• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

וקדשתו

אד יעלה

Well-known member
וקדשתו עיין גיטין נט
מבואר במשנ''ב שלא רק לברך ברכת הזימון וגם שהוא מקדש וכן שיטול מנה יפה
ואם יש חכם הוא קודם ואם הכהן ע''ה אסור להקדים הכהן.
ואם הכהן גם ת''ח [אפילו שלא כמו הכהן] כדאי שהחכם יעדיף לתת לכהן.

והמג''א תמיה שלא מקיימים זאת ומצדד שהיום אולי הם לא כהנים.
וזה תמוה שאע'''פ שהכהנים הם ספיקים מדוע לא נימא ספק דאורייתא לחומרא
ואולי חשיב להוציא ומספק לא מוציאים [אע''פ שלתת לו לדרוש זה כבוד אולי גם זה נחשב להוציא]
ויש לדון בזה שזה לא מצווה לכהנים אלא לקב''ה ותלוי בפלוגתת הראשונים האם מועיל מחילת הכהן.
וביותר כיצד מברך ברכת כהנים הלא הוי ברכה לבטלה אלא שהוחזק לנו ומדוע שלא יועל גם לענין וקדשתו.

וכן יש להוכיח מדין פט''ח שאסור בהנאה אא''כ פודה אותו בשה או שהחמור שייך לכהן
וגם כהיום מקילים שהכהנים לא פודים אותם בשה מבואר שחזקה מועילה גם לדאורייתא שיש איסור הנאה.

ועיין קובץ תשובות ח''ב סימן ס' מבאר דברי המג''א עפ''י הגמרא בכתובות שכהני חזקה לא עובדים במקדש ועל מצוות וקדשתו כתוב כי את לחם אלוהיך הוא מקריב וכיון שלגבי עבודת המקדש זה לא מספיק גם לגבי וקדשתו זה לא מספיק
ומביא שהמג''א לשיטתו רפב' שקטן שאינו יכול לעבוד אין לו גם וקדשתו לכן אין מצוות וקדשתו רואים שהמג''א תלה קדשתו בעבודה.
ובאמת שהגרעק''א שם שואל שאלה עצומה הלא גם כהן בעל מום יש לו מצוות וקדשתו אע''פ שאינו עובד
ןיש כאלו שרוצים לומר שבעל מום אבל הוא אוכל קרבנות וכיון שאכילת קרבן בעלים מתכפרים יש לו חלק בכפרה
 
נערך לאחרונה:
וזה תמוה שאע'''פ שהכהנים הם ספיקים מדוע לא נימא ספק דאורייתא לחומרא
באמת לדעת הטור זה מדרבנן, ווקדשתו שדרשו שנוטל מנה יפה ראשון וכו' אינו אלא אסמכתא, וכן יש עוד פוסקים הסוברים כן. אמנם המגן אברהם עצמו סובר שהוא מדאורייתא. ואם כן קשה קושייתך למה אין מחמירים מספק.

והנה הוא מציין למה שכתב בסימן תנ"ז סק"ט, ושם ביאר מה שכתב הרמ"א שאין מאכילים תרומה לכהן בזמן הזה כיון שהם ספק. ולכאורה תרומה בזמן הזה דרבנן ואם כן למה לא יאכל הכהן, ויהיה ספק דרבנן לקולא. ובאמת כעין זה כתב שם הגר"א וחלק על הרמ"א.

ואם נאמר שהמגן אברהם נוקט שיש רוב המוחזקים לכהנים ואינם כהנים, אתי שפיר הכל.
ומה שהקשית ממה שמברכים ברכת כהנים, כמדומני שהקשה בשו"ת בית אפרים.
 
באמת לדעת הטור זה מדרבנן, ווקדשתו שדרשו שנוטל מנה יפה ראשון וכו' אינו אלא אסמכתא, וכן יש עוד פוסקים הסוברים כן. אמנם המגן אברהם עצמו סובר שהוא מדאורייתא. ואם כן קשה קושייתך למה אין מחמירים מספק.

והנה הוא מציין למה שכתב בסימן תנ"ז סק"ט, ושם ביאר מה שכתב הרמ"א שאין מאכילים תרומה לכהן בזמן הזה כיון שהם ספק. ולכאורה תרומה בזמן הזה דרבנן ואם כן למה לא יאכל הכהן, ויהיה ספק דרבנן לקולא. ובאמת כעין זה כתב שם הגר"א וחלק על הרמ"א.

ואם נאמר שהמגן אברהם נוקט שיש רוב המוחזקים לכהנים ואינם כהנים, אתי שפיר הכל.
ומה שהקשית ממה שמברכים ברכת כהנים, כמדומני שהקשה בשו"ת בית אפרי
בתרומה בחו''ל אין מאכילין אותו אולי הכוונה שאין דין לתת תלו מחמת ספק דרבנן לקולא.
 
חזור
חלק עליון