• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חיוב האב במילת בנו הגדול

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ויקח אברהם את ישמעאל בנו ואת כל ילידי ביתו ואת כל מקנת כספו כל זכר באנשי בית אברהם וימל את בשר ערלתם (יז כג)

במנחת חינוך במצוה ב' מסתפק האם בן שהגדיל עדיין האב חייב למולו, או שחובת האב למול את בנו הוי רק בעודו קטן, וכשהגדיל שהבן חייב בעצמו, פקע חיוב האב. ובשו"ת גבעת הלבונה סי' נ"ח ובמפתחות שבסוה"ס, כתב להוכיח ממה שאברהם אבינו מל את ישמעאל בנו בן י"ג שנה, ובתרגום יונתן מבואר שהיה בן י"ג שלמים והתחילה שנת ארבעה עשר, וא"כ הרי היה גדול, ומבואר דמ"מ האב חייב למולו, דמשמע בקרא דידן דהוי מדין מילת בנו.

ויש ליישב דהנה מבואר בסנהדרין נט: דבניו של ישמעאל אינם חייבים במילה. ומעתה יל"ע האם ישמעאל עצמו היה מחויב במילה אילו אברהם לא היה מל אותו, כמו ישראל שאם לא מל אותו אביו הוא חייב למול את עצמו כמבואר בקידושין כט., או שכמו שישמעאל אינו מחוייב במילת בניו כך אינו חייב גם במילת עצמו, שהוא לא נצטוה על המילה כלל אלא החיוב רק על אברהם למול אותו. ואם נאמר שהחיוב הוא רק לאברהם אבינו למול אותו, אבל ישמעאל עצמו אינו מחויב בזה, ניחא היטב, די"ל דכל הטעם שפקע חיוב האב כשהגדיל הבן, הוא משום דמאז החיוב מוטל על הבן עצמו, אבל הכא דאין חיוב על הבן, נשאר החיוב על האב גם לאחר שהגדיל. [ולפי"ז אם הבן חרש או שוטה שפטור מכל המצוות, בזה לא נסתפק המנ"ח ופשיטא שיהיה חייב גם לאחר שהגדיל].
◆ ◆ ◆

עוד
יש לומר להשיטות דישמעאל היה נחשב ג"כ עבד של אברהם אבינו כיון שהיה ולד שפחה מהגר, עי' אור החיים פט"ז, וא"כ הו"ל בנו ועבדו, ותיפו"ל דחייב למולו מדין עבדו. ואמנם בקרא כתיב "את ישמעאל בנו" משמע דמילתו היה מדין בנו.

אכן יש לבאר ע"פ מה שהביא בזרע אברהם סי' ס"ח מדברי הירושלמי יבמות פ"ח ה"א דאין חיוב למול בנו הגדול, וז"ל הירושלמי "עבדך איש את מוהלו על כורחו, בנך איש אין את מוהלו על כורחו", ויש לבאר דהטעם שבהגדיל ליכא מצוה על האב, דאי"ז משום דהחיוב המוטל על הבן מפקיע חיוב האב כמ"ש לעיל, אלא משום דבנו הקטן הרי הוא ברשותו ובידו למולו ולכן מצווה על זה, אך כשהגדיל אין רשותו עליו ולכן הוא פטור דאין זה בידו למולו, אבל עבדו שברשותו הוא למולו בעל כרחו גם כשהוא גדול, א"כ שוב י"ל דגם החיוב מצד אב מוטל עליו, כיון שבידו הדבר.

אך יש לדון בזה, דבפשטות יותר מסתבר שמצד אב ליכא חיוב, כיון שמצד אב לא היה יכול לכופו. ועי' עוד בכ"ז בפנים יפות כאן מש"כ ע"פ דרכו.​
 
וא"כ הרי היה גדול,​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
העיר הגרח"מ שטיינברג שליט"א, דלכאורה גדלות של בני נח אינה תלויה בגיל י"ג, כמו שכתב החת"ס יו"ד סי' שי"ז דלענין חיוב עונשים בבני נח אינו תלוי בשנים אלא בזה שהוא בן דעת, כיון דגדלות די"ג שנה היא מדין שיעורים הלכה למשה מסיני, ולא ניתנו הל"מ לב"נ.

