• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

התפכחות וחזרה למקורות מנומקת ומשכנעת שקראתי באיזה מקום...

ראיתי באיזה מקום מאמר על החסרונות הקיימים כיום בציבור הספרדי, ממבט עינו של מי שהלך אחריהם וההתהפכות, ההתפכחות, וההתקדמות,
התרשמתי ממש מהכתיבה והנימוקים שאמרתי שאני חייב לשתף את חברי הפורום הרבנים הגאונים שליט"א....



"בקצרה:
א-לא יודעים להעריך ולייקר מה שיש לנו ביד (ויש לנו אוצרות..),
ב-תלויים ותלותיים באישור של אחרים...,(מתקרבנים, מתעסקים מידי בדחייה ובזלזול של חלקים מהמגזר האשכנזי, מתחננים כל הזמן שיקבלו אותנו וכו' במקום להיות עם ראש על הכתפיים ועצמאים ולדאוג לעצמינו כמו שחלקנו יכולים לעשות את זה הכי טוב...)
ג-מחפשים לחקות את אלו שהצליחו, הרבה פעמים בצורה שלא קשורה אלינו תוך איבוד מעלותינו וכ"ז כדי לרצות ולהיות נחשבים בעיני אחרים.
ד-לא מעריכים ולא מחשיבים את הדרך שעשינו לתוך עולם התורה מאפס-אבות וסבות "פרימיטיביים" ו"פשוטים" שעלו לארץ ושכנו במעברות ואיפה כיום עולם התורה שלנו נמצא במקום זה משווים כל הזמן לאחרים שעבדו עמלו וחטפו (פוגרומים ומשברים קשים...) במשך עשרות שנים כמו "למה אין חברון ספרדית" וכדו'...
ה-קצת פחות פרקטיים בחלק של היהדות התורה והמצוות, (אפשר יותר לזרום ה' הוא אבא טוב ורחמן והוא בעדינו ולא דורש ממנו מה שאנחנו לא יכולים...).
ו-לא סומכים כל כך על ילדינו ותלמידנו "שולטים על המצב הרוחני שלהם" במקום לשחרר קצת...

