• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.
  • לקראת מועד הבחינות לרבנות (אב תשפ"ה) "פורום מורשת מרן" שמח לבשר על פתיחת פורום מיוחד: "תשובות למבחני הרבנות", בו תוכלו להעלות תשובות שכתבתם על מבחנים קודמים. >> לקריאת התקנון לחצו כאן. >> לכניסה לפורום המיוחד לחצו כאן.

התחשבות בקוראי התורה.

אור יעקב

Active member
ברצוני לעורר על נושא כאוב ביותר שמצוי אצל כל מי שקורא בתורה.
- כל מי שמכין קריאה בתורה ובפרט לשבת, יודע שלפעמים זה לוקח כמה שעות ולפעמים נופלת עליך פרשה קשה וכו'.
- והנה אחרי שהכנת את הפרשה בעמל ויגע אתה מגיע לקריאה בתורה, ופתאום עולה לתורה "מאן דהו" שכנראה חושב שבכלל לא התאמצת על הקריאה בתורה ואתה "שולף זאת מהשרוול"... וספק שואל ספק מודיע לך שהוא רוצה "לקרוא" בתורה. (כי הרי כך צריך להיות שהעולה לתורה אמור לקרוא וכך נהגו מאז ומתמיד...)
- ומה יעשה הקורא בתורה? יגיד לו אני לא מסכים לך לקרוא!? הקורא בתורה מוריד את הראש ומצטער על ההכנה שלו שהלכה לריק... (כמובן ששכרו מכופל פי כמה וכמה אבל זה לא העניין)
- ואני כותב זאת אחרי שזה קרה לי כמה וכמה פעמים בשבתות (ועשרות פעמים בשני וחמישי, למרות ששם זה פחות מצער) ובפרט השבת שקמתי במיוחד מוקדם בבוקר לסיים להכין את עליית "שביעי" ופתאום לפני הקריאה מישהו מודיע לי שהוא הכין ורוצה לקרוא את העלייה...

- אז הפניה מיועדת לכל אחד שידע ש"בין אדם לחבירו" ו"מה ששנוי עליך" בהרבה יותר חמור מאשר שלא תקרא את העלייה שלך...
ומי שיכול לעורר זאת בציבור תבוא עליו ברכה.
 
אני לא דוגמא אבל כשזה היה קורא לי דווקא הייתי שמח. מצידי שיקראו הכל. (סו"ס התשלום הולך אליי...) לגבי ההשקעה לא ראיתי בזה איזה פספוס הרי חזרתי ושיננתי פסוקי תורה וגם מועיל לקריאה בשנה הבאה. מה שכן לפעמים זה מבלבל.
 
אני לא דוגמא אבל כשזה היה קורא לי דווקא הייתי שמח. מצידי שיקראו הכל. (סו"ס התשלום הולך אליי...) לגבי ההשקעה לא ראיתי בזה איזה פספוס הרי חזרתי ושיננתי פסוקי תורה וגם מועיל לקריאה בשנה הבאה. מה שכן לפעמים זה מבלבל.
נכון שלפעמים זה "כיף" שזה קורה.
אבל הרבה פעמים אני מכין ממש בשעות לא שעות (כמו השבת שקמתי במיוחד בבוקר לסיים את הפרשה) ובסוף מישהו אחר קורא...
 
נכון שלפעמים זה "כיף" שזה קורה.
אבל הרבה פעמים אני מכין ממש בשעות לא שעות (כמו השבת שקמתי במיוחד בבוקר לסיים את הפרשה) ובסוף מישהו אחר קורא...
אתה כמובן צודק, בגלל זה הקדמתי שאני לא דוגמא עכ"פ בשנתיים האחרונות אני כבר לא קורא אבל אני זוכר גם את ההכנות בשעות לא שעות וזה כמובן יכול מאוד לתסכל.
 
