• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידה: ממי דרש אברהם אבינו שישלם לו תשלום מלא עבור האכילה והשתייה

ממי דרש אברהם אבינו שישלם לו תשלום מלא עבור האכילה והשתייה שלו ושל כל האורחים שהגיעו אליו במשך כל השנים?
אפשר מקור בבקשה?
וירק את חניכיו ילידי ביתו, איתא במדרש רבה (פרשה מ"ג) אמר אצא ואפול על קדוש שמו של מקום. וצריך להבין איזה קדוש ה' הוא כשיציל את לוט. וי"ל דאיתא שנמרוד היה פעם אצל אברהם ואכל ושתה חודש ימים, כשרצה ללכת דרש ממנו אברהם שישלם לו, אמר נמרוד לאברהם: הלא שמעתי שאתה מאכיל ומשקה בחנם לכולם, ולמה אני גרוע מכולם? ענהו אברהם: אמת היא שאני מכניס אורחים, אבל רק לאנשים ולא לאל, ואתה אומר שאתה אל, ע"כ צריך אתה לשלם. שאל נמרוד: כמה אני צריך לשלם? הוציא אברהם הפנקס שהיה רשום שם כמה הוציא על כל אורחיו במשך כל השנים, ואת החשבון הזה דרש מנמרוד שישלם, והוסיף אברהם שבשעה שהאורחים נפטרים ממנו הם מברכים אותו שהאל ישלם לך כפלים ממה שנתת לנו, וכיון שלדבריך אתה אל, צריך אתה לקיים את מה שהם ברכוני, אמנם יכול אתה להיפטר בלא תשלום אם תחתום לי שאינך אל, בלית ברירה נתן לו נמרוד כתב חתום בכתב ידו שהוא רק בשר ודם ולא אל. הכריז אברהם בכל המדינה שנמרוד הודה לו שאינו אל, ויהי הדבר לחרפה גדולה לנמרוד, ולא היה יכול לעשות מאומה לאברהם, ולכן כאשר שבה נמרוד את לוט, היה בדעתו לסבב עמו בכל המקומות ולאלצו להכחיש את מה שאברהם הכריז, כי איתא במדרש (פרשה מ"א) שקלסתר פניהם של לוט ושל אברהם היה דומה, והיה בדעתו לומר שהנה אברהם בידו והוא מודה באלהותו, והכתב שנתפרסם בזמנו הוא מזויף, ולכן רצה אברהם להציל את לוט כדי לקדש שם ה'. (מהר"י מבעלזא, עטרת צבי וגדולת דוד, שער בת רבים, חומש בית יהודה - פ' לך לך)
 
מצורף קטע שהובא בתוך העלון - דורשי ה' פרשת וירא
- מבית מדרשו של הגאון העצום הינוקא רבי שלמה יהודה בארי שליט"א
במדור ליקוטים מעלון משולחן שלמה
 

קבצים מצורפים

  • דורשי ה' בענין נמרוד ששילם על האוכל אצל אברהם אבינו.jpg
    דורשי ה' בענין נמרוד ששילם על האוכל אצל אברהם אבינו.jpg
    1.8 MB · צפיות: 10
מצורף קטע שהובא בתוך העלון - דורשי ה' פרשת וירא - מבית מדרשו של הגאון העצום הינוקא רבי שלמה יהודה בארי שליט"א במדור ליקוטים מעלון משולחן שלמה
יישר כח.
אגב, מובא בעלון בשם ספר שער בת רבים, והוא אחד מהמקורות שהובא לעיל
(מהר"י מבעלזא, עטרת צבי וגדולת דוד, שער בת רבים, חומש בית יהודה - פ' לך לך)
 
נערך לאחרונה:
מחילה לא זכיתי להבין. הבני יששכר זיע"א מצא מדרש קדום או שמא המציא מדרש קדום?
גילה לנו מה היה לפני המון שנים מ'סוד ה' ליראיו' - ממש כפי שגילו לנו בעלי המדרש. זה לא דבר חדש.
אני לא בטוח בכך אלא רק חושב לפי המשמעות, אבל יתכן שראה כך במדרש כתב יד וכדומה או ששמע איש מפי איש עד...
 
מחילה לא זכיתי להבין. הבני יששכר זיע"א מצא מדרש קדום או שמא המציא מדרש קדום?
האמת היא שבעטרת צבי וגדולת דוד הנ"ל לא כתוב מהיכן ידע הבני יששכר ז"ל על המעשה הזה, אבל בספר שער בת רבים הנ"ל [שהביא לנו @מרניסט מעלון דורשי ה'] מביא ששמע מדרשן אחד [ויש משערים שכוונתו לבני יששכר] את הלשון המעניינת שמעוררת לכאורה תמיהה רבתית - "ויתכן דמעשה שהיה כך היה". מכאן הסקתי את המסקנה המתבקשת שהבני יששכר לא ראה זאת באף מדרש אלא מסוד ה' ליראיו [דבר שמקובל מאוד בקרב החסידים]. כמובן שאין צורך להפריך אותי, כי אני בעצמי לא יודע זאת בוודאות אלא בהשערה בעלמא.​
 
חזור
חלק עליון