ויאבק איש עמו
כתב רש"י, מנחם פירש ויתעפר איש, מלשון אבק, שהיו מעלים עפר ברגליהם על ידי נענועם. ולי נראה שהוא לשון "ויתקשר" (מלכים ב' ט, יד), ע"כ. ועי' עוד במפרשים בזה.
ויתכן לרמוז גם, שהנה "אבק" מתחלף באלב"ם ל' מ' ח' - לחם, וכמו "וילחם", והיינו שיעקב נלחם עמו.
ובזוה"ק (מא, ב) איתא ש"ויאבק איש" זה גבריאל, ומבואר שם שזה מלחמת יעקב וגבריאל כנגד היצר הרע [וכנראה ש"איש עמו" הכוונה שנאבק עם איש נוסף כנגד מישהו אחר].
מיהו נראה שם שאין זה המאבק המתואר בתורה, אלא דברי התורה כאן רומזים למאבק שקורה תמיד עם כל אדם. ובלמכסה עתיק הביא עוד מדרשים שנלחם כנגד מיכאל או כנגד מט"ט [כמדומה שכן מבואר במדרשים אלו להדיא].
כתב רש"י, מנחם פירש ויתעפר איש, מלשון אבק, שהיו מעלים עפר ברגליהם על ידי נענועם. ולי נראה שהוא לשון "ויתקשר" (מלכים ב' ט, יד), ע"כ. ועי' עוד במפרשים בזה.
ויתכן לרמוז גם, שהנה "אבק" מתחלף באלב"ם ל' מ' ח' - לחם, וכמו "וילחם", והיינו שיעקב נלחם עמו.
ובזוה"ק (מא, ב) איתא ש"ויאבק איש" זה גבריאל, ומבואר שם שזה מלחמת יעקב וגבריאל כנגד היצר הרע [וכנראה ש"איש עמו" הכוונה שנאבק עם איש נוסף כנגד מישהו אחר].
מיהו נראה שם שאין זה המאבק המתואר בתורה, אלא דברי התורה כאן רומזים למאבק שקורה תמיד עם כל אדם. ובלמכסה עתיק הביא עוד מדרשים שנלחם כנגד מיכאל או כנגד מט"ט [כמדומה שכן מבואר במדרשים אלו להדיא].