הכל לפי האדם

בכל זאת, ראוי שהרבנים יחליטו בביה"כ שלא קוראים בתורה רק הבעל קורא, מהחשש המצוי שהעולים שקוראים לא תמיד יודעים לקרוא וטועים
וכבר נפסקה דעה זו בהרבה ראשונים ואחרונים
 
מכיר את זה...
א. כנראה קראת אצל בעלי בתים, נכון?
ב. גם לי פעם זה היה מעצבן. פעם בקטנותי הכנתי פרשה גדולה וכשהגעתי אמרו לי שיש חתן בר מצווה שהכין הכל ...
ג. עם הזמן לומדים, כשמגיעים מוכנים נפשית לזה שיכול להיות שמישהו יקרא, זה יותר קל לעכל את זה.....
 
אני מבין את הכאב וההחמצה, אבל חושב שהמבט לא נכון
עצם ההכנה שאתה מרגיש מוכן זה כבר השכר שישאר לך ביד לשנים הבאות, גם אם לא תקרא בפועל יש לך את זה כבר ביד ואף אחד לא יכול לקחת לך את זה
ב, למה אתה מתאונן על עולה אחד "שלקח לך" עליה, תשמח שיש עוד ששה עולים שנתנו לך את הכבוד
ג, אני אישית כשזה קורה אני פשוט מקשיב לקריאה של אותו אחד ומנסה ללמוד ממנו מה יש לו שאין לי, ומה יש לי שאין לו, כך שאני מרויח מהקריאה שלו יותר ממה שאני מרויח מהקריאה של עצמי
עכ"פ יישר כח על הערת התשומת לב, שזהו דבר שהרבה אנשים אומרים איזה כיף לבעל קורא שעכשיו לא עושה כלום ועוד מקבל על זה כסף..
 
לכתחילה העולה צריך לקרוא ולא החזן. אם הוא יודע לקרוא בטעמים וכדבעי אין שום מניעה הלכתית למנוע ממנו.
אם אין אתה מכירו ולא יודע אם הוא יודע לקרוא כדבעי, אה״נ יש למנוע ממנו לקרוא.
תנסה לדבר עם הגבאי שיודיע שאין להחליף את הבעל קורא.
 
אם כבר, יש להעיר שיש כאלה שלא מכינים כמו שצריך, או שקולם קול עורב וכל כיו"ב והם נהנים לקרוא את העליה. ולא נדבר על עולה מרוקאי במניין ירושלמי זריז.
הייתי פעם אחראי במקום שהיה כמה בעיות עם זה, ועשינו תקנה שאף אחד לא קורא חוץ מבעל הקורא
 
יכול להיות שתגובתי לא מדוייקת
עכ"פ לענ"ד צריך להסתכל גם הפוך אני רגיל לקרוא ובמיוחד אם קניתי או כיבדו אותי (מישהו שקנה בשבילי, בשביל לשמועאותי, אתם לא מכירים אותי מותר לי להגיד את האמת...) ולפעמים יש קוראים שעושים פרצופים לא לתת לך זה גם לא הוגן
ובוא נהיה אמתיים זה מפריע לנו בקטעים היפים (גם זה מותר לומר אם לא אומר הפוך) כמו שירות או קטעים שאנחנו בקיאים בהם.
ואמרתי שתגובתי לא מדוייקת בתור אחד שקורא בשני מניינים ובד"כ לא לוקחים לי פעמיים את הקטעים היפים והמוכרים...
 
ג. עם הזמן לומדים, כשמגיעים מוכנים נפשית לזה שיכול להיות שמישהו יקרא, זה יותר קל לעכל את זה.....
אני מבין את הכאב וההחמצה, אבל חושב שהמבט לא נכון
עצם ההכנה שאתה מרגיש מוכן זה כבר השכר שישאר לך ביד לשנים הבאות, גם אם לא תקרא בפועל יש לך את זה כבר ביד ואף אחד לא יכול לקחת לך את זה
ב, למה אתה מתאונן על עולה אחד "שלקח לך" עליה, תשמח שיש עוד ששה עולים שנתנו לך את הכבוד
ג, אני אישית כשזה קורה אני פשוט מקשיב לקריאה של אותו אחד ומנסה ללמוד ממנו מה יש לו שאין לי, ומה יש לי שאין לו, כך שאני מרויח מהקריאה שלו יותר ממה שאני מרויח מהקריאה של עצמי
עכ"פ יישר כח על הערת התשומת לב, שזהו דבר שהרבה אנשים אומרים איזה כיף לבעל קורא שעכשיו לא עושה כלום ועוד מקבל על זה כסף..
- כמובן שבשעה שזה קורה אני מודה לה' על השכר שיש לי ואפי' על "הצער" הקטן שיש לי אני מודה.
אבל מכאן ולהבא ראוי לעורר בציבור שמי שרוצה לקרוא יתאם זאת עם הש"ץ ולא יודיע לו שניה אחת לפני...
 