ביתר הרחבה- היות ואנחנו דור שני שלישי אולי רביעי לאלו שעלו לארץ והקימו משפחות ואנשים קשיי יום שדחו אותם במשך שנים מלהצליח ולהתקדם, רמסו אותם, בזו להם, שכנעו אותם שהם באמת פחותים הורידו להם את כל הביטחון עצמי והאימון העצמי לא נתנו להם מגורים נורמלים ולחיות כשווים בין שווים והם רצו לעשות בתמימות ובאמת את רצון ה' ושמעו שיש ישיבות וניסו לשלוח חלק הצליחו ואז חינכו את הבנים, באנו לחיים וגילינו את שינויי המעמדות, רצינו גם להיות מיוחדים ואהובים, נחשבים ונספרים, והלכנו בדרך הקלה והמטופשת אמרנו נעשה וננהג בדיוק בצורה שמצפים ממנו "המיינסטרים החרדי והישיבתי" כך יעריכו ויחשיבו אותנו יותר (מה שיוצר ההפך..) וכך במשך שנים התרגלנו לשליטה של האליטה הישיבתית הליטאית היפה והמוצלחת שקבעה והגדירה מה הערכים החשובים ביהדות (יותר נכון בחרדיות...) ובמה להתמקד... ואיזה גדול ראוי ומי לא ראוי...
ואנחנו רצינו להיות כמוהם, חיקינו אותם עד כדי ביטול עצמי... ויתרנו על עולם שלם חשוב ויקר לאין ערוך של ערכים מופלאים ובסיסים במערכת החיים הנורמלית והתקינה כמו ערך של משפחה, מסורת, כבוד וחום, אהבה וקשר נורמלי ומוצלח, מנהגים חשובים...
במקום זה התעסקנו בדיקדוקי חומרות למיניהם... נושאים טפלים ולא מהותיים, וחלקם (אני חושב הקטן..) הצליח להקטין אותנו ואת הדברים הגדולים שלנו באמת,
זכינו בדמות כמו מרן הרב עובדיה זי"ע שהיו בו פסגת רוב המעלות שיש בגדולי הדור קרי יש גדול דור שגדולתו בשקדנותו, יש גדול דור שגדולתו בהעמדת ישיבות וכוללים ויש אחר שגדולתו והתמקדותו בהחזרה בתשובה "מרן הרב עובדיה" היה בו הכל שקיעות, שקדנות, גאונות, פשטות, העמדת תורה, החזרה בתשובה, אימון עצמי, הקמת מגזר שלם מאפס, זיכוי הרבים, פסיקה, ספרים נפוצים והעמדת הלכה.. במקום זה התעסקנו עם הסגנון שלא התאים לחלקנו השיח השפה בטיפשות שאין כדוגמתה הצליחו להחדיר לנו למה הוא לא ראוי כי רעדו מהעוצמה המיוחדת שלו ("דמות ענקית שהיא לא משלהם מערערת את חלקם..") ולכן הם עמלו להקטין אותו וקנינו את זה...
חיפשנו שיקבלו אותנו למוסדות שלהם לישיבות שלהם כדי להרגיש יוקרתיים (חלק הסכימו לשלם מחיר יקר בשביל זה..) וכשלא קיבלו כל הזמן התעסקנו עם "האפלייה והגזענות" במקום לייצור בעצמינו, לגדול לבדנו, להיות גדולים, להתמקד בנו במה שיש לנו למכור "הקדושה אינה צריכה לאחרים" כותב האו"ח על פרשת קין...
ובאנו עם דרישות מאוד גבוהות כל הזמן בהשוואה אליהם למרות שמסע דרכם היה קשה וקשוח שכלל עולם יהדות ענקקק באירופה עם חורבן ושואה ואחרי זה ההולדה מחדש בהעמדת עולם ישיבות מפואר בתכלית ואנחנו שהתחלנו מאפס רוצים הכל כאן ועכשיו, מלאי קנאה איך הם הצליחו כ"כ, רצינו להיות כמוהם והתחלנו לדרוש דרישות לא הגיוניות ולא מציאותיות (גם באימון בכושר א"א להתחיל במשקל של 100 קילו...).
ויש את הקטע של השמרנות והסגירות סוג של הסתכלות על החיים הרוחניים לא ממקום של התחברות אלא כפייה ושליטה ואי הכרה בכוחות הנפש והגוף עם סיגופים ודברים שלא נכונים לדור שלנו, והרבה אשמה עלינו ועל ילדינו במקום להכיל יותר את עצמנו ולא להיות גסי רוח שבטוחים שצריך להצליח בכל הדרישות הרוחניות, אמת צריך להשתדל ולהתאמץ אבל גם לשחרר ולהרפות אפשר לפתוח את הבחורים ולסמוך עליהם גם אם בדרך ייעשו קצת שטויות הכל בסדר.... (היינו ערך הנושא בפורם של "לבקר בהיכלו" חברי הפורום כ"כ נלחצים שסוגדים לזמרים וכדו' זה טבע נורמלי של בנ"א שנולדו חסרים וצריך בעבודה נכונה לזכך אותם כמה מתעסקים עם זה יאלללה די כל בחור שמגיע לכנס כזה על פני תאוות העולם הוא גדול ואדיר..)
 
והלכנו בדרך הקלה והמטופשת אמרנו נעשה וננהג בדיוק בצורה שמצפים ממנו "המיינסטרים החרדי והישיבתי"
לא הבנתי, היית רוצה להישאר כמו אבותינו שהיו בלי עולם ישיבות ובלי עולם של תורה ובלי בני תורה?
רק בזכות עולם הישיבות אנו נראים כמו שאנו.
ומה לעשות האמת כואבת ודוקרת- אבל לנו [הספרדים] לא היה עולם ישיבות [חוץ אולי מפורת יוסף] ולא היה בחורי ישיבות ולכן אבותינו היו כפי שציינת דחויים ורמוסים [כביכול כמובן]
ובזכות עולם התורה האשכנזי שקיבל לצילו ולחסותו בחורים ספרדים אז, והוציא אותם בני תורה יקרים, עתה אנו בדור שני ושלישי נהנים מזה וקוצרים את הפירות שהם זרעו והשקו, ויכולים לברך על המוגמר.
אבל בלעדיהם ובלעדי היכלי התורה והישיבות היית נשאר כמו אבותיך [ואיני מתכוין לאבותיך שלך אלא כמשל]
 
