• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

וַיִּתְרֹֽצֲצ֤וּ הַבָּנִים֙ בְּקִרְבָּ֔הּ

גרינפלד

Well-known member
הרמב"ם בהלכות שחיטה פי"ב ה"י מבאר איך מותר לשחוט פרה מעוברת, שלכאורה כיון שהולד גם ניתר בשחיטה זה כשחיטת אותו ואת בנו, ואומר כי עובר ירך אמו וזה גוף אחד. והבעל העיטור מביא תירוץ אחר שכיון שכתוב אותו ואת בנו - בן נקרא רק מהלידה; ומקשים על הבעל העיטור מהפסוק "ויתרוצצו הבנים בקרבה", חזינן שעובר נקרא בן. וכנראה צ"ל שבד"כ זה ילוד, ורק לפעמים נקרא בן ע"ש העתיד [ועפי"ז מיושב גם מה ששמעתי להקשות מהפסוק ברות "העוד לי בנים במעי]. והמלבי"ם כתב שנקראו כאן בנים לרמוז שכבר היו גדולים וראויים להיוולד.​
 
נערך לאחרונה:
הרמב"ם בהלכות שחיטה פי"ב ה"י מבאר איך מותר לשחוט פרה מעוברת, שלכאורה כיון שהולד גם ניתר בשחיטה זה כשחיטת אותו ואת בנו, ואומר כי עובר ירך אמו וזה גוף אחד. והבעל העיטור מביא תירוץ אחר שכיון שכתוב אותו ואת בנו - בן נקרא רק מהלידה; ומקשה על זה הבעל העיטור מהפסוק "ויתרוצצו הבנים בקרבה", חזינן שעובר נקרא בן. וכנראה צ"ל שבד"כ זה ילוד, ורק לפעמים נקרא בן ע"ש העתיד [ועפי"ז מיושב גם מה ששמעתי להקשות מהפסוק ברות "העוד לי בנים במעי]. והמלבי"ם כתב שנקראו כאן בנים לרמוז שכבר היו גדולים וראויים להיוולד.​
ידוע החקירה בבן פקועה האם השחיטה של האם מועילה לו אבל לא נחשב כאילו נשחט או דלמא שנחשב כאילו הוא בעצמו נשחט
ומקושית הרמבם נראה ברור כצד שני
אע''פ שעדיין לא מבואר מה היה קשה לו הרי צריך שחיטה בפועל ואפילו שחיטה שאינה ראויה לא אוסרת באותו ואת בנו.
 
ומקשים על הבעל העיטור מהפסוק "ויתרוצצו הבנים בקרבה", חזינן שעובר נקרא בן. וכנראה צ"ל שבד"כ זה ילוד, ורק לפעמים נקרא בן ע"ש העתיד.​
עוד אפשר ליישב בהקדים מש"כ בספר חסידים (סי' תתשל"ז): הנפש נבראת שתהא זכה וטהורה מעון, שהרי אין יצר הרע שולט עד שיצא מרחם אמו כמו שאמר אנטיגנוס בפרק חלק לפתח חטאת רובץ, וכן כתיב כי יצר לב האדם רע מנעוריו משננער לבא בעולם, א"כ עשו שעקר מיטרון של אמו כדאמרינן בבראשית רבה ושיחת רחמה, וכן אמר ביומא פרק יום הכפורים אילחישו לה ולא אילחישה קרי עליה זורו רשעים מרחם, אלא אלו שבבטן יש להן יצר הרע הן אותן שנבראו מן תתקע"ד דורות שבבטן יצרם הם עזי פנים שממרין באביהן ובאמן, ולכך נשלח איבה בין יעקב ועשו בקטנותן פן ילמד יעקב מעשו וכו'. עכ"ל.

וממילא מתורץ דשאני עשו שהיה מן תתקע"ד דורות שבבטן יצרם הם עזי פנים, וכיון שיצר הרע שלט בו מרחם אמו נקרא "בן" בעודו ברחם אמו, ולכן שייך לכתוב ויתרוצצו הבנים בקרבם, כי זה לעומת זה בקדושה היה ליעקב אבינו יצר טוב כבר ברחם אמו (ועי' פסקי תוס' נדרים אות ס"ב ובס' פני דוד להחיד"א תולדות אות ג') להילחם עם היצר הרע.​
 
חזור
חלק עליון