• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

המרגלים לטובתם התכוונו

כעת מצאתי בזוהר פרשת שלח
וישלח אותם משה וגו' כלם אנשים: היינו שכולם היו צדיקים וראשי ישראל היו, אבל הם נטלו לעצמם עצה רעה. למה נטלו עצה זו. אלא שאמרו, אם יכנסו ישראל לארץ יעברו אותנו מלהיות ראשים, ומשה ימנה ראשים אחרים, כי אנו זכינו להיות ראשים רק במדבר, אבל בארץ לא נזכה להיות ראשים. ועל שנטלו עצה רעה לעצמם, מתו, הם, וכל אלו שקבלו דבריהם.

אלא עדיין לא מובן לכאורה מדוע משה ימנה אחרים?
 
כתב בשל"ה הקדוש "בענין שילוח המרגלים היו ג' דעות, צדיקים בינונים רשעים. א' צדיק ה' בכל דרכיו, והיתה רשות מפי הקב"ה למשה רבינו ע"ה לשלוח מרגלים, כדי שיראו ישראל חוזק הכנענים, ואז יכירו כי לה' התשועה. ואי אפשר בדרך הטבע לכבוש אותם, וכל הכונה שישימו אל לבם הבטחון בו יתברך. ב', בבינונים לא היה בלבם על שום דבר שקר, רק כונתם לרגל לידע האמת אם אפשרי בדרך הטבע ולא סמכו על מעשה נסים, ועל כן ציוה לרגל ולראות הדרך ילכו אשר משם נוח לכבוש, והנה בכל אלה לאו משנת חסידים היא. ועל כן תמצא בדברי ישראל "ויחפרו לנו", כי כונתם היתה לגלות חרפת הארץ, והמרגלים עצמם כונתן להוציא דבת שקר. ג', המרגלים הם כת רשעים, וכונתם היתה ברע לעשות עיכוב לישראל במדבר, וטעמם היה כי הבינו למה לא נשלחו נשיאים הראשונים נחשון וחבריו, אלא ודאי גדולתם שמורה להיות בארץ ישראל. וחשבו כל זמן שישראל בחוצה לארץ ישארו המה בנשיאות, דכיון שעלו לא ירדו, ואחר כך מצאתי בזוהר. והנה המרגלים הפכו הקערה על פיה באמרם אדרבא, יושבי הארץ הם אנשי מדות, והלכו מעבירה לעבירה עד שכפרו במדותיו של הקב"ה."
 
חזור
חלק עליון