מבואר בגמרא שיש שלושה סוגי קשרים האחד מדאורייתא והשני מדרבנן והשלישי מותר
והגמרא מביאה סוגי קשרים כמו קשר הגמלין והספנין ואין אנו יודעים בדיוק מהם אבל הראשונים נתנו לנו בזה כללים קשר של קיימא דאורייתא ואינו קיימא דרבנן.
שיטת רש''י והרא''ש שקשר של קיימא שקיים לעולם ואין הכוונה לעולם ממש דבב''י בשם רבינו ירוחם אפילו לחצי שנה נחשב קיימא
וקשר שאינו של קיימא זה דרבנן ויש מחלוקת בראשונים האם זה שבוע או ייממה.
וקשר שאינו של קיימא הוא פחות מהשיעור הנ''ל וכיון שאנינו מחמירים ממילא גם יממה מחמירים כיון שלפי דעה אחת נחשב קשר מדרבנן ואילו בקשר לשבוע זה איסור דרבנן [ובמקום מצווה מקילים גם בקשר כזה].
ויש עוד חלוקה בראשונים וזהו שיטת הריף והרמב''ם שצריך גם קשר של אומן ובצירוף עם זמן ארוך הוי דאורייתא ואם עושה אותו ליממה זה איסור דרבנן.
וצריך לדעת שכנגד כל מלאכה האסורה לפי ענינה כנגדה זה מלאכת מתיר.
והדוגמאות למעשה - מה שעושים בנעלים קשר ועליו עניבה שזה לולאה אז קשר אחד זה לא קשר בכלל אבל עם העניבה ביחד לפי הכרעת המשנ''ב והאחרונים זה בוודאי לא מעשה אומן אבל הוא תלוי בזמן ואם משאירים סגור את השרוכים למעלה משבוע זה בעיה כיון שלמעשה מחמירים את שתי השיטות גם שתלו באומן וגם שתלוי בזמן ולדעת הרמ''א כיון שעניבה זה גם לא קשר וגם קשר אחד בפנ''ע הוא לא קשר יש להקל.
וצריך לדעת מה דעת רבותינו בזה.
וקשר של עניבה זה לא עניבה של הגמרא כיון שעניבה של הגמרא זה כמו לולאה שאנו עושים בנעלים, ובעניבה דידן זה בוודאי לא מעשה אומן אבל יש שתי סוגי קשרים שמושכים את החלק הקטן ומושכים ונפתח הכל ונמצא שאין כאן קשר והרבה רבנים התירו מחמת זה אבל יש שהחמירו גם בזה ויפתח אותה תוך עשרים וארבע שעות.
והגמרא מביאה סוגי קשרים כמו קשר הגמלין והספנין ואין אנו יודעים בדיוק מהם אבל הראשונים נתנו לנו בזה כללים קשר של קיימא דאורייתא ואינו קיימא דרבנן.
שיטת רש''י והרא''ש שקשר של קיימא שקיים לעולם ואין הכוונה לעולם ממש דבב''י בשם רבינו ירוחם אפילו לחצי שנה נחשב קיימא
וקשר שאינו של קיימא זה דרבנן ויש מחלוקת בראשונים האם זה שבוע או ייממה.
וקשר שאינו של קיימא הוא פחות מהשיעור הנ''ל וכיון שאנינו מחמירים ממילא גם יממה מחמירים כיון שלפי דעה אחת נחשב קשר מדרבנן ואילו בקשר לשבוע זה איסור דרבנן [ובמקום מצווה מקילים גם בקשר כזה].
ויש עוד חלוקה בראשונים וזהו שיטת הריף והרמב''ם שצריך גם קשר של אומן ובצירוף עם זמן ארוך הוי דאורייתא ואם עושה אותו ליממה זה איסור דרבנן.
וצריך לדעת שכנגד כל מלאכה האסורה לפי ענינה כנגדה זה מלאכת מתיר.
והדוגמאות למעשה - מה שעושים בנעלים קשר ועליו עניבה שזה לולאה אז קשר אחד זה לא קשר בכלל אבל עם העניבה ביחד לפי הכרעת המשנ''ב והאחרונים זה בוודאי לא מעשה אומן אבל הוא תלוי בזמן ואם משאירים סגור את השרוכים למעלה משבוע זה בעיה כיון שלמעשה מחמירים את שתי השיטות גם שתלו באומן וגם שתלוי בזמן ולדעת הרמ''א כיון שעניבה זה גם לא קשר וגם קשר אחד בפנ''ע הוא לא קשר יש להקל.
וצריך לדעת מה דעת רבותינו בזה.
וקשר של עניבה זה לא עניבה של הגמרא כיון שעניבה של הגמרא זה כמו לולאה שאנו עושים בנעלים, ובעניבה דידן זה בוודאי לא מעשה אומן אבל יש שתי סוגי קשרים שמושכים את החלק הקטן ומושכים ונפתח הכל ונמצא שאין כאן קשר והרבה רבנים התירו מחמת זה אבל יש שהחמירו גם בזה ויפתח אותה תוך עשרים וארבע שעות.