• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

השב להודעה

ידוע להלכה שאויר בסוכה פוסל בשלושה טפחים וסכך פסול בארבעה טפחים

וסכך פסול פחות מארבע אע''פ שאינו פוסל אבל אינו מצטרף

ופחות משלושה סכך פסול מצטרף לשיעור הסוכה, וצריך להבין את עיקר הדבר שמצטרף הלא בסכך פסול לא שיך לומר לבוד שיתהפך להיות סכך כשר וכמו שכתבו התוס' יח בד''ה אין  שבסכך פסול אין לבוד א''כ מאי טעמא הוא מצטרף לשיעור הכשר סוכה

ובאמת שברש''י בדף יז: בד''ה מי מבואר שסכך פסול משלושה אינו מצטרף כיון דנפיק מתורת לבוד ומשמע שפחות משלושה יש בו תורת לבוד וא''כ נמצא שיש מחלוקת רש''י ותוס' האם שייך בסכך פסול לבוד.

אבל זה חידוש גדול לומר ששיך לבוד בדבר חיובי כמו סכך פסול וצריך לומר ברש''י שבאמת לא שיך דין לבוד אלא שעד שלושה בתורה זה לא נחשב שיעור חשוב ולאחר מכן זה שיעור חשוב וראיה מדין לבוד ולכן רש''י אומר שכיון שנפיק מ''תורת לבוד'' לא מצטרף.

עכ''פ הדק''ל מדוע סכך פסול פחות משלושה מצטרף הלא אין דין לבוד

ומצאתי בלבוש דברים מבהילים ביישוב קושיא זו שבאמת הסכך פסול מתבטל להיות סכך כשר ואע''פ שבדבר הניכר לא שיך ביטול מחדש הלבוש שמהתורה מתבטל גם דבר הניכר וכמו שמצאנו בדיינים שהולכים אחר הרוב ומיעוט הדיינים מתבטלים אע''פ שניכר מי הדין המחייב ומי הדיין שמכשיר ומבואר שיש ביטול גם בדבר הניכר אלא שמדרבנן לא מתבטל וכאן משום סוכה חז''ל היקלו.

[ואולי לפי''ד יש מקום ליישב דברי רש''י טו שהשפודין מתבטל לסכך הכשר והתוס' הקשה עליו שהויא דבר הניכר ולפי הלבוש א''ש אע''פ שרש''י סתר משנתו ט:ואכמ''ל]

ויש להעיר בדברי הלבוש שבדיינים אפשר לדון דלא חשיב ניכר כיון שאין הפסק מחמת הגברא שפסק אלא בגלל הדעת של הדיין שפסק ודעת אי''ז דבר ניכר שא''א לבטל ודו''ק


חזור
חלק עליון