מכיר את זה...
א. כנראה קראת אצל בעלי בתים, נכון?
תתפלא...
אבל אצל אברכים זה קורה לי גם הרבה שכל אחד רוצה "להדר" ולקרוא בעצמו... (אין לי עם זה בעיה, אבל אתה יודע שאני קורא כל פעם למה לא לומר לי לפני!?)
 
- כמובן שבשעה שזה קורה אני מודה לה' על השכר שיש לי ואפי' על "הצער" הקטן שיש לי אני מודה.
אבל מכאן ולהבא ראוי לעורר בציבור שמי שרוצה לקרוא יתאם זאת עם הש"ץ ולא יודיע לו שניה אחת לפני...
ואם נניח הוא יאמר לך שבוע מראש ואתה לא תכין את העליה הזו, ובסוף הוא לא יבוא, מה תעשה?
 
ואם נניח הוא יאמר לך שבוע מראש ואתה לא תכין את העליה הזו, ובסוף הוא לא יבוא, מה תעשה?
זה מקרה מאוד רחוק שדבר כזה יקרה...
וגם א"כ אני מעדיף שזה יהיה (פעם בשנה...) ולהעמיד לידי מישהו שיסמן לי מאשר להכין.
 
כמובן שבשעה שזה קורה אני מודה לה' על השכר שיש לי ואפי' על "הצער" הקטן שיש לי אני מודה.
זה נראה מתגובותיך שאתה קורא "לשם שמים" בלא מתן שכרה בצידה
כי אם כן משלמים לך אז לך הבנתי את טענותיך, מה שטענת שקמת מוקדם להכין, מצויין, ע"ז התגמול והתשלום, על ההכנה וכו', וקיבלת את מה שמגיע לך

אלא א"כ- אתה קורא בלא תגמול, איה"נ זה צורם מאוד, שאדם עובד ומכין ובסוף לוקחים לו את מה שעמל עליו
 
נערך לאחרונה:
זה נראה מתגובותיך שאתה קורא "לשם שמים" בלא מתן שכרה בצידה
כי אם כן משלמים לך אז לך הבנתי את טענותיך, מה שטענת שקמת מוקדם להכין, מצויין, ע"ז התגמול והתשלום, על ההכנה וכו', וקיבלת את מה שמגיע לך

אלא א"כ- אתה קורא בלא תגמול, איה"נ זה צורם מאוד, שאדם עובד ומכין ובסוף לוקחים לו את מה שעמל עליו
לא, אני דווקא קורא ב"שכר".
- אבל דימיתי זאת לרב שאמרו לו שיכין שיעור (אפי' של 10 דקות) ומגיע לביהכנ"ס, ואומרים לו "יש רב אחר שימסור שיעור", אבל "אל תדאג נשלם לך"...
(אני הייתי משאיר את הכסף והולך...)
 
ועוד יש להוסיף...
אם מרן זצוק"ל היה קורא בתורה והיית עולה לתורה היית קורא במקומו? (באופן שאתה יודע אפי' שהקריאה שלך מדוייקת כמו של מרן)
בוודאי שלא כי היית חושב שוודאי מרן זצוק"ל הכין זאת אפי' כמה דקות "ואיך אני יקח מגדול ישראל את הטרחה שהכין"...

- א"כ ב"בין אדם לחבירו" אין הבדל בין גדול ישראל לבין אדם אחר, כמו שלגדול ישראל לא היית עושה דבר כזה ה"ה לחברך.
 
חזור
חלק עליון