• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

המתנת שש שעות בתבשיל צלול

קורסיה

Well-known member
באור לציון ח"ה על יו"ד (פרק יט, ח) דעתו שאפשר להקל לאכול חלב אחר שעה מאכילת מרק בשרי, שהבשר או העוף היו ללא שומן וטעמו רק את המרק. ושם בהלכה ט פסק שאם טיגנו נקניקיות בשריות ולאחר מכן טיגנו באותו שמן מאכל פרווה, די להמתין שעה. וטעמו משום שאין המנהג בזה ברור שיש שהקילו במרק בלי שומן (גינת ורדים יו"ד כלל א ס' יז. כנסת הגדולה ס' פט הגה טור סוף לז ולח (שכתב על דברי הרי"ו שכן ראוי להורות). ערך השלחן ס' פט אות י. פרי הארץ ח"ב ס' יד). די לנו להחמיר רק שעה. (אך ודאי שיש שהחמירו בזה מפורש כמבואר בכה"ח ס' פט ס"ק נב)
אמנם בילקו"י חנוכה במדור התשובות, הרב לא הסכים להקל בזה. משום שהסברות שהביאו כמה מפוסקי זמנינו אינם ברורות וקשה להקל בזה.

אך כאמור ישנם פוסקים שגם אחרי מה שכתב מרן הב"י שהמנהג להחמיר להמתין שש שעות אחר כל אכילת בשר ותבשיל של בשר, בכל זאת פסקו שבמרק דק בלי שומן, אין בזה מנהג להחמיר. א"כ יש מקום גדול להקל, מטעם שאם יש מחלוקת במנהגים עומדים על עיקר הדין כמבואר בטור (חו"מ ס' סעיף ח) בשם הרא"ש. וע"ע בטה"ב ח"ב סוף עמ' תג.
 
בעקבות השיעור האחרון בקול תבונה (פרשת תרומה) שהגר"ש ללוש ענה שאין להקל באם טיגנו מאכל פרוה בשמן שטוגן בו שניצל. ויש להמתין שש שעות

אך כאמור לעיל במה שכתבנו בס"ד שיש מחלוקת אם אכל מרק דק (בלי הבשר) אם מחמירים בשש שעות. וכיון שיש מחלוקת מנהגים הקל באורל"צ ח"ה שרק אם טיגנו בשמן שניצל או נקניקיות שאין בהם שומן. וזה בגדר מרק דק שנחלקו המנהגים. ויש סברא טובה למי שרוצה לסמוך על המתירים
 
חזור
חלק עליון