• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

חידה: מי עוד היה בתוך תיבה?

מי עוד היה בתוך תיבה חוץ מנח, משה, שרה ודינה?
יהושע בן נון

אביו של יהושע דר במצרים ואשתו עקרה והיה הצדיק מתפלל לנוכח אשתו ויעתר לו ד', והיה הצדיק מאז והלאה מתענה ובוכה יום ולילה ממאן הפוגות, וירע הדבר בעיני אשתו ותאמר לו היה לך לשמוח כי שמע ד' את תפילתך וללא ענה אותה, ויהי כדברה אליו יום, יום ותאלצהו בדבריה. ויגיד לה את אשר בלבו כי הגידו לו משמי מרום כי הבן הזה הנולד לו יתיז את ראשו, והאמינה לדבריו כי ידעה כי כל דבריו באמונה, ויהי כאשר ילדה והנה הוא בן, ותיקח לו אמו תיבה ותחמרה בחמר ובזפת ותשם בה את הילד ותשלך אותו בתוך היאור. וימן ד' דג גדול לבלוע את התיבה. ויהי היום ויעש המלך משתה לכל שריו ועבדיו וילכוד את הדג שבלע את התיבה ויביאוהו לפני המלך וישסעהו והנה נער בוכה ויתמה המלך וכל שריו ויגדל הנער בבית המלך ויפקד אותו להיות תליין שר הטבחים. ויהי אחר הדברים האלה חטא אותו צדיק אביו יהושע למלך מצרים ויצו המלך לשר הטבחים לחתוך את ראשו וליקח את אשתו ובניו ורכושו לעצמו כמשפטם בעת ההיא. ותספר לו אמו את כל המאורע והאמין לה כי נזכר שסיפרו לו שנמצא בדג, אפס כי לא ידע שהיה אביו ועשה תשובה. ובגלל מעשה זה קראו אותו "בן נון"[1] מפני שבלשון ארמית דג הוא – נון. ולכן כאשר יהושע בן נון רצה להוכיח את המרגלים לא נתנו לו לדבר כי אמרו – "דין ראש קטיעא ימלל"[2] דהיינו זה שקטע את ראשו של אביו יש לו בכלל זכות דיבור. (ספר חיבור יפה מהישועה לר"נ גאון מובא באוצר מדרשים, ובהקדמה לספר רב פעלים לר' אברהם בן הגר"א[3])


[1] אמר המלקט אולי מפני זה נקרא בִּן נון ולא בן נון להורות שאינו בן ממש אלא שנמצא בדג.
[2] הרבה פירושים נאמרו על המילים "דין ריש קטיעא", ומעניין לציין את פירושו של הבן איש חי בספרו בן יהוידע שנשמתו של יהושע בן נון הייתה בטבור של אדם הראשון והמרגלים לגלגו עליו שהיה במקום קטוע דהיינו בטבור ולכן נענשו שיצאו תולעים מלשונם לטבורם. ובספר פענח רזא מביא גירסא דין ריש "קטינא".
[3] ובספר אוצר י"ד החיים אות תר"מ מובא באופן אחר. אמנם יש שמפקפקים בסיפור הנ"ל.​
 
נערך לאחרונה:
יהושע בן נון

אביו של יהושע דר במצרים ואשתו עקרה והיה הצדיק מתפלל לנוכח אשתו ויעתר לו ד', והיה הצדיק מאז והלאה מתענה ובוכה יום ולילה ממאן הפוגות, וירע הדבר בעיני אשתו ותאמר לו היה לך לשמוח כי שמע ד' את תפילתך וללא ענה אותה, ויהי כדברה אלו יום, יום ותאלצהו בדבריה. ויגיד לה את אשר בלבו כי הגידו לו משמי מרום כי הבן הזה הנולד לו יתיז את ראשו, והאמינה לדבריו כי ידעה כי כל דבריו באמונה, ויהי כאשר ילדה והנה הוא בן, ותיקח לו אמו תיבה ותחמרה בחמר ובזפת ותשם בה את הילד ותשלך אותו בתוך היאור. וימן ד' דג גדול לבלוע את התיבה. ויהי היום ויעש המלך משתה לכל שריו ועבדיו וילכוד את הדג שבלע את התיבה ויביאוהו לפני המלך וישסעהו והנה נער בוכה ויתמה המלך וכל שריו ויגדל הנער בבית המלך ויפקד אותו להיות תליין שר הטבחים. ויהי אחר הדברים האלה חטא אותו צדיק אביו יהושע למלך מצרים ויצו המלך לשר הטבחים לחתוך את ראשו וליקח את אשתו ובניו ורכושו לעצמו כמשפטם בעת ההיא. ותספר לו אמו את כל המאורע והאמין לה כי נזכר שסיפורו לו שנמצא בדג, אפס כי לא ידע שהיה אביו ועשה תשובה. ובגלל מעשה זה קראו אותו "בן נון"[1] מפני שבלשון ארמית דג הוא – נון. ולכן כאשר יהושע בן נון רצה להוכיח את המרגלים לא נתנו לו לדבר כי אמרו – "דין ראש קטיעא ימלל"[2] דהיינו זה שקטע את ראשו של אביו יש לו בכלל זכות דיבור. (ספר חיבור יפה מהישועה לר"נ גאון מובא באוצר מדרשים, ובהקדמה לספר רב פעלים לר' אברהם בן הגר"א[3])


[1] אמר המלקט אולי מפני זה נקרא בִּן נון ולא בן נון להורות שאינו בן ממש אלא שנמצא בדג.
[2] הרבה פירושים נאמרו על המילים "דין ריש קטיעא", ומעניין לציין את פירושו של הבן איש חי בספרו בן יהוידע שנשמתו של יהושע בן נון הייתה בטבור של אדם הראשון והמרגלים לגלגו עליו שהיה במקום קטוע דהיינו בטבור ולכן נענשו שיצאו תולעים מלשונם לטבורם. ובספר פענח רזא מביא גירסא דין ריש "קטינא".
[3] ובספר אוצר י"ד החיים אות תר"מ מובא באופן אחר.​
יפה...
יש לך תשובות נוספות?
(לפעמים הדברים כ"כ מסודרים לך שזה נראה שתיכננת לשאול בעצמך חידות שאנחנו שואלים, כי כבר יש לך תשובה מוכנה וערוכה ומסודרת בטוב טעם ודעת ועם מקורותיה...)
 
יפה... יש לך תשובות נוספות?
(לפעמים הדברים כ"כ מסודרים לך שזה נראה שתיכננת לשאול בעצמך חידות שאנחנו שואלים, כי כבר יש לך תשובה מוכנה וערוכה ומסודרת בטוב טעם ודעת ועם מקורותיה...)
לא. בעבר ליקטתי לעצמי כל דבר מעניין שראיתי.​
 
זכור לי מדרש שהיה גם השקר והפחח
כוונתי חוץ ממה שהיה בתיבת נח. השאלה היא לא מי עוד היה בַּתיבה אלא מי עוד היה בתוך תיבה. (כלומר, תיבה אחרת).
 
חזור
חלק עליון