סקר: האם אתה אומר תשעים פעם "רופא חולי עמו ישראל ברך עלינו"?

סקר: האם אתה חוזר תשעים פעמים על ותן טל ומטר?

  • כן

  • לא

  • מאה ואחד פעמים, כדעת החת"ס


תוצאות ניתנות לצפייה רק לאחר ההצבעה.
מעניין כמה אנשים מקפידים על כך.
"מקפידים"?...
חבל לפספס זה רק עוזר
יש פעמים שגם אחרי שאומרים 90 פעם עדיין הלשון לא התרגלה.
ואז אתה מרגיש צורך לחזור כי נראה לך שרוב הסיכויים שלא אמרת, ממש כמעט בטוח, אבל מכיון שסו"ס זה ספק ואמרת 90 פעם אתה לא חוזר וממשיך בהרגשה שאע"פ שלא אמרת ובעיקרון צריך לחזור - אתה לא חוזר.
להגיד "משיב הרוח" זה מעולה, כי בין כך לא חוזר.
 
"מקפידים"?...

יש פעמים שגם אחרי שאומרים 90 פעם עדיין הלשון לא התרגלה.
ואז אתה מרגיש צורך לחזור כי נראה לך שרוב הסיכויים שלא אמרת, ממש כמעט בטוח, אבל מכיון שסו"ס זה ספק ואמרת 90 פעם אתה לא חוזר וממשיך בהרגשה שאע"פ שלא אמרת ובעיקרון צריך לחזור - אתה לא חוזר.
להגיד "משיב הרוח" זה מעולה, כי בין כך לא חוזר.
מה פירוש בעיקרון צריך לחזור?
על פי הלכה לאחר 90 פעם לא צריך לחזור.
הרגש לא קשור פה.
 
מה פירוש בעיקרון צריך לחזור?
על פי הלכה לאחר 90 פעם לא צריך לחזור.
הרגש לא קשור פה.
למה לא?
הוא בטוח ה-99% שלא אמר נכון, ורוצה לחזור, אך בגלל האחוז האחד הזה שאולי כן אמר נכון הוא לא יכול לחזור כי אמר תשעים פעם. אך אם לא יאמר יוכל לחזור.
 
למה לא?
הוא בטוח ה-99% שלא אמר נכון, ורוצה לחזור, אך בגלל האחוז האחד הזה שאולי כן אמר נכון הוא לא יכול לחזור כי אמר תשעים פעם. אך אם לא יאמר יוכל לחזור.
פשוט מאוד.
חבל על כל ההזכרות והברכות שנאמרו לבטלה.
אם אמר 90 פעם חוסך את זה.
 
חבל על כל ההזכרות והברכות שנאמרו לבטלה.
למה לבטלה? הרי להלכה מי שמסופק צריך לחזור, אז זה לא לבטלה, ק"ו כשכמעט ברור לו שלא אמר.
אם זה היה ברכה לבטלה למי שלא אומר תשעים פעם, ההלכה היתה צריכה לחייב את כולם לומר כן.
 
למה לבטלה? הרי להלכה מי שמסופק צריך לחזור, אז זה לא לבטלה, ק"ו כשכמעט ברור לו שלא אמר.
אם זה היה ברכה לבטלה למי שלא אומר תשעים פעם, ההלכה היתה צריכה לחייב את כולם לומר כן.
עיין בטור סי' קי"ד בשם מהר"ם מרוטנבורג.
מי שאמר כך המציאות היא שכבר התרגלה לשונו לאמור 'ותן טל ומטר לברכה' ואינו צריך לחזור בספק, אם פשע ואמר 'ותן ברכה' צריך לחזור, אבל אם לא זוכר וחושב שלא אמר טל ומטר - אינו צריך לחזור.

הרבה רבנים מבקשים בשיעוריהם בכל לשון של בקשה לעשות זאת קודם התפילה הראשונה כדי שלא להיכנס לספק ברכה לבטלה.
 
נערך לאחרונה:
ולך המזלזל הקורא לעצמו @מתלמידי מרן הראש"ל היזהר בלשונך לפני שאתה מדבר על הלכה מפורשת ומפריך דברים נכונים ונחוצים כלאחר יד/לשון.
הרבה רבנים מבקשים בשיעוריהם בכל לשון של בקשה לעשות זאת קודם התפילה הראשונה כדי שלא להיכנס לספק ברכה לבטלה.
סליחה מה אתה רוצה לדידן אנו הספרדים שאומרים ברך עלינו בחורף במקום ברכינו בקיץ אז לכן מי שהתרגל אחרי שלושים יום להגיד אחרי רפאנו מיד ברך עלינו זה יעזור לו ואבל מה יועיל לי (הספרדי) שאומר אחרי רפאנו בקיץ ברכינו אם אני יגיד ותן טל ומטר לא יעזור לי
מש''כ הטור זה לנוסח אשכנז מועיל שיחזור לומר 90 פעם ותן טל ומטר
 
נערך לאחרונה:
מי שאמר כך המציאות היא שכבר התרגלה לשונו לאמור 'ותן טל ומטר לברכה' ואינו צריך לחזור בספק, אם פשע ואמר 'ותן ברכה' צריך לחזור, אבל אם לא זוכר וחושב שלא אמר טל ומטר - אינו צריך לחזור.
זה אני יודע.
רק שבמציאות אני מרגיש שלפעמים גם אני אומר 120 פעם הלשון שלי עדיין לא מתרגלת.
 
אלו שתמהים למה ישנם כאלו שלא חוזרים צ' פעם ובכן הסיבות הם, א. תקנה זו מחלוקת ראשונים הובאה בטור והגם שלהלכה נפסק שמועיל ישנם שחוששים לדעות אלו ואם לא יחזרו צ' פעם ודאי צריכים לחזור ועושים כדין ואחר שחוזרים צ' פעם הכניסו עצמם בידים למחלוקת ראשונים, ב. אלו שאומרים "רופא חולי עמו ישראל ברך עלינו" אינו פשוט שמועיל וזו מחלוקת אחרונים כיון שלא הזכיר ותן טל ומטר עי' בכה"ח והגם שנוקטים יותר דמהני שוב למה ליכנס בידים למחלוקת.
 
ב. אלו שאומרים "רופא חולי עמו ישראל ברך עלינו" אינו פשוט שמועיל וזו מחלוקת אחרונים כיון שלא הזכיר ותן טל ומטר עי' בכה"ח והגם שנוקטים יותר דמהני שוב למה ליכנס בידים למחלוקת.
לא הבנתי למה לא יועיל העיקר זה שתתרגל הלשון
אשמח שתבאר ותכתוב היכן כה"ח
 
לא הבנתי למה לא יועיל העיקר זה שתתרגל הלשון
אשמח שתבאר ותכתוב היכן כה"ח
כה"ח סי' קי"ד סק"ס, טעם הדבר לא מבואר שם אבל אפשר אולי לבאר דדוקא באותה ברכה מועיל חזקת הרגל הלשון אבל מברכה לברכה לא מהני דפעמים שאדם עוצר בין ברכה לברכה ולא מיד אומר ברצף "רופא חולי עמו ישראל ברך עלינו" וכיון ששהה בין סוף הברכה לתחלת הברכה אינו כמו שריגל לשונו ותו לא מהני, וע"ע בכה''ח שם סקנ"ה ואול"צ פ"ז הכ"ט בביאורים כתבו שלדעת מרן במוריד הטל צריך לומר מתחלת אתה גיבור ולא רב מרב להושיע.
 
חזור
חלק עליון