• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הרג נשיא שבט מישראל - טעות בעוז והדר

abc123

Well-known member
מישהו יכול להבין ב'חק לישראל' המבואר של עוז והדר כתוב בדברי רש"י הראשון בפרשה שלנו:
הרג נשיא שבט מישראל (ביאור עוז והדר: את שלומיאל בן צורישדי נשיא שבט שמעון).
 
זו ודאי טעות. מעניין אותי אם במתיבתא גמ' בסנהדרין הם גם כתבו כך על המילים הרג נשיא שבט מישראל. או כיוון שזה עורכים אחרים כתבו זימרי בן סלוא.
מישהו יש לו מתיבתא סנהדרין לבדוק?
 
במדרש תנחומא (פנחס ב'): "שלשה שמות היו לזמרי, ואלו הן, זמרי בן סלוא, ושאול בן הכנענית, ושלומיאל בן צורישדי".
ובמדרש רבה (כ"א, ג'): "אמרו חכמים, ששה שמות יש לו לזמרי, זמרי, בן סלוא, ושאול, בן הכנענית, ושלומיאל, בן צורישדי וגו'.
ובגמ' (סנהדרין פב: ): "א"ר יוחנן חמשה שמות יש לו, זמרי, ובן סלוא, ושאול בן הכנענית, ושלומיאל בן צורישדי, זמרי על שנעשה כביצה המוזרת, בן סלוא על שהסליא עונות של משפחתו, שאול על שהשאיל עצמו לעבירה, בן הכנענית על שעשה מעשה כנען, ומה שמו, שלומיאל בן צורישדי שמו".
 
נערך לאחרונה:
"שלשה שמות היו לזמרי, ואלו הן, זמרי בן סלוא, ושאול בן הכנענית, ושלומיאל בן צורישדי"
אני יודע שבפרק ב' ספר במדבר כתוב שלומיאל בן צורישדי נשיא שבט שמעון. לא ידעתי שזהו?
ציטוט שהבאת מהיכן?
 
ציטוט שהבאת מהיכן?
ערכתי את המקורות. זה מובא גם במדרש רבה, גם בתנחומא, וגם בגמ' (ואולי בעוד מקורות, אך די בזה). עכ"פ לפי כולם זמרי בן סלוא הוא שלומיאל בן צורישדי.
ועדיין כשכתבו כן בפשטות, אולי היה ראוי לציין את זה לידיעת המעיינים...
 
ערכתי את המקורות. זה מובא גם במדרש רבה, גם בתנחומא, וגם בגמ' (ואולי בעוד מקורות, אך די בזה). עכ"פ לפי כולם זמרי בן סלוא הוא שלומיאל בן צורישדי.
ועדיין כשכתבו כן בפשטות, אולי היה ראוי לציין את זה לידיעת המעיינים...
הם ציינו את פרק ב' במדבר. אבל עדיין לא ידעתי שזה אותו אחד.
ואשריך שישבתי את דעתי.
 
אגב רש"י כותב "לפי שהיו השבטים מבזים אותו, הראיתם בן פוטי זה שפיטם אבי אמו עגלים לעבודה זרה והרג נשיא שבט מישראל, לפיכך בא הכתוב ויחסו אחר אהרן"
ישנה מחלוקת האם אבי אימו היה מזרע יתרו או אם אמו היתה מזרע יתרו. מ"מ רש"י נקט כחדא.
אבל לכאורה מה הכוונה במילים שפיטם אבי אימו, האם הכוונה לאותו זרע של יתרו או ליתרו עצמו?
 
חזור
חלק עליון