• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

הפסק בין יהיו לרצון הראשון ליהיו לרצון שני

ידוע שבין יהיו לרצון הראשון לשני אין להפסיק בפסוקים וכדו' וגם לעניין ענית אמן ודברים שבקדושה עונה קדוש וברוך וחמישה אמנים הראשונים בקדיש
וכאן הבן שואל : הרי מרן החיד''א (בציפורן שמיר סימן ב') כתב שטוב לומר שיר למעלות עשה עיני בין יהיו לרצון לאלוקי נצור וכן הסגולה שלא ישכח שמו ליום הדין איך מותר הרי פס' של ימלוך אסור לומר וכן אמן של הקדיש לאחר חמישה אמנים אסור אז מאי שנא ?
 
זה חלק מנוסח התפילה.
???????
היכן מצינו שזה נהפך לחלק מהנוסח הרי מה שכתב מרן החיד''א אינו נכלל בנוסח התפילה זה רק כסגולה שיהיה אהוב למעלה ונחמד למטה וכן הסגולה שלא ישכח שמו אי אפשר להגדיר זאת כחלק מנוסח שתיקנו בתפילה
 

קבצים מצורפים

  • 169533_9.png
    169533_9.png
    78.3 KB · צפיות: 4
הט"ז הקשה על מרן השו"ע בסי' קכ"ב: שמתחילה פסק מרן שאחר שאמר יהיו לרצון (הראשון) יכול להפסיק (משמע לכל מה שרוצה) ובהמשך כתב שמותר להפסיק רק למה שמפסיק בברכות ק"ש, א"כ קשה מרישא לסיפא. ותירץ, שכאשר אומר תחנונים רק לפרקים חשיב כסיים תפילתו ופוסק למה שרוצה אך כאשר אומר תחנונים בתמידות עשאם עליו כקבע ופוסק רק כברכות ק"ש (וכן אנו היום שאומרים אלוקיי נצור בקביעות).
ולכן גבי הפס' שמתחיל ומסתיים- כיון שאומר אותו אחר התחנונים חשיבי רגליו כעקורים, כיוון שכבר אמר יהיו לרצון ואין שום חיוב לאומרו שוב וגם סיים התחנונים אז חזר לעיקר הדין שמותר להפסיק לכל. וזכורני שראיתי כך מפורשות באחרונים רבים.
וגבי שיר למעלות- צריך עיון אבל באמת י"ל כיון שזה תחנונים אז מותר להפסיק בפרט שעושים כן דרך קבע הוי כאלוקיי נצור ממש ואולי מרן החיד"א אזיל לטעמיה דס"ל שמותר להפסיק באלוקיי נצור גם לשאר דברים (כך אני זוכר).
 
???????
היכן מצינו שזה נהפך לחלק מהנוסח הרי מה שכתב מרן החיד''א אינו נכלל בנוסח התפילה זה רק כסגולה שיהיה אהוב למעלה ונחמד למטה וכן הסגולה שלא ישכח שמו אי אפשר להגדיר זאת כחלק מנוסח שתיקנו בתפילה
אם אתה בוחר לומר זאת הרי שזה חלק מנוסח תפילתך.
מלה"ד אם תחליט להוסיף באמצע שמע קולנו נוסח תפילה אישי שלך, הרי שאע"פ שהוא רק נוסח שלך, אצלך הוא חלק מנוסח התפילה.
 
ולכן גבי הפס' שמתחיל ומסתיים- כיון שאומר אותו אחר התחנונים חשיבי רגליו כעקורים, כיוון שכבר אמר יהיו לרצון ואין שום חיוב לאומרו שוב וגם סיים התחנונים אז חזר לעיקר הדין שמותר להפסיק לכל. וזכורני שראיתי כך מפורשות באחרונים רבים.
אמת כך ראיתי בילקוט יוסף
 

קבצים מצורפים

  • 645422_114.png
    645422_114.png
    32.2 KB · צפיות: 12
ידוע שבין יהיו לרצון הראשון לשני אין להפסיק בפסוקים וכדו' וגם לעניין ענית אמן ודברים שבקדושה עונה קדוש וברוך וחמישה אמנים הראשונים בקדיש
וכאן הבן שואל : הרי מרן החיד''א (בציפורן שמיר סימן ב') כתב שטוב לומר שיר למעלות עשה עיני בין יהיו לרצון לאלוקי נצור וכן הסגולה שלא ישכח שמו ליום הדין איך מותר הרי פס' של ימלוך אסור לומר וכן אמן של הקדיש לאחר חמישה אמנים אסור אז מאי שנא ?