נערך לאחרונה:
רק מרן רבינו הגדול זצוק"ל היה זה שהרים קרן בני התורה הספרדים. הוא חיזק ותמך בהקמת מוסדות תורה וישיבות אף לבחורים שהוריהם מסורתיים. מי היה מקבל את אותם בחורי ישיבה שאביהם אינו חרדי?! רק הישיבות הלא נודעות והמפורסמות שמרן עודד להקמה.
ועוד על הישיבות האיכותיות שמרן זצ"ל עזר להם ממש בהקמתם:
קול יעקב - של הרב יהודה עדס שליט"א.
פורת יוסף - גאולה.
פורת יוסף - הכותל.
כסא רחמים.
יקירי ירושלים - הרב חנוך כהן.
ישיבת אור החיים - לבעלי תשובה של הרב אלבז.
חזון עובדיה.
ועוד..
 
רק מרן רבינו הגדול זצוק"ל היה זה שהרים קרן בני התורה הספרדים. הוא חיזק ותמך בהקמת מוסדות תורה וישיבות אף לבחורים שהוריהם מסורתיים. מי היה מקבל את אותם בחורי ישיבה שאביהם אינו חרדי?! רק הישיבות הלא נודעות והמפורסמות שמרן עודד להקמה.
ועוד על הישיבות האיכותיות שמרן זצ"ל עזר להם ממש בהקמתם:
קול יעקב - של הרב יהודה עדס שליט"א.
פורת יוסף - גאולה.
פורת יוסף - הכותל.
כסא רחמים.
יקירי ירושלים - הרב חנוך כהן.
ישיבת אור החיים - לבעלי תשובה של הרב אלבז.
חזון עובדיה.
ועוד..
אמת לאמיתה של תורה
אך מאידך צריך גם לציין ולהוסיף גם שבזכות הרב שך והרב בן ציון שגידלו דור של ראשי ישיבות וחינכו את אותם רבנים [ויש עוד מלא כאלה, כל רבני טולדנו והרב עדס והרב סלים והרב פנחסי והרב אפרים כהן, ועוד רבות מתלמידי הרב בן ציון זצ"ל וכן עוד רבות מתלמידי הרב שך]
בזכותם היו בכלל ראשי ישיבות ומרביצי תורה שהמשיכו לפתוח את הישיבות ולהנחיל לדור הבא.
 
נערך לאחרונה:
אלמלא עזרא נשתכחה תורה מישראל
חכם עזרא עטיה העמיד דור שלם שבנה את רוב ככל עולם התורה הספרדי בארץ
מרנן הגר"י צדקה הגרב"צ אבא שאול חכם עובדיה חכמים בכל הארץ והעולם שנשלחו על ידו לכהן פאר והחזירו עטרה ליושנה חכם שלום ועוד רבים
וידוע מה שסיפר מרן זצוקל איך שחכם עזרא העמיד אותו וחיזק אותו מול החכמים שלחמו בו ופעם אחת היה חולק מחמת זה והתייאש מלהמשיך וחכם עזרא בה לביתו וכו'
חלק סיפר מרן וכ' שמה שיש לו מידו הייתה זאת
חכם בן ציון כל כולו היה בואה של חכם עזרא בהעמדת תלמידים
זה פאזל שלם של תלמידי חכם עזרא שהעמידו את הדור ממש מכוחו וכח כוחו
לצערינו חסר לנו זכרונות מאותו דור, תראו איך הליטאים מאדירים את הרב שך את החזון איש
צריך ללמוד מזה גם לספרדים שלא יחשבו שנולדנו על העצים פתאום, יש לנו מסורת חזקה כברזל, מרן הראשלצ תמיד מזכיר סיפורים על חכם עזרא כי הוא יודע שזה העיקר, שרשרת הדורות, זה חשוב שאל אביך ויגדך זקנך ויאמרו לך
 
גם ידוע הסיפור של חכם עזרא עטייה עם מרן כשהיה נער, ששילם לאימו העיקר שלא יעבוד אלא יהיה בישיבה.
וכבר הרב עזרא רפול עשה כן לחכם עזרא עטייה בהיותו נער.
הסיפור עם מרן היה שאביו רצה שיהיה בחנות ואז חכם עזרא הלך לשם ואמר לו אני יהיה במקומו ועשה עצמו נכנס למקום לעזור ואז אביו הבין את המשמעות והסכים שמרן ילך לישיבה בלי טרדות, וכן הביא מרן סיפור זה באחד ההספדים על חכם עזרא

