• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

המרחק בין קבר רחל לבית לחם

גרינפלד

Well-known member
ויסעו מבית אל ויהי עוד כברת הארץ לבוא אפרתה ותלד רחל וגו'

פירש הרד"ק, לפי דעתי, כי הכף שימוש, ו"ברת" שם, מן "ולא ברה אתם לחם" (שמואל ב' יב, יז), והכף כף השמוש, כמו כעשרים איש, כאלפים אמה. ר"ל שיעור מהלך מן העיר עד מקום שסועדים בו הולכי דרכים, ע"כ.

והרמב"ן בתחילת דבריו כתב דהנכון כהרד"ק, והוסיף לבאר שזהו שיעור מהלך ארץ מן הבוקר עד לעת האוכל, כי כן ישערו כל הולכי דרך. אמנם הוסיף הרמב"ן, שבהגיעו לארץ ישראל ראה שהמרחק בין קבורת רחל לבית לחם אינו אפילו מיל, וא"כ הוכחש פירוש זה.

והדברי שאול (הובא בעלים לתרופה תשפ"ו) כתב לדחות את ראיית הרמב"ן, ע"פ מה שאמרו בגיטין (נז, א) "'ארץ צבי' כתיב בה, מה צבי זה אין עורו מחזיק את בשרו, אף ארץ ישראל בזמן שיושבין עליה רווחא, ובזמן שאין יושבין עליה גמדא". וא"כ יתכן שלאחר החורבן נקפץ הארץ, ועיי"ש.

ולכאורה בדבריו מבואר דפליג על מש"כ החזון למועד (חזיון ג, הובא בפרשת שלח בעניין גודל ארץ ישראל) שקודם שנכנסו ישראל לארץ גודלה היה כמו אחר החורבן. אמנם יתכן כדמשמע בהמשך דבריו, שכאן הייתה התכווצות מיוחדת כדי שייראה שרחל מתאבלת על בניה.​
 
ויסעו מבית אל ויהי עוד כברת הארץ לבוא אפרתה ותלד רחל וגו'

פירש הרד"ק, לפי דעתי, כי הכף שימוש, ו"ברת" שם, מן "ולא ברה אתם לחם" (שמואל ב' יב, יז), והכף כף השמוש, כמו כעשרים איש, כאלפים אמה. ר"ל שיעור מהלך מן העיר עד מקום שסועדים בו הולכי דרכים, ע"כ.

והרמב"ן בתחילת דבריו כתב דהנכון כהרד"ק, והוסיף לבאר שזהו שיעור מהלך ארץ מן הבוקר עד לעת האוכל, כי כן ישערו כל הולכי דרך. אמנם הוסיף הרמב"ן, שבהגיעו לארץ ישראל ראה שהמרחק בין קבורת רחל לבית לחם אינו אפילו מיל, וא"כ הוכחש פירוש זה.

והדברי שאול (הובא בעלים לתרופה תשפ"ו) כתב לדחות את ראיית הרמב"ן, ע"פ מה שאמרו בגיטין (נז, א) "'ארץ צבי' כתיב בה, מה צבי זה אין עורו מחזיק את בשרו, אף ארץ ישראל בזמן שיושבין עליה רווחא, ובזמן שאין יושבין עליה גמדא". וא"כ יתכן שלאחר החורבן נקפץ הארץ.​
לכאורה כיון שנכתבה התורה כהוראה לדורות, לא יתכן שתתאר התורה את המרחק אשר לא יהיה נכון לזמן החרבן.
 
חזור
חלק עליון