דרך תפילה שאני
 
אם אני מבין נכון תורצה השאלה?
ידוע שבין יהיו לרצון הראשון לשני אין להפסיק בפסוקים וכדו' וגם לעניין ענית אמן ודברים שבקדושה עונה קדוש וברוך וחמישה אמנים הראשונים בקדיש
וכאן הבן שואל : הרי מרן החיד''א (בציפורן שמיר סימן ב') כתב שטוב לומר שיר למעלות עשה עיני בין יהיו לרצון לאלוקי נצור וכן הסגולה שלא ישכח שמו ליום הדין איך מותר הרי פס' של ימלוך אסור לומר וכן אמן של הקדיש לאחר חמישה אמנים אסור אז מאי שנא ?
הט"ז הקשה על מרן השו"ע בסי' קכ"ב: שמתחילה פסק מרן שאחר שאמר יהיו לרצון (הראשון) יכול להפסיק (משמע לכל מה שרוצה) ובהמשך כתב שמותר להפסיק רק למה שמפסיק בברכות ק"ש, א"כ קשה מרישא לסיפא. ותירץ, שכאשר אומר תחנונים רק לפרקים חשיב כסיים תפילתו ופוסק למה שרוצה אך כאשר אומר תחנונים בתמידות עשאם עליו כקבע ופוסק רק כברכות ק"ש (וכן אנו היום שאומרים אלוקיי נצור בקביעות).
ולכן גבי הפס' שמתחיל ומסתיים- כיון שאומר אותו אחר התחנונים חשיבי רגליו כעקורים, כיוון שכבר אמר יהיו לרצון ואין שום חיוב לאומרו שוב וגם סיים התחנונים אז חזר לעיקר הדין שמותר להפסיק לכל. וזכורני שראיתי כך מפורשות באחרונים רבים.
וגבי שיר למעלות- צריך עיון אבל באמת י"ל כיון שזה תחנונים אז מותר להפסיק בפרט שעושים כן דרך קבע הוי כאלוקיי נצור ממש ואולי מרן החיד"א אזיל לטעמיה דס"ל שמותר להפסיק באלוקיי נצור גם לשאר דברים (כך אני זוכר).
 
סיכום התשובה: כל מה שדרך תפלה מותר וכמו שאמרה הגמרא מאריך כסדר יום הכיפורים
ולען שיר למעלות הוי כתחנונים משא"כ אמן אחר חמשה אמנים אינו תפלה
ולענין הסגולה של הפסוק דעת כמה אחרונים שהדבר אסור
מעלה מסה"ק

מי שסיים אלוקי נצור ולא אמר היהי לרצון השני אם יכול לענות הכל

בשו"ת יבי"א (ח"ט סימן יג) הביא שבספר מאורי אור כתב שאין לומר הפסוק של שמו כמו שנוהגים העולם, מחשש הפסק [דהא מותר לענות רק כק"ש[2]] ולכן יאמר את זה אחר עקירת רגליו[3], ומרן הגר"ע יישב דכיון שאומר כן בסיום התחנונים קודם יהיו לרצון הוי כגמר תפילתו [ואין חובה לומר שוב יהיו לרצון], והסתייע מכף החיים (קכב ק"א) ע"ש. אולם צ"ב דהא מבואר בפוסקים דמי ששכח יעלה ויבוא וכדומה, כל שלא סיים היהיו לרצון חוזר לעבודה ולא לראש, לפי דלא סיים התחנונים [והוא רגיל לומר יהיו לרצון] וכמ"ש לעיל[4] וע"ע מ"ש בס"ס קי"ז.

ולכן נראה דכל שלא סיים היהיו לרצון דינו כאלוקי נצור [וגם יהיו לרצון הוא מכלל התפלה].

