתירה בין הדברים, עיין ילקוט יוסף שביעית החדש עמוד תתט, שם מרן שליט"א הביא את קושייתך שכך הקשו בזמנו את מרן זיע"א ומרן ענה בכתי"ק שמותר לכתחלה ורק המהדרין יחמירו לעצמם, והובא כל זה בילקו"י שם

זה הענין, וכי הגר"ע לא היה מהמהדרין? וכי נכדו הרב ששון וחבריו אינם מהמהדרין? הם קונים הכשר של רבנות?

מדבריו בוידאו משמע בפשטות שגם למהדרין, אם זה כרוך בטרחה או הוצאה ממונית אין צורך להחמיר כלל. אבל במכתב לא משמע כך.
 
צודק טעיתי. לא דייקתי מספיק.
לשון המכתב: "ורק המהדרין יכולים להחמיר על עצמם". ולשון זו מדוייקת, שגם מי שרוצה להחמיר אי"ז כשאר כל החומרות שיש ענין גדול בדבר להחמיר כי ביסוד ההלכה אין ההיתר גמור. אלא הכא בענין היתר המכירה ר"ל שמי שמחמיר בזה אינו נקרא הדיוט, כי באמת יש חולקים בזה כמו החזו"א וסיעתו, והרוצה לחוש לדבריהם יחמיר, היכא דאפשר שאינו פוגע בבני ביתו (כגון הפרש במחיר או סחורה פחות טובה). ולכן דקדק הרב בלשון "יכול" להחמיר. אבל לעולם יכול לאכול מהיתר המכירה לכתחלה גם לאברכים ובני תורה, וכמו שכתב להדיא בילקו"י שביעית פרק כה הלכה א.
וחבל מאוד שאין לכת"ר את הזמן לצפות בשיעורו של ידידנו הגר"ש ללוש שליט"א, שביאר את כל ענין זה בהרחבה רבה ומתק שפתיים גדול מאוד, והשיב לכל השאלות בטוטו"ד. כדאי מאוד לשמוע. שמעו ותחי נפשיכם.
 
חזור
חלק עליון