ולכאורה היה מקום לדון האם לענין מצות מילה שנוספה לאברהם אבינו וזרעו דנים בדיני בני נח, או דלגבי זה דנין בדיני ישראל, ולכאורה אפשר לומר דזה תלוי במה שנחלקו הראשונים דבפענח רזא מובא במהרש"א נדרים לא: כתב דישראל קודם מתן תורה אם לא מלו חייבין מיתה כדין ב"נ דאזהרתו זו היא מיתתו, מבואר דניתן להם בתורת מצות ב"נ, אמנם בשיטמ"ק נדרים שם בשם שיטה כתב שלא אמרינן אזהרתן זו היא מיתתן אלא בז' מצוות בני נח ולא לגבי מילה, ולכאורה הביאור דזה ניתן להם בתורת מצוות ישראל. וא"כ אפשר לומר דבזה תלוי הנידון הנ"ל, האם לענין מצות מילה לאברהם וזרעו קודם מתן תורה הגדלות כמו בדיני ב"נ או כמו בדיני ישראל.

אך באמת זה אינו, דדוקא לענין שאין בו חיוב מיתה סובר השיטה דמילה אינה בכלל דיני ז' מצוות ב"נ כיון שנתייחדו בזה דוקא זרע אברהם, אבל מ"מ שיעור הגדלות שהוא מהלכה למשה מסיני עדיין לא נאמר אז, שהרי עדיין לא ניתנה תורה. ובאמת כן מסתבר לענין בני קטורה לדעת הרמב"ם שחייבים במילה, דחיובן במילה אינו תלוי בגיל י"ג שנה אלא בבן דעת כשאר דיני ב"נ.​
 
ומעתה יל"ע האם ישמעאל עצמו היה מחויב במילה אילו אברהם לא היה מל אותו, כמו ישראל שאם לא מל אותו אביו הוא חייב למול את עצמו כמבואר בקידושין כט., או שכמו שישמעאל אינו מחוייב במילת בניו כך אינו חייב גם במילת עצמו, שהוא לא נצטוה על המילה כלל אלא החיוב רק על אברהם למול אותו.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
והנה בסנהדרין שם איתא דבני קטורה חייבים במילה, ורש"י סובר דהיינו דוקא בני קטורה עצמם שהיו בנים של אברהם אבינו ולא זרעם, ומ"מ מבואר בתוס' הרא"ש שם שגם אם הגדילו היו חייבים למול את עצמם עי"ש, א"כ י"ל דה"נ ישמעאל היה חייב במילת עצמו משהגדיל, וא"כ ליכא למימר כנ"ל.

והנה הר"ן שם כתב להקשות על שיטת רש"י הרי אמרינן "את בריתי הפר" לרבות בני קטורה, ובהאי קרא כתיב כרת, והרי ליכא כרת על חיוב האב למול את בנו, ועל כרחך שבני קטורה עצמן היו מצווים, וא"כ גם זרעם חייב. ומבואר דנקט בשיטת רש"י דאילו זרעם אינו חייב, גם הם עצמם אינם חייבים והוי חיוב רק על אביהם אברהם. אכן בדעת רש"י עכצ"ל שמחלק וסובר דהם עצמם היו חייבים כשיגדלו ועל כן שייך בהו כרת, ומ"מ זרעם אינו חייב. וכיון שנתברר דעל כרחך הם עצמם חייבים משהגדילו, מהא דאיכא להו חיוב כרת, א"כ י"ל דהוא הדין ישמעאל חייב בעצמו, ודלא כמו שכתבנו בפנים.

ואולי יל"פ שלפי צד זה אדרבה באמת אברהם אבינו לא מל את ישמעאל מצד החיוב של מילת בנו המוטל עליו, אלא משום החיוב של ישמעאל עצמו משהגדיל, ולא היה מחויב בזה אלא סייע לבנו לקיים המצוה.​
 
ואם נאמר שהחיוב הוא רק לאברהם אבינו למול אותו, אבל ישמעאל עצמו אינו מחויב בזה, ניחא היטב, די"ל דכל הטעם שפקע חיוב האב כשהגדיל הבן, הוא משום דמאז החיוב מוטל על הבן עצמו, אבל הכא דאין חיוב על הבן, נשאר החיוב על האב גם לאחר שהגדיל.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
והגרח"מ שטינברג שליט"א העיר דאי"ז מוכרח, די"ל דהטעם שחיוב האב נפקע מבנו הגדול הוא משום דתו אינו ברשותו.​
 
חזור
חלק עליון