והעולם נוהגים לומר הפסוק קודם היהיו לרצון וצ"ע, ואולי פסוקים שיש בהם תחנונים הנח להם לישראל. ועיין בירחון אור תורה (תשס"ז סימן מד).

ויותר נראה דראוי לאומרו אחר יהיו לרצון האחרון שאז הסתיימה תפלתו ורק צריך לעקור רגליו [ואין ענין לומר כן דווקא בתפלה כמבואר בסמוך בהערה].

ושוב ראיתי בספר תפילת דוד (לגאון האדר"ת עמוד סט) שכתב וז"ל אנו אומרים פסוק זה אחר גמר אלהי נצור לאחר יהי לרצון, ובקצור שו"ע כתב לומר קודם יהיו לרצון, ואיני יודע מה שייך לומר קודם יה"ר ומה תפילה יש בזה. עכ"ל.

ואחר יהיו לרצון האחרון אף שלא פסע עונה הכל וכ"כ כמה אחרונים. ועיין בהליכות עולם (ח"א עמוד קמ"ב).

[ודרך אגב בשות לב נבון סימן טו כותב דסגולה זו אין לה מקור


[2] ופסוקים אלו הם בתורת סגולה ולא בתורת תחנונים, ועוד דאפשר דיאמר פסוק שאינו תחנונים. וע"ע בהגהות המו"ל של ספר תפילת דוד (שיובא בסמוך) וע"ע בשו"ת אז נדברו (ד מה).
[3] ואולי לדבריו אפשר לומר אחר יהיו לרצון קודם עקירת רגליו ועיין מ"ש בסמוך. [ובעיקר הסגולה אין מקור חזק לאומרה דווקא בתפלה וכמו שכתבנו בסמוך בהערה].
[4] איברא דנראה מהיבי"א שם דמי שסיים אלוקי נצור ולא אמר יהיו לרצון דרשאי לענות הכל, אולם בהליכות עולם (ח"א עמוד קמ"ב) כתב להדיא דבעינן שיסיים את הפסוק יהיו לרצון [וע"ע חזו"ע חנוכה עמוד רס"ה].
 
במחילה כמה הערות על מה שכב' העלה כאן.
בשו"ת יבי"א (ח"ט סימן יג) הביא שבספר מאורי אור כתב שאין לומר הפסוק של שמו כמו שנוהגים העולם, מחשש הפסק [דהא מותר לענות רק כק"ש[2]] ולכן יאמר את זה אחר עקירת רגליו[3], ומרן הגר"ע יישב דכיון שאומר כן בסיום התחנונים קודם יהיו לרצון הוי כגמר תפילתו והסתייע מכף החיים (קכב ק"א) ע"ש.
א. נראה שהמקור הוא כה"ח ס"ק א, אבל יותר מדוייק שהמקור הוא מכה"ח ס"ק יא.
ב. מרן זצ"ל כתב לדחותו שם ונראה שיש לציין לזה.

ועוד הערה כללית למה שכתבתם, מרן ביבי"א הוכיח שכל שסיים אמירת תחנונים רגליו כעקורים דמי, ובזה נראה שהתקשית ויצא כל הקושיות.
ולכן נראה דכל שלא סיים היהיו לרצון דינו כאלוקי נצור [וגם יהיו לרצון הוא מכלל התפלה].
ולא נראה כדבריך, כיון שהפוסקים כתבו שאמירת פסוק יהיו לרצון האחרון אינו מכלל התפילה, ואדרבה אינו חובה כלל ואינו אלא מהיות טוב, בהלכה ברורה הביא עשרות פוסקים שנקטו כך.
ופסוקים אלו הם בתורת סגולה ולא בתורת תחנונים, ועוד דאפשר דיאמר פסוק שאינו תחנונים.
ועוד כתב בזה מרן זצ"ל שאין חשש להפסיק ובפרט שפסוק זה אינו אלא מלשון תחינה ובקשה.
 
