• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

וַיַּרְא שָׁ֧ם יְהוּדָ֛ה בַּת אִ֥ישׁ כְּנַעֲנִ֖י וּשְׁמ֣וֹ שׁ֑וּעַ וַיִּקָּחֶ֖הָ

ב'למכסה עתיק' הביא מדרש תלפיות ענף יהודה בשם הר"ש קלונימוס ששוע הוא עשיו.
הנה מה שכתבתי בענין זה:
כִּי אָמַר פֶּן יָמוּת גַּם הוּא כְּאֶחָיו, ברש"י דוחה היה אותה בקש. דרך רמז קש מרמז על עשו, דכתיב בית עשו לקש, דאי' במדרש תלפיות (ענף יהודה) בת שוע היא בת עשו, ולכן נולדו לו ממנה בנים לא טובים עיי"ש באריכות, ויתכן שיהודה הסתפק אם תמר היא הגורמת למיתת הבנים, או שבתו של עשו היא הגורמת למיתתם, וכיון שלא רצה לביישה אמר לה שבתו של עשו היא הגורמת מיתתם ולכן חושש פן ימות גם הוא, ולא אמר לה את האמת שחושש שאולי היא הגורמת, וזהו דוחה היה אותה בקש, שבתו של עשו לקש היא הגורמת לכך.​
 
ושים לבך ותן דעתך שהרמב"ן ז"ל אמר זאת על מדרשי חז"ל וק"ו בן בנו של ק"ו על דרושים בני מאות שנים בודדות...
הרמב"ן בעצמו מרבה להביא מדרשי חז"ל, ורש"י מביא מדרשי חז"ל ע"פ פשוטו של מקרא
ויש טוענים שהרמב"ן הוכרח להתבטא כך רק בשביל הויכוח עם הכמרים
אנחנו בודאי לא יכולים להחליט מה מדרש ע"פ פשוטו ומה ע"פ סוד למה להאמין ולמה לא
 
הרמב"ן בעצמו מרבה להביא מדרשי חז"ל, ורש"י מביא מדרשי חז"ל ע"פ פשוטו של מקרא
מחילה, אבל דבריך לעיל הם ע"פ פשוטו של מקרא?
ויש טוענים שהרמב"ן הוכרח להתבטא כך רק בשביל הויכוח עם הכמרים
איני מאמין באגדה זו.
אנחנו בודאי לא יכולים להחליט מה מדרש ע"פ פשוטו ומה ע"פ סוד למה להאמין ולמה לא
כאן כבר הלכנו לתורת הסוד?!
אנו כ"כ בירידת הדורות שאיננו יכולים לזהות מהו פשוטו של מקרא, ומהו מדרש?

ומחילה, מה הקשר בין מדרשי רבותינו ז''ל כרבה וכילמדנו ועוד, למדרשים מומצאים לפני מאות שנים בודדות, כפי שהיתה תופעה רווחת אז, ומשם גם נולדו רבים ממדרשי הפליאה, שבהם קודם נורה החץ, ואח"כ סומנה המטרה.
 
מחילה, אבל דבריך לעיל הם ע"פ פשוטו של מקרא?
קבלה בידינו שבכל דברי רש"י טמונים פרד"ס, [וכמ"ש בשם הגדולים: ומכלל הדברים נראה שרש"י כתב פירושו ע"פ הסוד ויש בדבריו רזין עילאין, ולכן התענה תרי"ג תעניות, ומשה רבינו ע"ה אמר לו אשריך וכו', והמקובל הוא החסיד מהר"ר נחמן בר שמואל ז"ל שהפליא לעשות והלך על קבר רש"י ז"ל ועשה סיגופים והפסקות עד שגילו סוד מ"ש רש"י ויתנכלו אותו אתו עמו כלומר אליו סודות עליונות, ע"ש באריכות], וגם אם רש"י בעצמו לא כיוון לזה, היות שדבריו נכתבו ברוח הקודש, יתכן שנרמזו בדבריו המדרש הנ"ל​
כאן כבר הלכנו לתורת הסוד?! אנו כ"כ בירידת הדורות שאיננו יכולים לזהות מהו פשוטו של מקרא, ומהו מדרש?
לא הבנת את כוונתי, הרמב"ן בעצמו מבאר מה היתה כוונתו במ"ש "איני מאמין באגדה זו כלל", או מפני שאין אגדה זו (של לידת המשיח ביום החורבן) כפשוטו אלא יש בזה סודות, או שהעיקר הוא כאגדה האומרת שהגואל יוולד קרוב לזמן הקץ. רק הרמב"ן וכיו"ב יכולים להכריע בין אגדות ולהאמין ולא להאמין​
ומחילה, מה הקשר בין מדרשי רבותינו ז''ל כרבה וכילמדנו ועוד, למדרשים מומצאים לפני מאות שנים בודדות, כפי שהיתה תופעה רווחת אז, ומשם גם נולדו רבים ממדרשי הפליאה, שבהם קודם נורה החץ, ואח"כ סומנה המטרה.​
מוה"ר שמואל קלונימוס ובעל מדרש תלפיות זצ"ל אינם חשודים במדרשים מומצאים, ואין הבדל בין המדרשים שיש בידינו למדרשים שנאמרו ע"י גדולי עולם.
למי אני אמור להאמין להרב @פשוט או להרבנים הנ"ל?
 
נערך לאחרונה:
יתכן שנרמזו בדבריו המדרש הנ"ל
חט"ח.
רק הרמב"ן וכיו"ב יכולים להכריע בין אגדות ולהאמין ולא להאמין
רבינו הרמב"ן ז''ל בהמשך דבריו כתב שם דברים ברורים ביותר. עיי"ש.
ואין הבדל בין המדרשים שיש בידינו למדרשים שנאמרו ע"י גדולי עולם.
באמת שאינך מבין שיש חילוק בין מדרשי הלכה ואגדה של תנאים ואמוראים, למדרשים שירדו לעולם לפני מאות שנים?!
 
מה הר"ת?
רבינו הרמב"ן ז''ל בהמשך דבריו כתב שם דברים ברורים ביותר. עיי"ש.
ועדיין אין לנו רשות להחליט לבדינו איזה מדרש נכון
באמת שאינך מבין שיש חילוק בין מדרשי הלכה ואגדה של תנאים ואמוראים, למדרשים שירדו לעולם לפני מאות שנים?!
המדרש שכתב ר' שמואל קלונימוס הוא מדרש של תנאים ואמוראים שאין בידינו או שנאמרו איש מפי איש, הוא לא המציא אותו
 
חזור
חלק עליון