הסיפור עם חכם עזרא רפול היה שחכם עזרא היה הולך מידי פעם לעזור למישהו כדי לכלכל את אימו, והיה זה כשכבר היה בר אורין, רק מהצד היה צריך קצת פרנסה ובזה חכם עזרא רפול סייע לו והחזיק קבוצת אברכים באהל מועד שפתח שלימים עברה לפורת יוסף
והראיה שחכם עזרא עלה מחלאב כבר היה בחור צעיר, ובגיל 20 כבר מסר שיעורים באהל מועד, כלומר כשנפתח אהל מועד כבר היה ת"ח
 
(לענ"ד) ביטול תורה אחד גדול. חבל על הזמן.
לענ"ד ג"א מצטרף, אבל מאידך נראה לי שכל אחד שמשתמש כאן באתר צריך לראות כזה דבר, יש כאן לפעמים שאלות תמימות שחברי הפורום שואלים, ולא יודעים מה הדרך האמיתית (ע"ע "האם מרן זיע"א היה רוצה שתלמידיו יחלקו עליו?", ועוד), וא"כ צריך שיהיה בזה משא ומתן בין אנשים שיבינו וישכילו לזה.
בעז"ה אולי בעתיד אכתוב בענין אבל בינתיים יש בזה משום ביטול תורה...
 
ראיתי באיזה מקום מאמר על החסרונות הקיימים כיום בציבור הספרדי, ממבט עינו של מי שהלך אחריהם וההתהפכות, ההתפכחות, וההתקדמות,
התרשמתי ממש מהכתיבה והנימוקים שאמרתי שאני חייב לשתף את חברי הפורום הרבנים הגאונים שליט"א....



"בקצרה:
א-לא יודעים להעריך ולייקר מה שיש לנו ביד (ויש לנו אוצרות..),
ב-תלויים ותלותיים באישור של אחרים...,(מתקרבנים, מתעסקים מידי בדחייה ובזלזול של חלקים מהמגזר האשכנזי, מתחננים כל הזמן שיקבלו אותנו וכו' במקום להיות עם ראש על הכתפיים ועצמאים ולדאוג לעצמינו כמו שחלקנו יכולים לעשות את זה הכי טוב...)
ג-מחפשים לחקות את אלו שהצליחו, הרבה פעמים בצורה שלא קשורה אלינו תוך איבוד מעלותינו וכ"ז כדי לרצות ולהיות נחשבים בעיני אחרים.
ד-לא מעריכים ולא מחשיבים את הדרך שעשינו לתוך עולם התורה מאפס-אבות וסבות "פרימיטיביים" ו"פשוטים" שעלו לארץ ושכנו במעברות ואיפה כיום עולם התורה שלנו נמצא במקום זה משווים כל הזמן לאחרים שעבדו עמלו וחטפו (פוגרומים ומשברים קשים...) במשך עשרות שנים כמו "למה אין חברון ספרדית" וכדו'...
ה-קצת פחות פרקטיים בחלק של היהדות התורה והמצוות, (אפשר יותר לזרום ה' הוא אבא טוב ורחמן והוא בעדינו ולא דורש ממנו מה שאנחנו לא יכולים...).
ו-לא סומכים כל כך על ילדינו ותלמידנו "שולטים על המצב הרוחני שלהם" במקום לשחרר קצת...

