• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חידה: כמו שמונה עשרה

פִּתָרוֹן
איך יתכן שיחולו על האדם כל דיני תפילת שמונה עשרה (איסור עניית דבר שבקדושה וכו') למשך עשרים שניות ותו לא?
הכותב ספר תורה או תפילין או מזוזה ובשעת כתיבה לא היתה לו כוונה וכתב אזכרה מן האזכרות שבהן שלא לשמן פסולין לפיכך הכותב את השם אפילו מלך ישראל שואל בשלומו לא ישיבנו היה כותב שנים או שלשה שמות הרי זה מפסיק ביניהם ומשיב.
לא יודע אם זה מתאים לקטע של 20 שניות בדיוק, אבל יש לפחות 3 אופנים מעין זה:
א) בכל ברכה קצרה - אין לענות באמצע הברכה (עיי' חיי"א ח"א כלל ה ס"ק יג, וכסף משנה הל' תפילה פ"י הט"ז)
ב) כשמברך ברכת הזן בנוסח קצר של "בריך רחמנא מלכא מאריה דהאי פיתא" (עיי' שו"ע או"ח סי' קפז ס"א) - אין לענות בו שום דבר שבקדושה, כמו בכל ברכהמ"ז [אולם מבואר בפוסקים שם שברכה זו אינה פוטרת אלא את ברכת הזן ולא את שאר הברכות של ברכהמ"ז, וא"כ אין כאן 20 שניות בלבד :( ]
ג) בברכת מעין שלש - שדינו לכתחילה כמו שמו"ע (עיי' תהלה לדוד או"ח סי' קפג סק"ה), אך כנ"ל - לא בדקתי אם זה אורך "עשרים שניות ותו לא"...
 
נערך לאחרונה:
לא יודע אם זה מתאים לקטע של 20 שניות בדיוק, אבל יש לפחות 3 אופנים מעין זה:
א) בכל ברכה קצרה - אין לענות באמצע הברכה (עיי' חיי"א ח"א כלל ה ס"ק יג, וכסף משנה הל' תפילה פ"י הט"ז)
ב) כשמברך ברכת הזן בנוסח קצר של "בריך רחמנא מלכא מאריה דהאי פיתא" (עיי' שו"ע או"ח סי' קפז ס"א) - אין לענות בו שום דבר שבקדושה, כמו בכל ברכהמ"ז [אולם מבואר בפוסקים שם שברכה זו אינה פוטרת אלא את ברכת הזן ולא את שאר הברכות של ברכהמ"ז, וא"כ אין כאן 20 שניות בלבד :( ]
ג) בברכת מעין שלש - שדינו לכתחילה כמו שמו"ע (עיי' תהלה לדוד או"ח סי' קפג סק"ה), אך כנ"ל - לא בדקתי אם זה אורך "עשרים שניות ותו לא"...
נראה לי שכל התשובות האלו נכונות, גם אני לא בדקתי אם מה שאני לוקח בדיוק 20 שניות [מאוד תלוי באופי של האדם],
לכן, הוסיף פרט לשאלה,
באותו זמן האדם שותק ולא מוציא מפיו אף מילה !!
[רמז, הערב, באשכול אחר, רמזתי את התשובה]
 
איך יתכן שיחולו על האדם כל דיני תפילת שמונה עשרה (איסור עניית דבר שבקדושה וכו') למשך עשרים שניות ותו לא?
אוסיף פרט לשאלה,
באותו זמן האדם שותק ולא מוציא מפיו אף מילה !!
האם הכוונה למקום שאינו נקי שאסור לומר (ולהרהר) בו שום דבר שבקדושה? [וכן גוף שאינו נקי או בגדים שאינם נקיים?]
לכאורה אין כוונתך לזה שהרי אין לזה שום קשר עם "עשרים שניות ותו לא"
 
נערך לאחרונה:
איך יתכן שיחולו על האדם כל דיני תפילת שמונה עשרה (איסור עניית דבר שבקדושה וכו') למשך עשרים שניות ותו לא?
באותו זמן האדם שותק ולא מוציא מפיו אף מילה !!
האם הכוונה שאסור לו לדבר אז כלום - הן דברים שבקדושה והן שאר דברים?
במידה וכן - יש לפחות 2 אופנים:
א) כאשר יוצא ברכה מפי חברו.
ב) כאשר בירך ברכת המוציא על לחם משנה, וממתין שגם שאר המסובין יברכו על אותו לחם משנה.
[ועדיין, אין זה משיב על הקטע של העשרים שניות...]
 
איך יתכן שיחולו על האדם כל דיני תפילת שמונה עשרה (איסור עניית דבר שבקדושה וכו') למשך עשרים שניות ותו לא?
הכותב ספר תורה או תפילין או מזוזה ובשעת כתיבה לא היתה לו כוונה וכתב אזכרה מן האזכרות שבהן שלא לשמן פסולין לפיכך הכותב את השם אפילו מלך ישראל שואל בשלומו לא ישיבנו היה כותב שנים או שלשה שמות הרי זה מפסיק ביניהם ומשיב.
 
פִּתָרוֹן
הכותב ספר תורה או תפילין או מזוזה ובשעת כתיבה לא היתה לו כוונה וכתב אזכרה מן האזכרות שבהן שלא לשמן פסולין לפיכך הכותב את השם אפילו מלך ישראל שואל בשלומו לא ישיבנו היה כותב שנים או שלשה שמות הרי זה מפסיק ביניהם ומשיב.
[רמז, הערב, באשכול אחר, רמזתי את התשובה]
ראו כאן
 
הכותב ספר תורה או תפילין או מזוזה ובשעת כתיבה לא היתה לו כוונה וכתב אזכרה מן האזכרות שבהן שלא לשמן פסולין לפיכך הכותב את השם אפילו מלך ישראל שואל בשלומו לא ישיבנו היה כותב שנים או שלשה שמות הרי זה מפסיק ביניהם ומשיב.
לזו הייתה כוונתי,
נכון, אתם אנשים גדולים !!!
סימנתי נכון שזה הפתרון?
 
זכרתי שכתבת משהו על ענייני סת"ם, והזכיר לי דברי רבינו הרמב"ם ז"ל.
נחמד שקוראים את הדברים שלי (ושל כולם), אני צריך להפנות את הזמן והכישרון לכתיבת ד"ת.
הבל הבלים
ענווים, ענווים, הגיע זמן גאולתכם.
תודה ...
 
חזור
חלק עליון