• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הערה על האבן עזרא בפרשת וירא

נדב

Member
האבן עזרא (י"ח י"ג) הביא שיטה (היא שיטת הרלב"ג) שהאנשים שבאו לבקר את אברהם היו אנשים ממש נביאים ולא מלאכים וכתב ע"ז "ואם טען טוען והלא אברהם נביא היה ואיך בא נביא אל נביא רק אם היה גדול ממנו בנבואה כמשה ואהרן ותשובתם שלא באו לאברהם רק לשרה וכן אמרו איה שרה אשתך" ויש להעיר על דבריו: א. מה הועיל בתירוצו והלא גם שרה היתה נביאה ואף גדולה מאברהם, ב. וגם למה צריך נביאים אחרים וישלח את אברהם שינבא לשרה וכמו שדיבר הקב''ה עם אברהם בסוף פרשת לך לך והבטיח לו על לידת יצחק למועד הזה בשנה האחרת למה כעת צריך נביא אחר.
 
מה הועיל בתירוצו והלא גם שרה היתה נביאה ואף גדולה מאברהם
מ"מ אינה בגדר נביאה ממש, שלא הוזכר בתורה להדיא שום נבואה ממנה. וזה גופא מבטא מדריגה אחרת של נבואה (וגם יש חילוקים בין נביא שלוח להתנבא לאחרים מנביא לעצמו). וזה כוונת האומר
שרה נזרקה בה נבואה. לא באופן קבע.
וכן האומר
לשיטה שלא היו מלאכים (שהוא היפך דברי חז"ל) גם שרה לא היתה נביאה
רק הגדרתי הדברים באופן נוח יותר לענ"ד.
 
וגם למה צריך נביאים אחרים וישלח את אברהם שינבא לשרה
כוונת האב"ע פשוטה דכל שהוא עצמו נביא אין ענין לשלוח ע"י אחר (וגם זה חידוש בעיני פשיטותו אצלו). אבל אם צריך שליחות, מ לי ע"י אברהם ומה לי ע"י אחר.

[ויש טעם על כל נבואה למה זכה בה מי שזכה בה, כמ"ש חז"ל לגבי פרשה שנאמרה ע"י אהרן ופנחס וכיו"ב]
 
חזור
חלק עליון