• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידה: מה עשה עשו הרשע אחרי שהיה אברהם מאכיל את האורחים?

פִּתָרוֹן
מה עשה עשו הרשע כאשר היה אברהם מאכיל את האורחים?
מדרש אגדת בראשית פרק פרק נ"ח ד"א מה ראה עובדיה להפרע מן אדום אלא אמר הקב"ה אברהם היה מאכיל העוברים והשבים ועשו עמד והורגן, והיה ממלא המערות מתים, ואיזבל היה הורגת את הנביאים, עובדיה הטמינם במערות וכלכלם, שנאמר ויהי בהכרית איזבל את נביאי ה' וגומר, אמר הקב"ה יבוא עובדיה שהאכיל את הנביאים במערות ויפרע מן עשו שהרג את בניו במערות לפיכך נאמר חזון עובדיה ע"כ.
והסיבה שעשו היה הורג את האורחים של אברהם שלא יפרסמו שם שמים בעולם.
מדרש אגדת בראשית פרק נ"ח: ד"א מה ראה עובדיה להפרע מן אדום אלא אמר הקב"ה אברהם היה מאכיל העוברים והשבים ועשו עמד והורגן, והיה ממלא המערות מתים, ואיזבל היה הורגת את הנביאים, עובדיה הטמינם במערות וכלכלם, שנאמר ויהי בהכרית איזבל את נביאי ה' וגומר, אמר הקב"ה יבוא עובדיה שהאכיל את הנביאים במערות ויפרע מן עשו שהרג את בניו במערות לפיכך נאמר חזון עובדיה ע"כ.​
[נוסח שונה במהדורת בובר בהערות]: חזון עובדיה כה אמר ה' לאדום, מה ראה עובדיה להפרע מן אדום, אלא כשהיה אברהם מאכיל העוברים והשבים היה עשו הרשע עומד במארב וכשהיו יוצאין היה הורגן ושוללן ומשליכן במערה עד שמלא מהן מערות רבות, ואיזבל הרשעה כשגזרה שיהרגו נביאי ה' והחביא עובדיה מהם מאה וכלכלן והצילן מן המיתה, אמר הקב"ה יבא עובדיה שהציל את הנביאים מן המיתה והחביא אותם במערה ויפרע מעשו הרשע שהרג את הגרים שהאכילם אברהם והשקם וכבדם והחזירם למוטב, לפיכך בא הכתוב ואמר חזון עובדיה.​
והסיבה שעשו היה הורג את האורחים של אברהם שלא יפרסמו שם שמים בעולם.
ובספר ליקוטי יהודה: וכל הבארות וגו' סתמום פלשתים וגו', שמעתי מכ"ק אא"ז מרן אדמו"ר זצ"ל מגור שאמר דאי' במדרש אגדת בראשית (פרק נ"ח) שעשו הרשע היה עומד אחורי פתחו של אברהם אע"ה, וכשיצאו משם האורחים שנתן להם אברהם אע"ה כל טוב, לסטם אותם ונטל כל אשר להם והרגם, ואמר נראה הכוונה על פי מה שאי' בספר קול שמחה בענין הבארות שסתמום פלשתים, דהנה כל דרך שעושין להשם צריך להיות בו חיות פנימי, ואם אין בו חיות פנימי אינו עולה למעלה, והנה הפלשתים רצו ללכת בדרכי אברהם אע"ה, והיו עושין כמו שהיה עושה אברהם ע"ה, רק שלא היה בו חיות פנימי, וזה היה סתימת הדרך הזה עי"ש, וכן כשראה עשו את האורחים שאברהם אע"ה משכם אחר הנהגת הקב"ה והכניסם תחת כנפי השכינה, הכניס בהם עשו הרשע דעות כוזבות וזרות, וזה נקרא לסטם אותם והרגם. עכ"ל.​
 
מדרש אגדת בראשית פרק פרק נ"ח ד"א מה ראה עובדיה להפרע מן אדום אלא אמר הקב"ה אברהם היה מאכיל העוברים והשבים ועשו עמד והורגן, והיה ממלא המערות מתים, ואיזבל היה הורגת את הנביאים, עובדיה הטמינם במערות וכלכלם, שנאמר ויהי בהכרית איזבל את נביאי ה' וגומר, אמר הקב"ה יבוא עובדיה שהאכיל את הנביאים במערות ויפרע מן עשו שהרג את בניו במערות לפיכך נאמר חזון עובדיה ע"כ.
והסיבה שעשו היה הורג את האורחים של אברהם שלא יפרסמו שם שמים בעולם.
לענ"ד נוסח השאלה מטעה, נוסח השאלה הוא "מה עשה עשו הרשע כאשר אברהם אבינו היה מאכיל האורחים", וכאשר משמעו הוא באותו זמן, והתשובה היא שהיה הורגן וכו' וזה כבר לאחר שסיימו אכילתן.
 
לענ"ד נוסח השאלה מטעה, נוסח השאלה הוא "מה עשה עשו הרשע כאשר אברהם אבינו היה מאכיל האורחים", וכאשר משמעו הוא באותו זמן, והתשובה היא שהיה הורגן וכו' וזה כבר לאחר שסיימו אכילתן.
כשהיה אברהם מאכיל העוברים והשבים היה עשו הרשע עומד במארב
 
מדרש אגדת בראשית פרק פרק נ"ח ד"א מה ראה עובדיה להפרע מן אדום אלא אמר הקב"ה אברהם היה מאכיל העוברים והשבים ועשו עמד והורגן, והיה ממלא המערות מתים, ואיזבל היה הורגת את הנביאים, עובדיה הטמינם במערות וכלכלם, שנאמר ויהי בהכרית איזבל את נביאי ה' וגומר, אמר הקב"ה יבוא עובדיה שהאכיל את הנביאים במערות ויפרע מן עשו שהרג את בניו במערות לפיכך נאמר חזון עובדיה ע"כ.
והסיבה שעשו היה הורג את האורחים של אברהם שלא יפרסמו שם שמים בעולם.
אם זהו הפתרון כפי שסומן, אזי עיין היטב במילים המודגשות.
וודאי שאין זה בחדא מחתא ממש בשעת אכילתן. ודוק.
 
אם זהו הפתרון כפי שסומן, אזי עיין היטב במילים המודגשות. וודאי שאין זה בחדא מחתא ממש בשעת אכילתן. ודוק.
הפתרון הוא:
כשהיה אברהם מאכיל העוברים והשבים היה עשו הרשע עומד במארב
ומה היה המטרה:
ועשו עמד והורגן והיה ממלא המערות מתים
וכשהיו יוצאין היה הורגן ושוללן ומשליכן במערה עד שמלא מהן מערות רבות
בכל אופן לא הייתי קורא לזה 'הטעייה' כי אפשר להגיע לפתרון למרות אי הדיוק
 
הפתרון הוא:

ומה היה המטרה:


בכל אופן לא הייתי קורא לזה 'הטעייה' כי אפשר להגיע לפתרון למרות אי הדיוק
הכל טוב.
לא התכוונתי חלילה להטעיה במזיד, אלא שעלולים לטעות.
בכל אופן אשריך שבזכות חידותיך אנו נחשפים למדרשים נהדרים. ושכמ"ה.
 
חזור
חלק עליון