אי אפשר לפסוק הלכה מקושייה על דברי כל האחרונים ולהשאר בצריך עיון. לא פוסקים כך הלכה, ובאמת שאפשר ליישב זאת בפשטות מדברי מרן זצ״ל בהליכות עולם שלכאו׳ נראה כסותרים כמו שכתבתם בהערה 4.
אבל כיון שאני לא בסוגיא ולמדתי את זה לפני כשנתיים אני לא רוצה לזרוק סברא מהכרס, אבל הדברים מפורשים בטוב טעם ודעת בהלכה ברורה. אבל אני לא צריך להסתדר עם הקושיא אלא מי שמעלה דברים על הכתב ונשאר בצריך עיון צריך לעמול ולתרץ את הקושיות (במחילה אם זה נראה קצת אישי חלילה!).
 
שלום וברכה יישר כח על ההערות

לענ"ד נראה כמ"ש, דהמאורי מקשה על המנהג ומרן הגר"ע מחמת חומר הקושיא נדחק ליישב המנהג וגם אני הקטן הבאתי כמה אחרונים דכתבו לא לומר כן בתפלה [ואף העשרות אחרונים שכתבו שיהיו לרצון אינו חובה אין זה סותר לעניניו שגן גם לדעת המאורי אור זה אינו חובה]. ומרן הגר"ע והלכה ברורה הביאו רק את אליה רבה הקיצור שו"ע וכה"ח שכתבו כן [והאליה רבה כתב כן בשם ב"י והעירו כמה אחרונים דלא נמצא כן בב"י עיין או"ת תשס"ז מד] א"כ יש לנו אליה רבה וקיצור שו"ע וכה"ח [והיפה ללב כתב לומר למען יחלצון ידידיך ומרן הגר"ע לא מסכים לזה] ומנגד יש את המאורי אור והגאון האדר"ת [ואולי אם נחפש עוד אחרונים נמצא לכאן ולכאן] ובודאי דמחמת קושיא יש לפסוק כדבריהם [והאחרונים הנ"ל לא ראו קושית המאורי אור], ובפרט שגם במרן הגר"ע לא ברור ענין אמן דברכות וכמו שכתבנו ועוד יש אומרים דאין ענין בכלל מקור לומר דבר זה וכמו שהרחבנו בספר במק"א וי"א עוד דגם אם יש סגולה כזו אין ענין לאומרה דווקא בתפלה. [ועיקר דברי אינם על אחרונים אלו אלא רק על מאור עיננו מרן הגר"ע שיישובו אינו מחוור לקוצר שכלי מחמחת הקושיא מיעלה ויבוא]
 
בילקוט יוסף פסק להדיא שאפשר לומר שיר למעלות אחר יהיו לרצון הראשון כדברי החיד"א
האר"י כתב לומר למנצח קודם אלקי נצור
הרב זביחי כתב שיותר נכון לאומרו בסוף אלקי נצור
הרב הלל הסביר שזה נחשב לתפילה שמותר אחר יהיו לרצון
יותר נראה כמו הרב הלל, שהרבה אחרונים כתבו שטוב לומר מזמורים אלו לאחר יהיו לרצון הראשון צ"ל שהבינו שזה נחשב לתפילה
 

קבצים מצורפים

  • _מקבציאל - לב הרב יעקב הללpdf.pdf
    668.1 KB · צפיות: 1
  • אוצר החכמה_ילקוט יוסף -מהדורה חדשה- - או-ח ג (תפילה ב) - יוסף, יצחק בן עובדיה_115.pdf
    1.7 MB · צפיות: 1
  • אוצר החכמה_תהלים -עטרת פז- - זביחי, פנחס בן רפאל_212_215.pdf
    98.8 KB · צפיות: 0
וזו היא טענת מרן זצ"ל ביבי"א כמו שכתבנו כאן למעלה
ברוך שכיוונתי.
זה חלק מנוסח התפילה.
אם אתה בוחר לומר זאת הרי שזה חלק מנוסח תפילתך.
מלה"ד אם תחליט להוסיף באמצע שמע קולנו נוסח תפילה אישי שלך, הרי שאע"פ שהוא רק נוסח שלך, אצלך הוא חלק מנוסח התפילה.
 
חזור
חלק עליון