ביתר הרחבה- היות ואנחנו דור שני שלישי אולי רביעי לאלו שעלו לארץ והקימו משפחות ואנשים קשיי יום שדחו אותם במשך שנים מלהצליח ולהתקדם, רמסו אותם, בזו להם, שכנעו אותם שהם באמת פחותים הורידו להם את כל הביטחון עצמי והאימון העצמי לא נתנו להם מגורים נורמלים ולחיות כשווים בין שווים והם רצו לעשות בתמימות ובאמת את רצון ה' ושמעו שיש ישיבות וניסו לשלוח חלק הצליחו ואז חינכו את הבנים, באנו לחיים וגילינו את שינויי המעמדות, רצינו גם להיות מיוחדים ואהובים, נחשבים ונספרים, והלכנו בדרך הקלה והמטופשת אמרנו נעשה וננהג בדיוק בצורה שמצפים ממנו "המיינסטרים החרדי והישיבתי" כך יעריכו ויחשיבו אותנו יותר (מה שיוצר ההפך..) וכך במשך שנים התרגלנו לשליטה של האליטה הישיבתית הליטאית היפה והמוצלחת שקבעה והגדירה מה הערכים החשובים ביהדות (יותר נכון בחרדיות...) ובמה להתמקד... ואיזה גדול ראוי ומי לא ראוי...
ואנחנו רצינו להיות כמוהם, חיקינו אותם עד כדי ביטול עצמי... ויתרנו על עולם שלם חשוב ויקר לאין ערוך של ערכים מופלאים ובסיסים במערכת החיים הנורמלית והתקינה כמו ערך של משפחה, מסורת, כבוד וחום, אהבה וקשר נורמלי ומוצלח, מנהגים חשובים...
במקום זה התעסקנו בדיקדוקי חומרות למיניהם... נושאים טפלים ולא מהותיים, וחלקם (אני חושב הקטן..) הצליח להקטין אותנו ואת הדברים הגדולים שלנו באמת,
זכינו בדמות כמו מרן הרב עובדיה זי"ע שהיו בו פסגת רוב המעלות שיש בגדולי הדור קרי יש גדול דור שגדולתו בשקדנותו, יש גדול דור שגדולתו בהעמדת ישיבות וכוללים ויש אחר שגדולתו והתמקדותו בהחזרה בתשובה "מרן הרב עובדיה" היה בו הכל שקיעות, שקדנות, גאונות, פשטות, העמדת תורה, החזרה בתשובה, אימון עצמי, הקמת מגזר שלם מאפס, זיכוי הרבים, פסיקה, ספרים נפוצים והעמדת הלכה.. במקום זה התעסקנו עם הסגנון שלא התאים לחלקנו השיח השפה בטיפשות שאין כדוגמתה הצליחו להחדיר לנו למה הוא לא ראוי כי רעדו מהעוצמה המיוחדת שלו ("דמות ענקית שהיא לא משלהם מערערת את חלקם..") ולכן הם עמלו להקטין אותו וקנינו את זה...
חיפשנו שיקבלו אותנו למוסדות שלהם לישיבות שלהם כדי להרגיש יוקרתיים (חלק הסכימו לשלם מחיר יקר בשביל זה..) וכשלא קיבלו כל הזמן התעסקנו עם "האפלייה והגזענות" במקום לייצור בעצמינו, לגדול לבדנו, להיות גדולים, להתמקד בנו במה שיש לנו למכור "הקדושה אינה צריכה לאחרים" כותב האו"ח על פרשת קין...
ובאנו עם דרישות מאוד גבוהות כל הזמן בהשוואה אליהם למרות שמסע דרכם היה קשה וקשוח שכלל עולם יהדות ענקקק באירופה עם חורבן ושואה ואחרי זה ההולדה מחדש בהעמדת עולם ישיבות מפואר בתכלית ואנחנו שהתחלנו מאפס רוצים הכל כאן ועכשיו, מלאי קנאה איך הם הצליחו כ"כ, רצינו להיות כמוהם והתחלנו לדרוש דרישות לא הגיוניות ולא מציאותיות (גם באימון בכושר א"א להתחיל במשקל של 100 קילו...).
ויש את הקטע של השמרנות והסגירות סוג של הסתכלות על החיים הרוחניים לא ממקום של התחברות אלא כפייה ושליטה ואי הכרה בכוחות הנפש והגוף עם סיגופים ודברים שלא נכונים לדור שלנו, והרבה אשמה עלינו ועל ילדינו במקום להכיל יותר את עצמנו ולא להיות גסי רוח שבטוחים שצריך להצליח בכל הדרישות הרוחניות, אמת צריך להשתדל ולהתאמץ אבל גם לשחרר ולהרפות אפשר לפתוח את הבחורים ולסמוך עליהם גם אם בדרך ייעשו קצת שטויות הכל בסדר.... (היינו ערך הנושא בפורם של "לבקר בהיכלו" חברי הפורום כ"כ נלחצים שסוגדים לזמרים וכדו' זה טבע נורמלי של בנ"א שנולדו חסרים וצריך בעבודה נכונה לזכך אותם כמה מתעסקים עם זה יאלללה די כל בחור שמגיע לכנס כזה על פני תאוות העולם הוא גדול ואדיר..)
נפלא מאוד, צריך עוד עריכה. (בפרט החלק הראשון)
 
חזור
חלק עליון